سرمایه گذاری در سهام به یکی از گزینه های مهم سرمایه گذاری برای افراد تبدیل شده است؛ چراکه سرمایه گذاری در سهام نسبت به سایر روش های سنتی سرمایه گذاری به نسبت بازدهی بیشتری داشته است.

سرمایه گذاری در سهام به یکی از گزینه های مهم سرمایه گذاری برای افراد تبدیل شده است؛ چراکه سرمایه گذاری در سهام نسبت به سایر روش های سنتی سرمایه گذاری به نسبت بازدهی بیشتری داشته است.

آموزش تحلیل بنیادی
با این حال، به سادگی و بدون آموزش دیدن وارد بازار سهام شدن ریسک بالایی دارد. تحلیل سهام مخصوصا تحلیل بنیادی اساس سرمایه گذاری و معامله در بازار سرمایه به شمار می رود.

تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis) یکی از روش های مهم تحلیلی است که با کمک آن تحلیلگران وضعیت مالی یک شرکت و سهام آن را بررسی می‌کنند. تحلیل بنیادی بر روی ارزش ذاتی سهام متمرکز است و تلاش می کند تا ارزش واقعی یک سهم را محاسبه کند تا در نتیجه آن تصمیم گیری برای خرید یا فروش با قطعیت بالایی همراه باشد. برای فهم بهتر این روش بهتر است مروری بر سایر روش های تحلیلی داشته باشیم.

انواع روش های تحلیلی در بازار سرمایه
تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، و تابلوخوانی سه روش مهم تحلیلی در بازار سرمایه به شمار می روند که هر کدام از یک زوایه به تحلیل سهام شرکت ها نگاه کرده و دارای مزایا و معایب خاصی هستند.

تحلیل بنیادی:
به دنبال بررسی صورت های مالی شرکت ها است تا بتواند ارزش ذاتی و واقعی سهام را به دست آورد؛ بدین ترتیب قادر است با مقایسه قیمت ذاتی و قیمت بازار اقدام به سرمایه گذاری کند.

تحلیل تکنیکال:
به بررسی تاریخچه قیمت و حجم معاملات یک نماد می پردازد و با اتکا به این داده ها، روند آتی قیمت سهام را پیش بینی می کند. تئوری پشت اعتبار تحلیل تکنیکال این است که اقدامات جمعی مانند خرید و فروش همه شرکت‌کنندگان در بازار، به طور دقیق همه اطلاعات مربوط به اوراق بهادار معامله شده را منعکس می‌کند و بنابراین، به طور مداوم ارزش بازار منصفانه را به اوراق بهادار اختصاص می‌دهد.

تابلوخوانی:
به تجزیه و تحلیل داده های وبسایت TSETMC می پردازد. در این وبسایت اطلاعات و ابزارهای متنوع و مهمی وجود دارد که در صورت آشنایی با آن‌ها می‌توانید تصمیمات بهتری برای سرمایه‌گذاری بگیرید. زمانی که صف های فروش به سرعت در حال جمع آوری هستند و فرصت تصمیم گیری کوتاه، آیا بدون تحلیل به جمع خریداران می پیوندید؟ چرا که تحلیل های بنیادی و تکنیکال زمان بر بوده و باعث از دست رفتن فرصت می شوند. اینجاست که تابلو خوانی راه حلی برای تصمیم گیری فوری سرمایه گذاران برای خرید کردن یا نخریدن است.

در تحلیل بنیادی ارزش ذاتی چگونه محاسبه می شود؟
تحلیلگران برای به دست آوردن ارزش ذاتی سهام، فاکتورهای مختلفی را بررسی می کنند که مهمترین آنها؛ تجزیه و تحلیل صورت های مالی است.

صورت های مالی یک شرکت، حاصل مجموعه فعالیت‌ها، سودها و ضررهایی است که در طول مدت زمان مشخصی جمع‌آوری و بر اساس قوانین حوزه مالی محاسبه می‌شوند. صورت های مالی انواع مختلفی دارد که مهمترین آن ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد است.

تحلیلگران با تجزیه و تحلیل صورتهای مالی یک گروه اقتصادی، علاوه بر اطلاع پیدا کردن از وضعیت مالی، چشم‌انداز واضحی از عملکرد شرکت در آینده را با توجه به تصمیماتی که قرار است اتخاذ شود، ترسیم می کنند. بدین ترتیب قادر خواهند بود با روش های تحلیلی موجود، ارزش هر کدام از سهام شرکت را محاسبه کنند.

چگونه تحلیل بنیادی روی سهام انجام دهیم؟
در ادامه شش مرحله ضروری در آموزش تحلیل بنیادی تشریح شده است. با استفاده از این شش مرحله می‌توانید این تحلیل را روی بسیاری از سهام‌ها انجام دهید.

مرحله ۱: از نسبت‌های مالی برای غربالگری اولیه استفاده کنید. سهام‌های بسیار زیادی در بورس اوراق بهادر فهرست شده‌اند. اگر شروع به خواندن اطلاعات مالی همه این شرکت‌ها کنید، ممکن است سال‌ها طول بکشد. برای غربالگری یا فیلتر گذاری اولیه سهام، می‌توانید از نسبت‌های مالی مختلف مانند نسبت قیمت به درآمد (PE)، نسبت قیمت به ارزش دفتری (PBV)، بازده ارزش سهام سهامداران بورس ROE، نرخ رشد سالانه مرکب CAGR، نسبت جاری، بازده سود سهام و غیره استفاده کنید. علاوه بر مواردی که بیان شد، برای انجام غربالگری سهام با استفاده از نسبت‌های مالی می‌توانید از وبسایت‌های مالی داخلی و خارجی نیز استفاده کنید.

مرحله ۲: شرکت را درک کنید و بطور کامل آن را بشناسید. پس از اینکه شرکت‌ها را براساس معیارهای بالا انتخاب کردید، گام بعدی بررسی کامل آنهاست. درک شرکتی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید بسیار مهم است. زیرا در غیر اینصورت شما نمی‌توانید تصمیم درستی بگیرید. پس از بررسی گزارش ها و همچنین سایت شرکت، اگر قادر به شناخت محصولات، خدمات و چشم‌انداز شرکت هستید و همه آنها را جذاب می‌دانید، سپس به مرحله بعدی یعنی مرحله سوم بروید. در غیراینصورت در همین مرحله کار را تمام کرده و شرکت دیگری را انتخاب کنید.

مرحله ۳: صورت های مالی شرکت را مطالعه کنید. در این مرحله باید وضعیت مالی شرکت مانند ترازنامه، صورت‌های زیان سود و صورت‌های جریان نقدی را به طور کامل بررسی کنید. به عنوان یک قانون، بررسی سرانگشتی درآمد، فروش، سود خالص و افزایش حاشیه در پنج سال گذشته را می‌توان نشانه سالمی برای شرکت در نظر گرفت. پس از آن، باید سایر امور مالی مانند هزینه عملیاتی، مخارج، دارایی‌ها، بدهی‌ها و غیره را بررسی کنید که بر اهمیت آن در آموزش تحلیل بنیادی تاکید شده است.

مرحله ۴: پرچم‌های بدهی و قرمز شرکت را بررسی کنید. کلی بدهی شرکت، یکی از بزرگترین عواملی است که قبل از سرمایه‌گذاری در سهام باید بررسی شود. اگر یک شرکت بدهی زیادی داشته باشد قطعا عملکرد خوبی نداشته و نخواهد داشت. به همین منظور، نمی‌تواند به سهامداران خود پاداش بدهد. آنها باید بدهی را بازپرداخت کنند و قبل از هر چیز دیگری سود پول قرض گرفته شده را نیز پرداخت کنند. به طور خلاصه، از شرکت‌هایی با بدهی‌های کلان دوری کنید.

یک قاعده را برای خود در طول خرید سهام یک شرکت در نظر بگیرید: در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام کمتر از یک است.

مرحله ۵: رقبای شرکت را پیدا کنید. همیشه خوب است که رقبای یک شرکت را قبل از سرمایه‌گذاری پیدا و درباره آنها نیز مطالعه کنید. در این حالت متوجه خواهید شد که شرکت منتخب شما چه کاری انجام می‌دهد که سایر رقبای او انجام نمی‌دهند. به عبارتی آیا اصلا کاری انجام می‌دهد که در آینده بتواند از سایر رقبایش پیشی بگیرد یا خیر؟

مرحله ۶: چشم‌انداز آینده را تجزیه و تحلیل کنید. اکثر سرمایه‌گذاری‌های خوب، براساس جنبه‌ها و پتانسیل‌های آینده شرکت بوده و به ندرت براساس وضعیت فعلی آنهاست. سرمایه‌گذاران علاقه‌مند هستند بدانند که در آینده چه میزان بازدهی از سرمایه‌گذاری‌های خود به دست می آورند. بنابراین، همیشه در شرکتی با چشم اندازهای آینده قوی سرمایه‌گذاری کنید. تنها شرکت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری برگزینید که محصول یا خدمات آنها بیست سال بعد همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی
تحلیل بنیادی یکی از روش های مهم تحلیل در بازار سرمایه به حساب می آید. باید در نظر داشت که هر کدام از روش های تحلیلی همچون تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی دارای مزایا و معایب خود هستند که یک تحلیلگر حرفه ای بهتر است با تمامی آنها آشنایی کافی داشته باشد تا در موارد نیاز بسته به موقعیت از بهترین ابزار استفاده کند. در تحلیل بنیادی ۶ مرحله مهم وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره کردیم.

  • منبع خبر : تجارت فردا