منع سلب امتیاز سیمکارت بلااستفاده؛ اپراتورهای تلفن همراه و شرکت مخابرات حق سلب امتیاز سیمکارت‌ها و خطوط تلفن ثابت بلااستفاده را بدون اجازه صاحب و مالک آن ندارند.

منع سلب امتیاز سیمکارت بلااستفاده؛ اپراتورهای تلفن همراه و شرکت مخابرات حق سلب امتیاز سیمکارت‌ها و خطوط تلفن ثابت بلااستفاده را بدون اجازه صاحب و مالک آن ندارند.

به گزارش وقایع‌نیوز، رئیس دیوان عدالت اداری با بیان این مطلب گفت: مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که منجر به سلب امتیاز سیم‌کارت‌ها و خطوط تلفن ثابت بلااستفاده می‌شد، خلاف قانون بوده و قانونگذار هرگز چنین اجازه‌ای را به این کمیسیون نداده است.

حجت‌الاسلام حکمت‌علی مظفری در این‌باره اظهار داشت: براساس رویه‌ای که وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات در پیش گرفته بود، اگر به هر دلیلی سیمکارت تلفن همراه و یا خط ثابت تلفنی مدتی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، پس از ۶ ماه خط تلفن را سلب امتیاز و نسبت به فروش آن اقدام می‌کردند که این موضوع در دیوان عدالت اداری مورد شکایت قرار گرفت.

وی افزود: دیوان عدالت اداری بنا به وظیفه قانونی خود در هیأت تخصصی و هیأت عمومی به این موضوع ورود پیدا کرد و دلایل این کار را از شرکت مخابرات، وزارت ارتباطات و کمیسیونی که درباره این امر تصمیم گرفته بود، گرفت و باتوجه به دلایل ارائه شده مشخص شد که استدلال‌های موجود مطابق قانون نبوده و قانون‌گذار چنین اختیاری را به آنها نداده است که از افراد سلب امتیاز و سلب مالکیت کنند. در همین راستا این مصوبه با رای دیوان عدالت اداری ابطال شد.

مظفری تصریح کرد: در فرایند سلب امتیاز سیم‌کارت‌ها و خطوط تلفن بلااستفاده، رضایت فرد مالک جهت سلب امتیاز و واگذاری سیم‌کارت به افراد جدید گرفته نمی‌شد. این در حالی است که این شرکت‌ها تنها می‌توانستند هزینه خدمات و یا آبونمان سیمکارت‌ها و تلفن‌های ثابت بدون استفاده را از مشتریان دریافت کنند، اما اینکه به هر دلیل آن را واگذار کنند، خلاف مقررات قانونی و خارج از حدود اختیار مقام مصوب‌کننده بود.

وی اضافه کرد: به همین جهت دیوان عدالت اداری توضیحات مقام مصوب‌کننده و کمیسیون تصویب‌کننده را قانع‌کننده تشخیص نداد و حکم به ابطال این مصوبه داد.

رئیس دیوان عدالت اداری همچنین از اعمال ماده ۱۳ در رابطه با این مصوبه خبر داد و گفت: بر این اساس تمامی اقداماتی که براساس این مصوبه انجام شده غیرقانونی بوده و شرکت مخابرات باید ضرر و زیان افرادی که متضرر از این مصوبه هستند را پرداخت کند.

وی درباره نحوه جبران این خسارت‌ها، عنوان کرد: براساس قانون اگر سیمکارتی امکان اعاده دارد، شرکت مخابرات باید همان سیمکارت را به مالک اصلی برگرداند و اگر قابل اعاده نیست و به شخص دیگری واگذار شده باید مشابه همان سیم کارت یا خط تلفن را به متقاضیان برگرداند.