به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه هایی با عنوان «دلیل طراحی بدنه ضعیف خودروهای ایرانی چیست؟» و «خروج صنعت خودرو از بحران با کاهش هزینههای مازاد» خواستار تقویت تولیدات صنعت خودروسازی شدند. وزیر صنعت
در این خصوص باید به افتتاح سه طرح تولیدی در در راستای نهضت داخلی سازی قطعات خودرو با حضور علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کنیم.
خط تولید انواع ECU های بنزینی و گازسوز خودروها در شرکت سازه پویش از جمله این طرح ها بود که با حضور وزیر صنعت به بهرهبرداری رسید. راه اندازی این خط تولید با سرمایهگذاری بالغ بر ۱۲ میلیون یورو و ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد به صورت ریالی ضمن خودکفایی کشور در تولید Ecu برای ۶۱۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی مستقیم و ۱۷۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم کارآفرینی کرده است.
اهمیت کاربرد قطعه ECU به عنوان مغز خودرو و سیستم قوای محرکه به این جهت است که عملکرد صحیح این قطعه موجب کاهش آلایندگی، کاهش مصرف سوخت در کنار دستیابی به حداکثر قدرت و شتاب خودرو می شود و همچنین نقش اساسی در ایمنی خودرو و نیز حفاظت از قطعات موتور در مقابل خرابی ها و آسیب های مختلف دارد.
در شرایط تشدید تحریم ها، قطعه ECU به نوعی مهمترین قطعه این صنعت از نظر ضرورت خودکفایی و تولید داخل محسوب می شود. در سال های اخیر اسناد متعددی به منظور الزام و ترغیب در خصوص خودکفایی این قطعه از سوی نهادهای سیاست گذار مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و ابلاغ شده است.
شرکت سازه پویش با توجه به اهمیت توسعه و خودکفایی صنعت خودروی کشور، پس از قطع همکاری شرکت بوش به عنوان شریک خارجی نسبت به راه اندازی گروه های تخصصی و مهندسی توسعه ECU و سایر قطعات با فناوری بالا از طریق جذب نیروهای متخصص و متعهد در مرکز تحقیقات و توسعه خود اقدام کرد.
خط تولید ۱۶bit-ECU این شرکت قادر است در سه شیفت ۱۵۰۰ قطعه انواع ECU را تولید و تست کند و در فاز دوم با راه اندازی خط ۳۲bit-ECU که تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری رسیده، جمعا به تولید ۳۰۰۰ قطعه در روز دست خواهد یافت.
* داخلی سازی ۹۵ درصدی تولیدات بوستر ترمز
افتتاح خط تولید بوستر ترمز محصول تارا در شرکت آذین تنه نیز یکی دیگر از طرح های صنعت قطعه سازی بود که با حضور علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره برداری رسید.
راه اندازی خط تولید بوستر ترمز محصول تارا با سرمایهگذاری بالغ ۴۰ میلیارد تومان زمینه اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۱۳۰ نفر را فراهم کرده است.
سیستم ترمز خودروی تارا یکی از پیشرفتهترین و ایمنترین سیستم های ترمز خودروهای کشور است که کاملا بر اساس استانداردهای روز دنیا و با استفاده از تجارب بینالمللی طراحی شده و به مرحله تولید رسیده است.
خطوط تولید شرکت آذین تنه به صورت تمام اتوماتیک و با استفاده از دانش مهندسی جوانان و نخبگان ایرانی طراحی و ساخته شده است. میزان تولید این خط ٤٥٠ هزار مجموعه ترمز با ظرفیت داخلی سازی ٩٥ درصد است.
* افتتاح خط تولید موتور و مجموعه برف پاک کن با یک پنجم قیمت وارداتی
یکی دیگر از طرح های صنعت قطعه سازی که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره برداری رسید خط تولید موتور و مجموعه برف پاک کن خودروی تارا بود. با بهره برداری از خط تولید موتور و مجموعه برف پاکن خودروی تارا با سرمایهگذاری بالغ بر ۱٫۵ میلیون دلار برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی شده است.
این واحد با تعمیق ساخت داخل و خودکفایی بالای ۹۰ درصد تولیدات خود را به بازار عرضه خواهد کرد. محصولات تولیدی این خط در شرکت اتحاد با طراحی کاملا ایرانی و با قیمت تمام شده یک پنجم نوع وارداتی خواهد بود و کیفیت محصولات قابل رقابت با نوع فرانسوی هستند.
* ممنوعیت واردات قطعات داخلیسازی شده
علیرضا رزمحسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح خط تولید تمام اتوماتیک بوستر ترمز خودروی تارا، اولویت اصلی وزارت صنعت را تقویت صنایع کشور و مدیریت واردات دانست و گفت: قطعاتی که در داخل تولید میشوند، اجازه واردات نخواهند داشت.
وی افزود: در چند سال گذشته حرکت صنعت قطعه سازی کشور به نحوی بوده که دیگر، واردات مقرون به صرفه نیست.
وی با بیان اینکه انحصار در صنعت هنگامی به وجود میآید که دولتیها به آن ورود کنند، گفت: اگر دولتی ها دست از انحصار بردارند و سیاست دولت این باشد که رقابت در بازار به وجود آید، همه فعالان اقتصادی در بازار حضور پیدا میکنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مطمئن باشید به سمتی پیش خواهیم رفت که رقابتی بودن صنعت خودرو را در کشور گسترش دهیم.
رزم حسینی با بیان اینکه اکنون نزدیک به یک هزار میلیارد تومان پروژه های جدید قطعه سازی در کشور افتتاح شده است، افزود: از جمله برنامه هایی که در چند ماه گذشته آغاز کردهایم، این است که مجموعه های قطعه سازی مرتبط با یکدیگر به نحوی کار کنند که علاوه بر دو خودروساز بزرگ، بتوانند به سایر خودروسازان نیز قطعه بدهند.
وی ادامه داد: یعنی بتوانیم موتور، گیربکس و سایر قطعات را برای استفاده همه خودروسازان داخلی تولید کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: همکاری، تعامل و هماهنگی خوبی را در مجموعه وزارت صنعت، کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نیز تشکلهای بخش خصوصی و انجمن ها در تصمیم سازی ها شاهد هستیم و تلاش ما این است که با همه محدودیتها، یک وفاق و اجماع در تولید خودرو ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: بسته مالی که با هماهنگی بانک مرکزی در حال تهیه است، مشکلات نقدینگی خودروسازان را برطرف خواهد کرد.
* مخالف انحصار در صنعت خودرو و قیمتگذاری دستوری هستیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مخالف انحصار و قیمتگذاری دستوری در خودروسازی هستیم، افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که قیمتگذاری خودرو در بازار تعیین و دلالان و واسطهها از بازار خارج شوند.
وی گفت: این موضوع، مطالبه خودروسازان نیز هست و آنها نمیخواهند در یک فضای انحصاری فعالیت کنند بلکه خواستار رشد در یک فضای رقابتی هستند.
وی افزود: در عرصه قطعه سازی، به دنبال مجموعه سازی قطعات هستیم تا این قطعات در انواع خودروها قابل استفاده باشد که در این صورت، قیمت تمام شده کاهش خواهد یافت و امکان رقابت بیشتر می شود.
رزم حسینی، تعمیق ساخت داخل، کاهش ارزبری و استفاده از ظرفیت قطعهسازی در سراسر کشور از دیگر برنامه اولویت دار وزارت صمت دانست و افزود: حدود ۲ هزار قطعه ساز خودرو در سراسر کشور حضور دارند که باید بتوانیم از ظرفیت همه آنها استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: کاهش هزینههای سربار، افزایش تنوع خودرو و ارتقای تیراژ به منظور متعادلسازی قیمتها و افزایش کیفیت از دیگر برنامه هایی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
وزیر صنعت با قدردانی از بانک مرکزی در ارائه تسهیلات به خودروسازان و قطعهسازان گفت: این بسته مالی توانسته رونق خوبی را در این صنایع ایجاد کند.
* تحریم ها را پشت سر گذاشتیم
همچنین در این مراسم مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: صنعت قطعه سازی دوره سخت تحریم ها را پشت سر گذاشته است.
وی خودروهای تولید داخل را نجات بخش صنعت خودروی کشور دانست و گفت: امروز خط تولید محصولاتی افتتاح شد که به دست جوانان ایرانی طراحی شده و به تولید انبوه رسیده است.
بیگلو ادامه داد: هنگامی که تحریمها اعمال شد، همه فکر میکردند عمر صنعت قطعهسازی و خودروسازی به یک ماه هم نخواهد رسید اما امروز توانستیم با پشت سر گذاشتن تحریمها به تیراژ خوبی در تولید برسیم.
وی تاکید کرد: امیدواریم مشکلات مرتبط با وضعیت قیمتگذاری خودرو یک بار برای همیشه در کشور حل شود.
Friday, 4 October , 2024