به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز: طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه در خصوص الگوی نظام‌بخشی بازار اظهار کرد: این الگو جهت ساماندهی به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار طراحی شده و هدف آن تأمین کامل نیاز بازار به مواد اولیه و کامودیتی‌هاست که در این خصوص بازار محصولات مختلف به دو دسته تقسیم‌شده‌اند: محصولاتی که با مازاد عرضه مواجه‌اند و محصولاتی که با کمبود عرضه در بازار روبه‌رو هستند.

ایفای نقش فولاد مبارکه در الگوی نظام‌بخشی و تأمین کامل تقاضای بازار، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه طبق توافقات انجام‌شده عرضه تلفیقی محصولات خود را از آذرماه آغاز خواهد کرد و در نخستین مرحله، در محصولات گرم این عرضه انجام می‌گیرد و سعی خواهد شد که تقاضای بازار را به‌طور کامل تأمین کند.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز: طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه در خصوص الگوی نظام‌بخشی بازار اظهار کرد: این الگو جهت ساماندهی به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار طراحی شده و هدف آن تأمین کامل نیاز بازار به مواد اولیه و کامودیتی‌هاست که در این خصوص بازار محصولات مختلف به دو دسته تقسیم‌شده‌اند: محصولاتی که با مازاد عرضه مواجه‌اند و محصولاتی که با کمبود عرضه در بازار روبه‌رو هستند.

وی افزود: در خصوص محصولاتی که با کمبود عرضه در بازار روبه‌رو هستند، مقررشده تا عرضه‌کننده عمده بازار نسبت به تأمین کسری بازار از منابع خارجی اقدام کند و در بازار از طریق بورس کالا به‌صورت عرضه‌های تلفیقی عرضه کند و این اقدام تا زمانی که بازار به‌طور کامل تأمین شود و کسری در بازار نباشد، ادامه پیدا کند.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به فرایند عرضه تلفیقی خاطرنشان کرد: در عرضه تلفیقی، تولیدکننده تناژ قابل‌تولید خود را در بورس به همراه درصدی که از محل واردات تأمین می‌شود، عرضه کرده و قیمت آن نیز طبق میانگین وزنی عرضه تولیدات داخلی و بر اساس قیمت پایه و قیمت تمام‌شده واردات تعیین خواهد شد.

 آغاز عرضه تلفیقی محصولات فولاد مبارکه از آذرماه

وی ادامه داد: به‌عنوان ‌مثال، فولاد مبارکه اگر قرار باشد حدود ۲۵۰ هزار تن از محل تولیدات خود در محصولات گرم را در بورس عرضه کند و ۵۰ هزار تن از محل واردات تأمین کند و جمعا ۳۰۰ هزار تن در بازار عرضه نماید، عرضه تلفیقی درواقع میانگین موزون با ضریب ۵ برابری از عرضه داخلی و ضریب یک از عرضه وارداتی خواهد بود که میانگین قیمت خودش را می‌سازد و تعیین‌کننده قیمت پایه خواهد بود. البته در ادامه این عرضه می‌تواند رقابت داشته باشد و محدودیتی برای رقابت و سقف قیمتی در بورس کالا اعمال نخواهد شد.

جوانبخت تصریح کرد: فولاد مبارکه طبق توافقات انجام‌شده عرضه تلفیقی محصولات خود را از آذرماه آغاز خواهد کرد و در نخستین مرحله در محصولات گرم این عرضه انجام می‌گیرد و سعی خواهد شد که تقاضای بازار را به‌طور کامل تأمین کند؛ البته امیدواریم که خریداران و مصرف‌کنندگان این نوع محصولات از انجام اقدامات هیجانی بپرهیزند و اقدام به خریدهای منطقی کنند تا امکان تأمین منطقی بازار وجود داشته باشد و این طرح بتواند با موفقیت انجام شود.

ضرورت تأمین کامل مواد اولیه زنجیره فولاد

وی اذعان داشت: این اطمینان را به ‌تمامی مصرف‌کنندگان می‌دهیم که در ماه‌های آتی عرضه‌های تلفیقی انجام خواهد شد و با توجه به نیازی که در بورس شناخته می‌شود، در صورت لزوم، تناژ واردات قابل‌افزایش خواهد بود و محدودیت تناژی در واردات وجود نخواهد داشت و پس از جاری شدن فرایندها، فولاد مبارکه تا حدی که نیاز بازار به‌طور کامل تأمین شود، واردات خود را افزایش خواهد داد و عرضه تلفیقی را در بورس کالا انجام می‌دهد. سعی بر این است که هیچ محدودیتی ازنظر ابعادی و کیفیتی در عرضه‌های فولاد مبارکه وجود نداشته باشد تا از طریق تولیدات این شرکت و سایر تولیدکنندگان و همچنین واردات، نیاز بازار داخل تأمین شود.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به‌جایگاه سایر تولیدکنندگان ورق‌های فولادی و مسئولیت عرضه آن‌ها تأکید کرد: در این طرح سعی بر این است که مواد اولیه زنجیره فولاد به‌صورت کامل تأمین شود. به عبارت دیگر، در مرحله نخست، باید مواد اولیه شرکت‌های فولادساز از طریق شرکت‌های معدنی به‌طور کامل تأمین شود تا آن‌ها بتوانند با ظرفیت کامل تولیدات خود را انجام دهند.

وی عنوان داشت: همچنین شمش فولادی برای شرکت‌های نوردکار به‌طور کامل تأمین شود تا آن‌ها نیز بتوانند تولید خود را به‌طور کامل انجام دهند و با عرضه در بورس کالا بتوانند نیاز کشور را تا حد امکان تأمین کنند؛ در کنار آن سامانه تجارت نیز به ساماندهی بازار و نظام‌بخشی عرضه‌ها و تقاضاهای بازار کمک کند تا با ثبت تولیدات و عرضه تمامی تولید تولیدکنندگان و از طرفی خرید شرکت‌ها بتوانیم به وضعیت بازار سامان دهیم و وارداتی که انجام می‌شود کمبود کل تولیدکنندگان کشور را جبران می‌کند. به‌هیچ‌عنوان قرار نیست سایر تولیدکنندگان از شبکه تولید ورق‌های فولادی کنار گذاشته شوند و یا تولیدات آن‌ها کم شود، بلکه باید آن‌ها نیز با ظرفیت کامل تولید کنند و سهم خود در تأمین نیاز کشور را برآورده کنند تا کمترین خروج ارز را از کشور داشته باشیم.

 جزئیات الگوی جدید جایگاه سهمیه بهین‌یاب

جوانبخت با اشاره به الگوی جدید جایگاه سهمیه بهین‌یاب اضافه کرد: در الگوی جدید برای محصولاتی که مازاد بر عرضه دارند، سهمیه بهین‌یاب به‌طور کامل حذف شده و همه افراد می‌توانند در بورس اقدام به خرید کنند و کالای موردنیاز خود را تأمین نمایند، ولی کسانی که تولیدکننده نباشند و به‌عنوان تنظیم‌گر بازار وارد این عرصه شده و محصول خرید می‌کنند، محصولات آن‌ها باید در انبارهای مجاز بورس کالا باقی بماند تا زمانی که مجددا در بورس عرضه بشوند و تولیدکنندگان آن محصولات را خریداری کنند و آن‌ها هستند که می‌توانند محصول را از انبارهای بورس کالا خارج و جهت تبدیل به کالای نهایی استفاده کنند.

وی ابراز داشت: در شرایطی که عرضه مازاد بر تقاضا باشد به‌غیراز تولیدکنندگان، سایر متقاضیان نیز می‌توانند در بورس اقدام به خرید کنند، اما در شرایطی که مازاد تقاضا نسبت به عرضه داشته باشیم تا زمانی که عرضه‌کننده عمده نتواند بالای ۹۵ درصد از نیاز بازار را تأمین کند، مقررشده که تنها تولیدکنندگان خرید کنند و در مرحله نخست نیز تولیدکنندگان درواقع کسانی هستند که سهمیه بهین‌یاب در بورس دارند، ولی باز مقرر شده در صورت عرضه کافی در بورس، سقف بهین‌یاب حذف شود و تولیدکنندگان تا حد موردنیاز خود اقدام به خرید کنند و محدودیتی جهت خرید در یک سقف مشخص وجود نداشته باشد.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: امیدواریم با این وارداتی که انجام خواهد شد، بتوانیم درواقع نیاز کامل بازار را تأمین کنیم، اما در مراحل بعدی سایر افراد و متقاضیان هم می‌توانند جهت خرید ورق در بورس کالا درزمانی که عرضه بالای ۹۵ درصد باشد، اقدام به خرید کنند که باز شرایط آن به‌گونه‌ای است که تا زمانی که عرضه مجدد در بورس کالا نشود و تولیدکننده‌ای کالا را خریداری نکند، کالا در انبارهای مورد تأیید بورس کالا باقی خواهد ماند.

 تسهیل معاملات با قراردادهای کشف پرمیوم در بورس کالای ایران

وی با اشاره به پیش‌بینی منابع ارزی برای واردات این کالاها و چگونگی تأمین ارز بیان داشت: طبق مذاکرات انجام‌شده، پیش‌بینی‌های لازم جهت تأمین منابع ارزی کافی برای واردات کالاهایی که در کشور کمبود عرضه دارند، صورت گرفته و این اطمینان به تولیدکنندگان عمده داده شده که ارز موردنیاز آن‌ها به‌طور کامل تأمین خواهد شد و مشکلی برای آن‌ها پیش نخواهد آمد.

جوانبخت با بیان این‌که هیچ ممنوعیتی برای واردات کالا توسط سایر افراد وجود ندارد و هرکسی می‌تواند جهت واردات برای نیاز خطوط تولید خود و یا عرضه در بازار اقدام کند، گفت: خریداران و فروشندگان کالاهای صنعتی ممکن است تمایل داشته باشند که کالاهایشان را برای ۳ ماه و یا ۶ ماه آینده به فروش برسانند تا هم فروشنده از این‌که کالا مشتری دارد مطمئن شود و هم خریدار مطمئن شود که مواد اولیه‌اش تأمین‌شده و خط تولیدش دچار مشکل نمی‌شود.

وی عنوان کرد: قراردادهای کشف پرمیوم در بورس کالای ایران این امکان را فراهم کرده تا خریدار و فروشنده بتوانند با قیمت‌هایی که در آینده مشخص‌شده و براساس یک فرمول قطعی می‌شوند، کالایشان را معامله کنند؛ یعنی امروز به‌جای اینکه ما یک قیمت قطعی و ثابت را در قرارداد لحاظ کنیم، یک فرمول قیمتی را لحاظ می‌کنیم؛ فروشنده و خریدار نیز تقریبا هر دو حدود ۶ درصد ارزش علی‌الحساب معامله را برای تضمین نزد بورس قرار می‌دهند و معامله براساس آن انجام می‌شود، اما قیمت قطعی معامله در همان سررسید مشخص می‌شود و این قیمت معادل با قیمت عرضه عمومی با همان سررسید خواهد بود.