احداث ۳۷ باغ مادری در استان‌های مختلف کشور در دستور کار است،‌معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در نشست خبری گفت: در حال حاضر برنامه احداث باغ مادری در استان‌های مختلف کشور در دستور کار است.

احداث ۳۷ باغ مادری در استان‌های مختلف کشور در دستور کار است،‌معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در نشست خبری گفت: در حال حاضر برنامه احداث باغ مادری در استان‌های مختلف کشور در دستور کار است.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدمهدی برومندی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در نشستی به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران گفت: نهال مهم‌ترین نهاده در بخش باغبانی است و تفاوت ما با محصولات یک‌ساله و چندساله سرمایه‌گذاری بلندمدت است؛ بنابراین باید نهال سالم، گواهی‌شده و عاری از هر نوع ویروس همراه با اصالت در اختیار باغداران قرار گیرد.

به گفته برومندی، بسته حمایتی وزارت جهاد کشاورزی برای سرمایه‌گذاری در حوزه نهال در نظر گرفته‌شده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر برنامه احداث ۳۷ باغ مادری در استان‌های مختلف کشور در دستور کار است، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴ باغ مادری در حال فعالیت است.

به گفته معاون وزیر در امور باغبانی، ۷.۲ میلیون اندام‌های تکثیری در باغات مادری کشور تولید می‌شود.
برومندی تصریح کرد: در یک سال گذشته ۱۰ باغ مادری جدید در استان‌های مختلف کشور تأسیس‌شده است.

آغاز به کار یک باغ مادری در تهران تا پایان سال

وی همچنین از آغاز به کار یک باغ مادری در تهران تا پایان سال خبر داد و گفت: این باغ مادری ۸ میلیون نهال گواهی‌شده تولید خواهد کرد.

به گفته برومندی، در سفرهای استانی رئیس‌جمهور باغات مادری به‌عنوان یکی از نیازها مطرح شد و اعتبارات مختلفی در برای احداث باغ مادری در نظر گرفته‌شده است.

وجود ۳ میلیون هکتار باغ در کشور

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود ۳ میلیون هکتار باغ در کشور، گفت: ۲۳ هزار هکتار گلخانه فعال در کشور وجود دارد.

به گفته برومندی، ۲۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی است و حدود ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی در کشور تولید می‌شود.

 ۲۰ درصد سطح زیر کشت اراضی کشاورزی به باغبانی تعلق دارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ۲۰ درصد سطح زیر کشت اراضی کشاورزی به باغبانی تعلق دارد که ۳۷ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است.

برومندی با تأکید بر اینکه انواع میوه‌ها در کشور به‌جز ۴ محصول، موز، آناناس، نارگیل و انبه در کشور تولید می‌شود، گفت: در سال گذشته ۴۵۰ میلیون دلار موز وارد کشور شده است.

سرانه مصرف ۱۵۰ کیلویی میوه برای هر ایرانی در سال

وی با اشاره به سرانه مصرف ۱۵۰ کیلویی میوه برای هر ایرانی در سال، افزود: با در نظر گرفتن جمعیت ۸۵ میلیونی کشور و متوسط قیمت هر کیلوگرم میوه ۱۵ هزار تومان؛ باغداران سالانه بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ثروت در کشور ایجاد می‌کنند.

برومندی بابیان اینکه یکی از برنامه‌های تحولی وزیر جهاد کشاورزی در حوزه باغبانی است، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بخش انجام‌شده که آنچه در هفته دولت به بهره‌برداری رسیده حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گفته معاون وزیر در امور باغبانی، در بهره‌برداری هفته دولت در بخش باغبانی برای ۱۰ هزار نفر اشتغال‌زایی شده است.

وی یادآور شد: با اجرای ۵۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری بخش باغبانی ۱۰۰ هزار شغل ایجاد می‌شود.

پالایشگاه گیاهان دارویی در کشور ایجاد شد

معاون وزیر در امور باغبانی در بخش دیگری از سخنان خود از ایجاد پالایشگاه گیاهان دارویی در کشور، خبر داد و گفت: در دهه فجر پالایشگاه گیاهان دارویی در کاشمر به بهره‌برداری می‌رسد که حجم سرمایه‌گذاری این پروژه ۲۶ میلیون یورو است.

به گفته وی، صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است و سبب می‌شود تا از خام فروشی محصولات کشاورزی جلوگیری به عمل آید و ارزش‌افزوده بیشتری از صادرات داشته باشیم.

برومندی به خسارات سیل و سرمازدگی در استان‌های مختلف کشور ازجمله کرمان، یزد و فارس اشاره کرد و گفت: با توجه به خسارات ایجادشده دولت سیزدهم، تولید محصولات افزایش‌یافته به‌طوری‌که تولیدات مرکبات بیش از ۳۰۰ هزار تن افزایش داشته و همچنین تولیدات گیاهان دارویی با افزایش ۱۰ هزار هکتاری سطح زیر کشت حدود ۶۰ هزار تن افزایش‌یافته است.

واردکننده مرکبات به کشور نیستیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با تأکید بر اینکه ما واردکننده مرکبات به کشور نیستیم، یادآور شد: محصول نارنگی در اسفندماه در حدود ۵ تا ۱۰ هزار تن توسط مرزنشینان سیستان و بلوچستان وارد کشور می‌شود که واردات در اسفندماه اثر منفی بر تولید ندارد؛ البته با رایزنی‌های انجام‌شده در حال حاضر واردات این محصول با صادرات سیب انجام می‌شود.

معاون وزیر در امور باغبانی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید تمامی محصولات گرمسیری در کشور، یادآور شد: طرح تولید میوه‌های گرمسیری همراه با تنوع‌بخشی در محصولات گلخانه‌ای در دست بررسی است.

وی تأکید کرد: در ۵ سال آینده می‌توانیم با تولید میوه‌های گرمسیری در کشور میزان واردات آن را ۵۰ درصد کاهش دهیم.

ایجاد ۱۲ پایانه صادراتی محصولات کشاورزی

برومندی با اشاره به تشکیل «قرارگاه دیپلماسی کشاورزی» در وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: ۱۲ پایانه صادراتی محصولات کشاورزی با همراهی بخش خصوصی در کشور ایجاد خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به برنامه وزارت کشاورزی برای شناسنامه‌دار کردن میوه‌های تولیدی در کشور، گفت: تا پایان سال آینده همه باغات کشور شناسنامه‌دار خواهند شد.

۲۵ هزار تراکتور باغی در حال حاضر در کشور وجود دارد

برومندی در بخش دیگری از سخنان خود به مکانیزاسیون در بخش باغبانی کشور اشاره کرد و یادآور شد: ضریب مکانیزاسیون باغبانی در دنیا ۴.۵ تا ۵ اسب بخار در واحد هکتار است درحالی‌که این عدد در کشور ما از ۲.۲ اسب بخار عبور کرده است.

به گفته وی، ۲۵ هزار تراکتور باغی در حال حاضر در کشور وجود دارد و بحث مکانیزاسیون باغات با جدیت دنبال می‌شود.

برومندی بابیان اینکه تلاش می‌کنیم تا به بازار اروپا از تجارت آزاد راه پیدا کنیم، تصریح کرد: این مهم با توسعه ۱۲ مرکز لجستیک محقق می‌شود و بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های گلخانه‌ای از دولت مصوبه گرفتیم.

۷۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت در اختیار سبزی و صیفی است

وی افزود: در حال حاضر ۷۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت در اختیار سبزی و صیفی است که با در نظر گرفتن سطح زیر کشت پیاز و سیب‌زمینی، سطح زیر کشت این محصولات ۳۰۰ هزار هکتار خواهد بود که برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده بنا است تا این محصولات به گلخانه‌ها منتقل شوند و در حال حاضر قرار است تا گلخانه‌ها را تا ۱۰۰ هزار هکتار افزایش دهیم.

احیای باغات فرسوده

برومندی معاون وزارت جهاد کشاورزی درباره احیای باغات فرسوده در دولت سیزدهم، گفت: طبق آمارها با توجه به شرایط اقلیمی از سه میلیون هکتار اراضی باغی کشور نزدیک یک‌میلیون هکتار آن باغ‌های فرسوده و رهاشده است که به اصلاح، احیا، حذف و جایگزینی نیاز دارد که این مهم در دولت سیزدهم موردتوجه قرارگرفته است.

وی با اشاره به احیا یک‌میلیون هکتار باغ فرسوده در دولت سیزدهم، تصریح کرد: در قالب سفرهای رییس جمهوری توانستیم مصوباتی برای اصلاح، احیا، حذف و جایگزینی نخلستان‌ها و باغات چای شمال کشور دریافت کنیم که با احیا این باغات تولید محصول خرما و چای افزایش خواهد یافت.

وی در پایان گفت: با احیا باغات چای در مصوبه سفر رییس‌جمهور به استان گیلان ۲۰ هزار تن واردات چای به کشور کاهش یابد.