خودکفایی شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ملی نفتکش ایران از جنبه نیروی انسانی و عدم نیاز به جذب نیروی خارجی، حاصل تلاش‌ها و زحمات دانشگاه‌های دریایی از جمله خارگ و چابهار است.

اقتصاد دریامحور، نیروی انسانی متخصص می‌خواهد؛ خودکفایی شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ملی نفتکش ایران از جنبه نیروی انسانی و عدم نیاز به جذب نیروی خارجی، حاصل تلاش‌ها و زحمات دانشگاه‌های دریایی از جمله خارگ و چابهار است.

به گزارش وقایع‌نیوز به نقل از پایگاه خبری بندر و دریا، محمدعلی جاوید معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ در یادداشتی تصریح می‌کند که مراکز آموزش و دانشگاه‌های دریایی نیاز به حمایت شرکت‌های دریایی و سازمان بنادر و دریانوردی دارند.

امروزه بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق دریاها انجام می‌شود و جمهوری اسلامی ایران مقام سوم ناوگان دریایی جهان را به خود اختصاص داده است. ایران با داشتن ۴۲ فروند نفتکش و سوپرتانکر در رتبه اول جهان قرار دارد و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز با داشتن ۱۷۰ فروند کشتی در منطقه خاورمیانه، مقام اول را در زمینه ارائه خدمات کشتیرانی دارد.

صنعت دریانوردی در اقتصاد ایران یکی از ابزارهای مهم و استراتژیک است. طبق گزارش آنکتاد، ۲۴۶ فروند کشتی در ناوگان دریایی ایران وجود دارد و ظرفیت دریایی کشور را بالغ‌ بر ۱۸ میلیون و ۵۹۹ هزار تن در سال برآورد کرده است. همچنین ایران از نظر ظرفیت تناژ بارگیری و بار دریایی در رتبه ۲۲ جهان قرار دارد که از کشورهای هلند، برزيل، کانادا، ایتالیا، عربستان و سوئد به مراتب بالاتر است. این موارد گویای اهمیت صنعت دریا و اقتصاد دریامحور کشور است که پایه اصلی آن نیروی انسانی است.

در این میان دانشگاه آزاد اسلامی علوم دریایی خارگ به عنوان یکی از مراکز مهم آموزش دریایی کشور در امر آموزش و تربیت دریانوردان توانسته از زمان تأسیس تاکنون، بخش عمده‌ای از پرسنل زحمتکش و کاپیتان‌ها و افسران مورد نیاز شرکت نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تربیت کرده و آموزش دهد.

در حال حاضر دانشگاه علوم دریایی خارگ محدودیتی برای پذیرش دانشجو ندارد و طبق مصوبه وزارت علوم، دانش‌آموختگان می‌توانند بدون کنکور وارد دوره کارشناسی پیوسته شوند. سپس از سوی سازمان بنادر و دریانوردی آزمون زبان تخصصی از دانشجویان ورودی به عمل می‌آید که بسیار حائز اهمیت است. فراگیران در ادامه به مدت ۳ سال دروس تئوری را می‌گذرانند و یک سال هم دوره کارورزی دریا روی کشتی‌های اقیانوس-پیما با تناژ بالای ۳ هزار تن را طی می‌کنند. پس از اتمام دوره کارورزی، توسط مدیر گروه تخصصی از آنها آزمون اورال یا شفاهی گرفته شده و در صورت قبولی، مجوز ورود به آزمون شایستگی سازمان بنادر را پیدا می‌کنند که در صورت قبولی در این آزمون، می‌توانند وارد عرصه دریانوردی کشور شوند.

خودکفایی شرکت‌های دریایی از جنبه نیروی انسانی و عدم نیاز به جذب نیروی خارجی، حاصل تلاش‌ها و زحمات دانشگاه‌های دریایی از جمله خارگ و چابهار است و اکنون می‌بینیم روی نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری کشور، کاپیتان‌های ایرانی کار می‌کنند و در سلسله مراتب پایین‌تر نیز تمام نیروها ایرانی هستند.

خواسته ما به عنوان کادر علمی و اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ از تمام متولیان امر دریانوردی به‌ویژه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی اصلی بحث دریانوردی این است که از دانشگاه حمایت کنند. موضوع تأمین استاد و نوسازی و بازسازی زیرساخت‌های عمرانی و آموزشی دانشگاه که به مرور زمان مستهلک شده و کارایی خود را از دست داده، در اولویت است. به طور قطع هر اندازه مراکز آموزشی از کیفیت آموزشی بالاتری برخوردار باشند، خروجی بهتری خواهند داشت و سازمان‌ها و شرکت‌های دریایی با داشتن نیروهای خبره و متخصص، از کیفیت بالاتری برخوردار می‌شوند و در عمليات اجرایی مشکلی نخواهند داشت.

بنابراین ضروری است افرادی که خود در این زمینه دستی بر آتش دارند و از نیازهای دانشگاه چه از جهت تأمین تجهیزات و وسایل کمک‌آموزشی و چه از جهت فراهم‌سازی امکانات رفاهی دانشجویان مطلع هستند، کمک‌ها و حمایت‌های خود را از دانشگاه دریغ نکنند. می‌دانیم که صنعت دریانوردی کشور به‌شدت به نیروی انسانی نیاز دارد و طبق برآوردی که انجام شده ناوگان دریایی نیازمند حداقل ۵۰۰۰ هزار دریانورد است. البته دانشگاه‌های علوم دریایی همچون گذشته این نیاز را برآورده خواهند کرد اما مستلزم آن است که سازمان‌های دریایی نیز در این راه یاریگر دانشگاه‌ها باشند.