به گزارش وقایع نیوز به نقل از ایسنا، طی روزهای گذشته نمایندگان مجلس نسبت به افزایش یافتن قیمت بلیت قطار انتقاد کردند و آن را خارج از توان مسافران دانستند. محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره به ایسنا گفت: مساله این است که اگر قصد داریم بار مسافر را از جادهها به سمت قطار ببریم باید برای مردم جاذبه ایجاد کنیم و در گام اول باید از نظر اقتصادی برای مردم به صرفه باشد تا آنها شبکه ریلی را ترجیح دهند اما افزایش قیمت بلیت قطار منجر به هدایت مسافر از حوزه ریلی به سمت جادهها میشود.
این اظهارات در حالی مطرح شده است که محمد رجبی رئیس انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی اظهار کرد: قیمت بلیت قطار افزایش پیدا نکرده است و پیش از این چنین قانونی وجود داشت که اگر مسافری صندلی خالی را کنارش بخواهد باید صد درصد پول بلیت آن را پرداخت کند. در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا دولت از حوزه ریلی خواست تا قانون ۵۰ درصد را برای پذیرش مسافر در کوپهها اجرا کنند و در این راستا با توجه به اینکه دولت هیچ حمایتی از ما نکرد، درخواست دادیم تا مسافران ۵۰ درصد بلیت صندلیهای خالی را پرداخت کند.
وی افزود: پس از پیگیریهای فراوان مصوب شد تا مردم تنها ۲۵ درصد از این هزینه را پرداخت کنند که البته تنها مسافرانی است که این هزینههایاضافه برایشان اعمال میشود که در کوپههایی با صندلی خالی هستند اما خانوادههایی که با هم سفر میکنند میتوانند کوپههایی به اندازه تعداد خودشان تهیه کنند تا مشمول این قانون نشوند.
رجبی تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا، افزایش نرخ ارز و تورم هزینههای عملیاتی شرکتهای حمل و نقل ریلی را چند برابر افزایش دادهاند در حالی که دولت هیچگونه منابعی برای جبران این هزینهها به شرکتهای ریلی در نظر نگرفتهاند و حتی تسهیلات مرونایی که تقریبا به همه بخشها اختصاص پیدا کرده است، تاکنون به حوزه ریلی پرداخت نشده است.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی با تاکید بر اینکه نمیتوان با دست خالی حملونقل ریالی را مدیریت کرد و تراز منفی مالی برای شرکتها زیبنده نیست، گفت: شرکتهای حملونقل ریلی در شرایط کنونی در آستانه توقف فعالیت قرار دارند و نگرانیهای آنها برای سالهای آتی بیشتر و بیشتر میشود. چراکه در سال جاری مجموعه حملنقل ریلی بالغ بر یک هزار و یکصد میلیون دیده است و حتی توان خرید نیازهای خود را برای سالهای بعدی ندارد. بنابر این در شرایطی که دولت هیچ کمکی به حملنقل ریلی نکردهاست. شرکتهای این حوزه نمیتوانند از جیب خودشان هزینههای اضافی را پرداخت کنند بیشتر از این زیان ببینند چراکه تنها درآمد شرکتهای حمل و نقل ریلی، بلیت قطارهایی است که آنها میفروشند.
Saturday, 2 November , 2024