افزایش ۳۸ درصدی ترانزیت کالا در شش ماه گذشته،‌ رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: در شش ماه گذشته حدود ۳۸ درصد ترانزیت کالا افزایش یافت.

افزایش ۳۸ درصدی ترانزیت کالا در شش ماه گذشته،‌ رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: در شش ماه گذشته حدود ۳۸ درصد ترانزیت کالا افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از مهر: داریوش امانی با بیان اینکه اولویت کشور باید تبادل اطلاعات و تبادل کالاهای تجاری با کشور همسایه باشد، اضافه کرد: پارسال ما حدود ۵۰ درصد رشد ترانزیتی داشتیم و امسال نیز نزدیک به ۳۸ درصد در مقایسه با پارسال افزایش ترانزیت داشتیم که اتفاق بسیار خوبی است.

امانی با بیان اینکه سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان در برخی از اتوبوس‌های مسافری به صورت آزمایشی اجرا شد، گفت: با اجرای این سامانه با نام سپهتن در برخی از اتوبوس‌های مسافربری هم در بحث ایمنی و کنترل رفتار رانندگان و ناوگان و هم در بحث صرفه جویی سوخت اقدامات خوبی صورت گرفت.

امانی گفت: خوشبختانه درباره ناوگان باری ما اقدامات اولیه قانونی و تأمین اعتبار انجام دادیم و تا یک ماه آینده نیز تفاهم نامه چهارجانبه بین دستگاه‌های ذیربط امضا می‌شود.

به گفته رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه ۲۶ پایانه مرزی با ۱۵ کشور همسایه هست، گفت: با پتانسیل‌های خوبی که در بحث حمل و نقل جاده‌ای کشور داریم بیش از ۸۰ درصد جابه جایی حمل و نقل کشور از طریق حمل و نقل جاده‌ای بار و مسافر صورت می‌گیرد.

امانی با اشاره به اینکه حدود ۳۸ هزار کیلومتر راه اصلی و شریانی داریم، اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد بار، مسافر، ترانزیت و اقتصاد کشور در این ۳۸ هزار کیلومتر انجام می‌شود و مابقی راه‌ها نیز راه‌های اصلی، فرعی و راه‌های روستایی و بین مزارع است که نگهداری راه‌های اصلی و فرعی هم با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

امانی همچنین گفت: هدف ما جابه جایی ۲۰ میلیون تن کالا از راه گذر شمال به جنوب است که با کشورهای آسیای میانه، روسیه و آذربایجان توافقاتی انجام شده و کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان هم اضافه شدند و امیدواریم با اقداماتی که در حال انجام است در مرزهای خشکی ما هم این امر محقق شود.

امانی گفت: نزدیک به هشت هزار ناوگان به زودی وارد کشور می‌شود که با ورود این ناوگان جوان دیگر مشکلاتی برای ورود به کشورهای دیگر همسایه نداریم و نزدیک به ۹۰ هزار ناوگان ما هم در مسیرهای ترانزیتی فعالیت می‌کنند که با این افزایش ترانزیت ما مشکلی درباره بحث کمبود ناوگان نخواهیم داشت.

رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور درباره شناسایی نقاط حادثه خیز در کشور گفت: هزار ۵۸۰ نقطه پرحادثه خطرناک شناسایی شده که در سه سال گذشته ۵۸۰ از این نقاط برطرف شد که با توجه به کمبود اعتبارات ما امسال هم نزدیک به ۲۵۰ از این نقاط را در دستور کار قرار داریم و هزار نقطه باقی مانده نیز مانده است که تا چهار سال آینده تأمین اعتبار شود.

امانی درباره فرسودگی ناوگان حمل و نقل هم گفت: بسیار از رانندگان تمایل به نوسازی خودروهای خود دارند که با تفاهم سه جانبه ای که سال گذشته بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت و وزارت نفت ایجاد کردیم در صورت اجرایی، ۱۶۷ هزار ناوگان در پنج سال آینده نوسازی می‌شوند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پایان نیز درباره چاپ بارنامه‌های دستی گفت: یکی از تکالیف قانونی که براساس مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داریم قرار است که دیگر بارنامه چاپ نشود که جز در دو استان که به صورت محدود از این بارنامه‌ها استفاده می‌شود در حا ل حاضر بیش از ۹۰ درصد در کشور بارنامه الکترونیکی صادر می‌شود.