سوانح رانندگی در کشور روندی کاهشی به خود گرفته ، برای حفظ شرایط و هر چه بیشتر کاهشی کردن روند تصادفات ،بالا بردن نظارت‌ها و مراقبت‌ها و افزایش تعامل دستگاه های متولی ضروری است.به گزارش پایگاه خبری وقایع نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای داریوش امانی معاون وزیرراه […]

سوانح رانندگی در کشور روندی کاهشی به خود گرفته ، برای حفظ شرایط و هر چه بیشتر کاهشی کردن روند تصادفات ،بالا بردن نظارت‌ها و مراقبت‌ها و افزایش تعامل دستگاه های متولی ضروری است.
به گزارش پایگاه خبری وقایع نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای داریوش امانی معاون وزیرراه و شهرسازی و رئیس این سازمان راه در اولین نشست روسای پلیس راه و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با اعلام مطلب و با اشاره به نقش عواملی مانند خرابی آسفالت، جداکننده‌ها، روشنایی و علائم ایمنی در وقوع سوانح رانندگی اظهار داشت: ۳۵ هزار کیلومتر راه شریان اصلی در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد اقتصاد جامعه اعم از بار، مسافر و ترانزیت از این طریق انجام می‌شود.

خیز بلند راهداری برای ایجاد درآمدهای پایدار

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به شاخص جهانی نگهداری راه‌ها، خاطرنشان کرد: در حالی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای نگهداری مطلوب راه‌ها نیاز است که این میزان اعتبار موجود نیست.
امانی تاکید کرد: در طول سال گذشته میزان اعتبار ملی و استانی برای محورهای مواصلاتی به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید که از این میزان ۲ هزار میلیارد تومان به حوزه حمل و نقل و ۸ هزار میلیارد تومان به حوزه راه‌ها اختصاص یافته است.
وی افزود با توجه به عدم سنخیت موجود بین منابع اعتباری مورد نیاز در حوزه راهداری و حجم فعالیت لازم در این بخش، به دنبال ایجاد منابع درآمدی پایدار هستیم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور افزود: با توجه به دستور رییس جمهور مبنی بر تامین اعتبار مورد نیاز برای رفع نقاط پر تصادف زدر محورهای مواصلاتی کشور، با وجود پیگیری‌های مکرر تاکنون اقدامی در این باره صورت نگرفته است.
امانی در خصوص تامین قیر برای محورهای مواصلاتی، گفت: قیر مصوب سال گذشته مجلس در نیمه دوم سال اختصاص یافت اما با توجه به آغاز فصول سرد سال، امکان تخصیص آن به بسیاری از استان‌های سردسیر کشور وجود نداشت، بنابراین در حالی خانه ملت امسال نسبت به تامین قیر در نیمه نخست سال وعده داد که با وجود همه پیگیری‌های صورت گرفته، طی روز گذشته تنها بخشی از سهمیه محقق شد.
وی با با اشاره به دشواری‌های کار در بخش راه، ادامه داد: قوانین بسیار خوبی مانند قانون جرائم در حوزه راه وجود دارد اما عمدتا اجرایی نشده و یا به طور کامل و مطلوب محقق نمی‌شوند.

اعتبار قانون جرائم تخصیص یابد

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر چه سال گذشته مجموع اعتباری که باید از محل قانون جرائم اختصاص می‌یافت یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوداما از این میزان تنها۳۰۰ هزار میلیارد تومان مصوبشد و در نهایت ۵۰ هزار میلیارد تومان تخصیص یافته است.
امانی اظهار داشت: با وجود همه مشکلات و کاستی‌ها اما با پذیرش مسوولیت در حال اجرای فعالیت در همه حوزه‌ها بوده و خدمات‌رسانی را به تامین بودجه محدود و خلاصه نکرده‌ایم، در همین راستا اکنون ۹ هزار پروژه عمرانی با قریب به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در کشور در حال اجرایی شدن است، در حالیکه میزان بدهی ما به پیمانکاران حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

افزایش ۱۰۰ درصدی ترانزیت

وی اضافه کرد: سال گذشته با وجود همه مشکلات موجود در کشور، قریب به ۵۱۵ میلیون تُن جابجایی کالا صورت گرفت که نسبت به سال پیش از آن رشد ۸ درصدی را نشان می‌دهد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سهم افزایش ترانزیت از ابتدا دولت سیزدهم تاکنون ۱۰۰ درصد خواند و تصریح کرد: این مهم به واسطه تلاش و سیاست دولت مبنی بر گسترش مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه محقق شده است، بر این اساس در چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته حوزه ترانزیت افزایش ۳۳ درصدی به خود دیده است.
امانی از ۱۲۰ میلیون جابجایی مسافربا ناوگان عمومی جمل ونقل چاده ای در سال گذشته خبر و ادامه داد: عمر ماشین‌آلات فعال در حوزه برون شهری کشور بیش از ۲۵ سال است و با وجود تلاش دولت‌های مختلف برای نوسازی این ناوگان، اما در مجموع ۲۰ هزار ناوگان برون شهری نوسازی شده است.

قوانین خوب اثرگذارتر از منابع اعتباری‌اند

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در بخشی از سخنان خود در مواردی تصویب قوانین خوب در مجلس را بسیار اثرگذارتر از تخصیص منابع اعتباری و بودجه‌ای دانست و گفت: در راستای نوسازی ناوگان، ثبت سفارش حدود ۲۷ هزار ناوگان انجام شده و از این تعداد ۱۷ هزار دستگاه به گمرک رسیده و بیش از ۱۰ هزار دستگاه آن ترخیص و بالغ بر ۴ هزار دستگاه دیگر شماره‌گذاری شده است.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال، قریب به ۱.۷ میلیارد تردد توسط دستگاه‌های ثبت پلاک در کشور صورت گرفته و این حجم ترافیک نیاز به به تجهیز به ابزارهای روز را می‌طلبد، به همین منظور برای روزآمدی و ارتقاء تجهیزات حوزه ترافیک اقدامات اولیه برای ثبت ۲ هزار دوربین ثبت تخلف در حال انجام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی گفت: پیش‌بینی ستاد اربعین از خروج ۵ میلیون زائر در کشور در ایام اربعین خبر می‌دهد که از این تعداد ۳۷۰ هزار سفر از طریق هواپیما و قطار و بخش حداکثری باقیمانده در جاده‌ها انجام می‌شود و برابر پیش‌بینی ما،۳۵ درصد جابجایی زائران به مناطق مرزی از طریق ناوگان اتوبوسی انجام خواهد شود.
وی ادامه داد: بیش از هزار میلیارد از اعتبارات سازمان راهداری برای مسیرهای منتهی به مرزهای خروجی عراق صرف می‌شود، از سال گذشته کارهای عمرانی آغاز شده و امید است تا پیش از اربعین اتمام رسیده و تکمیل شوند.

رئیس پلیس راهور فراجا:
۷ درصد تولید ناخالص کشور صرف هزینه تصادفات می‌شود

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به وجود ۳۸ میلیون وسیله نقلیه در کشور، گفت: سالانه ۷ درصد تولید ناخالص کشور صرف هزینه تصادفات می‌شود.
سرتیپ پاسدار سید کمال هادیانفر در اولین نشست روسای پلیس راه و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، اظهار داشت: این نشست می‌تواند موجب افزایش همدلی و هماهنگی بین دستگاه‌های متولی در حوزه ایمنی راه‌ها، امدادرسانی و پیشگیری از حوادث شود.
وی گفت: شرایط کنونی در کشور در مقایسه با دهه‌های گذشته بسیار متفاوت شده است، اکنون ۵۴ میلیون نفر دارای گواهینامه بوده و بیش از ۳۸ میلیون وسیله نقلیه و بالغ بر ۲۹۰ هزار کیلومتر طول راه‌ها در کشور وجود دارد.
رئیس پلیس راهور فراجا میزان تردد و اقبال مردم به سفر را افزایشی خواند و بیان کرد: متغیرهای تاثیرگذار در افزایش سفرها شامل رشد جمعیت، وسایل نقلیه و ترددها شرایط را به گونه‌ای رقم می‌زند که باید با اخذ ساختار و روش‌های مناسب و مدیریت صحیح ترافیک، ترددها تسهیل و ایمنی در راه‌ها ایجاد و مهمتر از همه سوانح ترافیکی و تصادفات منجر به فوت به طور اثربخشی کاهشی شود.
هادیانفر عنوان کرد: متغیرهای تاثیرگذار در افزایش سفر در حال رخ دادن است و سالانه یک و نیم میلیون وسیله نقلیه به ناوگان فعال در کشور افزوده می‌شود، در حالیکه طی چهار سال تنها ۷ درصد وسایل از ناوگان فعال خارج شده‌اند.
وی افزود: افزایش خودرو در کشور برخی از محورها و خیابان‌های کشور را به پارکینگ خودروها تبدیل کرده‌، بنابراین با رشد وسایل نقلیه و تردد باید به زیرساخت‌ها متناسب با این رشد توجه شود.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به غوامل موثر در سوانح رانندگی، تاکید کرد: مدیریت، عامل انسانی، راه، خودرو عوامل محیطی ۵ عامل اصلی در وقوع تصادفات به شمار می‌روند.
هادیانفر از مدیریت کلان به عنوان یکی از مهمترین راهبرهای صحیح برای کاهش تصادف یاد و خاطرنشان کرد: در برنامه‌های توسعه پنج ساله کاهش جانباختگان از شاخص‌های اصلی است و در این راستا در برنامه ششم توسعه سهم کاهش جانباختگان تصادفات ۳۱ درصد بود، اما این مهم به دلایل مختلفی از جمله عدم اجرایی شدن بهینه عامل مدیریت کلان آنگونه که باید محقق نشد.
وی بر ضرورت تحقق نقش دولت و اجرای تکالیف وزارتخانه‌ها در مدیریت کلان تاکید و اظهار داشتد: بر اساس آمارها ۵۱ درصد فوتی‌های تصادفات در صحنه حادثه فوت شده، ۶ درصد در حین انتقال و ۴۳ درصد در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند.
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: بنابر این آمارها سالانه ۱۷ هزار نفر در مسیر انتقال و یا در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند، از این‌رو انتظار می‌رود وزارت بهداشت با ارتقاء و روزآمد کردن امکانات انتقال بیماران و تجهیزات بیمارستانی سهم مهم خود را در کاهش این آمار قابل توجه ایفا کند.
هادیانفر با اشاره به اینکه سالانه ۷ درصد تولید ناخالص کشور صرف هزینه تصادفات می‌شود، ادامه داد: بیمه‌ها سالانه هزاران میلیارد تومان هزینه بابت تصادف می‌پردازند و توجه به این آمارها بار دیگر در حکم تائیدی بر ضرورت ایفای نقش مدیریت کلان است.
وی عامل انسانی و راه را از دیگر موضوعات اصلی در وقوع تصادفات برشمرد و بر استمرار آموزش‌ها به منظور نهادینه‌سازی فرهنگ صحیح ترافیک در جامعه تاکید کرد.
رئیس پلیس راهور فراجا تشریح کرد: اگرچه خدمات بسیاری در حوزه‌ راه و محورهای مواصلاتی اجرایی شده اما همچنان نقاط حادثه‌خیز و پر تصادفی در کشور وجود دارد، بنابراین می‌طلبد که دولت با تامین منابع بودجه‌ای سهم خوبی را در کاهش آمار وقوع تصادفات اجرایی کند.
هادیانفر صرف منابع اعتباری برای کاهش آمار جانباختگان در کشور را به معنای اتلاف هزینه ندانسته بلکه آن سرمایه‌گذاری برای حفاظت از جان شهروندان و کاهش خسارات ناشی از آن دانست و اظهار کرد: ۱۸ درصد فوتی‌های تصادفات در گروه سنی زیر ۱۸ سال قرار دارند، از سویی هزینه مستقیم و غیر مستقیم هر فوتی تصادفات ۵.۴ میلیارد تومان بوده و همچنین سالانه ۳۰۰ هزار نفر مجروح و از این تعداد ۱۰ تا ۱۵ درصد آن‌ها دچار معلولیت می‌شوند.
وی بیان کرد: اراده انجام کار وجود دارد اما منابع آن تامین نمی‌شود، بنابراین نیازمند تحقق اصل مهم مدیریت در این عرصه هستیم.
رئیس پلیس راهور فراجا کیفیت و ایمنی خودروهای تولیدی در کشور را نامناسب خواند و تاکید کرد: قوانین و مقررات موجود در حوزه راه نیز بازدارنده نیستند، بنابراین مدیریت کلان، روزآمد کرد قوانین و ارتقاء سطح کیفی خودروها می‌تواند در کنار برنامه‌ریزی برای فرهنگسازی و رفع نواقص و نقاط پر خادثه راه‌ها سهم بسیار قابل توجهی در کاهش وقوع حوادث منجر به فوت و جرح داشته باشد.
سید کمال هادیانفر تاکید کرد: اگرچه سال گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب خزانه تعریف شده اما همه این میزان اعتبار به حوزه‌های مرتبط با راه تخصیص نیافته و با این رویه نمی‌توان امیدوار به کاستن از مشکلات بود.
وی افزود: در حالی ۳۴ درصد تصادفات در محورهای مواصلاتی اصلی کشور در حال رخ دادن است که این تصادفات ۷۰ درصد فوتی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، بنابراین با توجه به سهم بالای این آمار باید برنامه‌ریزی دقیقی با مشارکت مجلس و دولت برای کاستن از آمار عوامل موثر در کاهش تصادفات صورت گیرد.
رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: بیشترین آمار سفرها و به تبع آن بالاترین آمار تصادفات در شهریور ماه اتفاق می‌افتد، بنابراین با توجه به تلاقی این بازه زمانی با اربعین حسینی و خروج زائران از مرزهای کشور باید در کنار توجه به حمل و نقل و ایمنی ترددها و جاده‌ها، توجه به موضوعات مرتبط با افزایش سفرها در شهریور در اولویت کاری قرار گیرد.

شایان ذکر است در این نشست از خانواده تعدادی از شهدای خدمت پلیس و خانواده راهدارانی که در حین خدمت رسانی به هموطنان درگذشته‌اند، تجلیل شد، همچنین از مدیرانی که در حوزه پلیس و سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای بیشترین میزان تعامل را در راستای ارتقای ایمنی داشته‌اند، قدردانی شد.