پایگاه خبری عربی ۲۱ در گزارشی نوشت که سفر وزیر خارجه عراق به ایران به منظور دستیابی به دو هدف مهم انجام شده است.

اهداف سفر وزیر خارجه عراق به تهران، به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، پایگاه خبری عربی ۲۱ با اشاره به سفر اخیر فواد حسین، وزیر خارجه عراق به تهران و دیدار با مسئولان ایرانی نوشت: این سفر پنج روز پس از دیدار وزیر خارجه عراق با مسئولان سعودی از جمله فیصل بن فرحان، وزیر خارجه این کشور و قبل از آن نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس انجام شد.

فاضل البدرانی، تحلیلگر سیاسی عراقی در این رابطه می گوید: اظهارات برخی مسئولان عراقی نشان دهنده میانجیگری است و زمان انجام سفر فواد حسین نیز موید همین امر است زیرا سفر وزیر خارجه عراق به تهران چند روز پس از سفرش به ریاض انجام شد.

وی گفت: سفر فواد حسین به تهران دو پیام به همراه دارد؛ پیام اول مربوط به کاهش تنش در روابط میان تهران و ریاض است که البته شانس موفقیت آن بسیار ضعیف است. پیام دوم سفر فواد حسین به تهران هم در رابطه با آمریکا و تحولات امنیتی اخیر و حملات به سفارت این کشور در بغداد و پایگاه نظامی آن در اربیل است.

این تحلیل گر عراقی در ادامه با بیان اینکه حمله اربیل آمریکایی ها را بسیار خشمگین کرده است، تاکید کرد: گفت وگوی اخیر رئیس جمهور آمریکا با نخست وزیر عراق به طور اساسی در رابطه با هدف قرار دادن منافع آمریکا در عراق بود زیرا دولت بایدن تلاش کرد که اوضاع را آرام کند و تلاش کرد در رابطه با پرونده هسته ای با مسئولان ایرانی به تفاهم برسند.

از سوی دیگر عدنان السراج، دیگر تحلیلگر سیاسی عراقی می‌گوید که بغداد تلاش دارد اوضاع را میان ایران و آمریکا آرام کند و تمایل دارد که واشنگتن به برجام بازگردد.

وی گفت: ایجاد اوضاع آرام و بازگشت به توافقات به سود عراق است زیرا در این صورت عراق نیز از فشارهای آمریکا در رابطه با واردات انرژی و برق و دیگر موارد و همچنین تبادلات مالی و همکاری های سیاسی و امنیتی با ایران آزاد خواهد بود. اما تنش های اخیر بر اوضاع عراق نیز تاثیر خواهد گذاشت و این کشور را به میدان تسویه حساب تبدیل خواهد کرد و به نظر من این مساله باید میان ایران و آمریکا حل شود زیرا بسیار مساله حساسی است.

السراج خاطرنشان کرد: سفر وزیر خارجه عراق به تهران در راستای آگاهی از موضع ایران در رابطه با تحولات اخیر عراق به ویژه پس از حمله آمریکا علیه برخی گروه‌ها در مرزهای این کشور و سوریه است.

اهداف سفر وزیر خارجه عراق به تهران

وی همچنین گفت: هدف از شرح دادن امور و هماهنگی با ایران اول ممانعت از نابه سامانی در خاک عراق و دوم رسیدن به راه حل‌های دیپلماتیک برای تحقق ثبات و امنیت در منطقه است.