به‌گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از روستانیوز، شمس‌الله‌ شریعت‌نژاد‌ با اشاره به صادرات‌محور نبودن تولید محصولات کشاورزی اظهار داشت: تولید ما به شکل سنتی انجام می‌شود و متناسب با استانداردها و شاخص‌های بازارهای جهانی نیست.

اعتقادی به تحقیق و توسعه در تولید محصولات کشاورزی نیست، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم گفت: اعتقادی به تحقیق و توسعه در تولید محصولات کشاورزی در کشور وجود ندارد.

به‌گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از روستانیوز، شمس‌الله‌ شریعت‌نژاد‌ با اشاره به صادرات‌محور نبودن تولید محصولات کشاورزی اظهار داشت: تولید ما به شکل سنتی انجام می‌شود و متناسب با استانداردها و شاخص‌های بازارهای جهانی نیست.

شریعت‌نژاد ادامه داد: تاکنون بازار ثابتی جهت صادرات محصولات برای سال‌های متوالی نداشته‌ایم و هر سال مقصدهای صادراتی به دلیل عدم آگاهی و نظرات غیرکارشناسی و بروز مسائل غیرمترقبه تغییر می‌کند.

وی افزود: حتی اگر با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و دیگر کارشناسان و صاحب‌نظران صحبت کنید، این اقدامات را غیرکارشناسی می‌دانند.

شریعت‌نژاد در پاسخ به این‌که چرا دولت‌های مختلف نتوانسته‌اند این مشکل را حل کنند، گفت: دولت‌ها هم تحت تأثیر سیاست‌هایی این تصمیم‌ها را می‌گیرند و خود تصمیم‌گیرنده اصلی نیستند.

شریعت‌نژاد در پاسخ به علت بازارمحور نبودن تولیدات در کشور گفت: در کشور ما به دلیل فضای لجام‌گسیخته حاکم در بخش تولید، هیچ‌ اقدامی هدفمند و با فکر و برنامه قبلی نیست.

وی ادامه داد: این درحالی است ‌که باید با بررسی استعدادها، شرایط، هدف‌ها و نیازهای کشورمان در بخش صادرات و بازاریابی، به تولید محصولات داخلی بازارمحور بپردازیم.

شریعت‌نژاد افزود: حتی پایین‌آمدن کیفیت محصولات تولیدی طی این سال‌ها در شرایط خشک‌سالی و تأثیر آن بر سلامت مردم موردتوجه قرار نگرفته است.

وی در مورد راهکار حل این مشکلات بیان کرد: باید با بررسی سیاست‌ها، قیمت‌ها، شرایط بازار و استفاده از تجربه بازاریابی دیگران در زمان مناسب در این بخش به ثبات برسیم.

شریعت‌نژاد با اشاره به عدم وجود روحیه تعامل در کشور ادامه داد: در هیچ کجای دنیا مقصد صادراتی هر ساله عوض نمی‌شود، اما در کشور ما به سبب بروز مسائل مختلف تولیدکنندگان هر از چند گاهی بازارهای صادراتی خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به عملکرد رایزنان بازرگانی در سفارتخانه‌های خارج از کشور اظهار داشت: تصمیمات ما در کشور قائم به شخص است و به سیستم وابسته نیست و به همین دلیل همواره مشکل داریم.

شریعت‌نژاد بیان کرد: چون هر دولتی با شعار مخصوص به خود روی کار می‌آید، مکمل اقدامات دولت قبل نیست و به همین سبب بسیاری از کارها ابتر می‌ماند.

وی افزود: رفتن و آمدن دولت‌ها هیچ تأثیری بر حل مشکلات ندارد، چون دستورات فرادولتی منجر به تحکمی‌شدن عملکرد دولت‌ها می‌شود.

شریعت‌نژاد با اشاره به حجم بالایی از بیکاری در کشور بیان کرد: در شرایط فعلی با عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های اشتغال‌زا مواجهیم، ولی باید با اتخاذ تدابیر مناسب با توجه با تولیدات، استعدادها، منابع و مواد اولیه بالاترین میزان ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که در این شرایط سنگ معدن، نفت و… را به صورت خام و بدون ارزش افزوده برای کشورهایی ازجمله چین ارسال می‌کنیم.

وی در پاسخ به راهکارهای بهبود وضع بخش کشاورزی عنوان کرد: ابتدا باید استعداد طبیعی و مزیت‌های کشور در جهت رسیدن به رقابت پایدار و بهبود کیفیت بررسی شود، چون ایجاد رقابت پایدار با افزایش کیفیت باعث جذب بیش‌تر بازارهای خارجی می‌شود.

وی افزود: به‌عنوان نمونه، کیوی تولیدی در داخل کشور به دلیل عدم استفاده از کود و سم در تهیه آن کاملاً ارگانیک است و کیفیت بسیار بالایی دارد و اگر دولت با بخش‌نامه‌های متغیر، سلیقه‌های متفاوت و پیش‌بینی‌های نابه‌جا موانع صادراتی ایجاد نکند، به‌راحتی صادرات کیوی انجام و ارزآوری می‌شود.

وی در مورد نقش بانک‌ها در بهبود تولید در بخش کشاورزی بیان کرد: بانک‌ها وام‌های با بهره زیاد به تولیدکنندگان می‌دهند و این نرخ سود در هیچ کجای دنیا به تولید کمک نمی‌کند. در حقیقت می‌توان گفت بانک‌ها به دنبال حمایت از تولید و تولیدکننده نیستند.

  • منبع خبر : https://www.rustanews.ir/