یک کارشناس بازار سرمایه گفت: کارشناسان بازار سرمایه بارها بر ضرورت تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام تاکید داشتند تا از این طریق بتوان ضمن کاهش ریسک معاملات، زمینه بازگشت رشد به معاملات بورس را فراهم کرد.

بازگشت بورس به مدار رشد، به گزارش وقایع نیوز به نقل از ایرنا، «هومن عمیدی» با اشاره به روند معاملات در هفته سوم بهمن ماه اظهار داشت: در هفته سپری شده شاهد مهمترین و بهترین تصمیم توسط مسوولان سازمان بورس بودیم که این موضوع توانست در بازگشت روند صعودی به معاملات بورس تاثیرگذار باشد.

وی افزود: از مردادماه سال جاری که بازار وارد مدار نزولی شد کارشناسان حاضر در بازار سرمایه بارها بر ضرورت تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام تاکید داشتند تا از این طریق بتوان ضمن کاهش ریسک معاملات، زمینه بازگشت رشد به معاملات بورس را فراهم کرد.

عمیدی به اهمیت تغییر دامنه نوسان معاملات بورس به منفی دو و مثبت ٦ درصد تاکید کرد و گفت: تا قبل از تغییر،  دامنه نوسان برای نوسان گیران باز بود و سفته بازان می توانستند در صورت خرید در کف قیمت و فروش در سقف،  به صورت ناخالص ۱۰ درصد  و به صورت خالص ۸.۵ درصد سود کسب کنند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: توجه به این نکته ضروری است که در شرایط فعلی به دلیل نامتقارن بودن دامنه نوسان احتمال کسب بازدهی مثبت در طول یک هفته برای سرمایه گذاران سه برابر حالت قبل است.  

وی اظهار داشت: در چنین فضایی با توجه به شرایط حمایتی شاخص کل در سطح یک میلیون و ٢٠٠ هزار، احتمال رشد بازار تا کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد و یک میلیون و ٧٠٠ هزار واحد وجود دارد.

عمیدی روند معاملات روند معاملات بورس در ماه اسفند را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به رشد قیمت نفت به بیش از ۶۰ دلار، ثبات حاکم در بازار ارز، کاهش تنش ها در بحث قیمت گذاری محصولات فولادی بین وزارت صنعت و بورس کالا، وجود اخبار بنیادی مناسب در بازار، آماده شدن مجوزهای افزایش سرمایه  شرکت ها و قول ریاست جدید سازمان بورس مبنی بر تغییر قوانین بازارگردانی پیش بینی می شود روند معاملات بورس در  اسفند ماه با بازدهی مثبت همراه باشد و سهامداران بتوانند سود قابل توجهی را از این بازار کسب کنند.  

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از بعد جهانی امیدواری ها برای کنترل کرونا و آثار مثبت تزریق واکسن ها بر آمار تولید و تقاضای کامودیتی (مواد پایه و معدنی)  توسط مصرف کنندگان افزایش پیدا کرده است که به نظر می رسد قیمت های جهانی فلزات از ثبات مناسبی برخوردار شوند.  

وی اظهار داشت: ورود نقدینگی هوشمند در طی هفته گذشته جهت خرید سهام توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، سیگنال مثبت دیگری است که می تواند تاییدکننده بهبود روند معاملات بازار باشد.

عمیدی با اشاره به اینکه از نظر سیاسی روی کار آمدن بایدن و تلاش دموکرات ها برای بازگشت به به برجام باعث ایجاد چشم انداز برای رفع تحریم ها شده است، گفت: از دیگر اتفاقات مثبت بازار پول و بازار سرمایه می توان به احتمال کاهش نرخ بهره بین بانکی اشاره کرد که به طور معمول و براساس تجربیات گذشته، بازار در چنین مواقعی با رشد همراه شده و باعث کاهش p/e متوسط بازار بورس می شود.

وی روند معاملات بورس در هته پایانی بهمن ماه را پیش بینی کرد و افزود: در مجموع به نظر می رسد در  هفته های آینده می توان به رشد عمومی بازار سرمایه به خصوص در سهام شرکت های شاخص ساز  امیدوار بود و شوک های مثبت تصمیمات درست و شجاعانه متولیان جدید بازار سرمایه می تواند منشا آثار مثبتی در بورس اوراق بهادار باشد.

 عمیدی خاطرنشان کرد: در این بین باید مراقب برخی از تصمیم گیری ها از سوی شرکت های حقوقی به بهانه عرضه و فروش  جهت شناسایی سود یا تامین مالی برای انتهای سال بود.

چندی پیش رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تغییر دامنه نوسان توسط شورای عالی بورس خبر داد و گفت: مقرر شده است تا دامنه نوسان خرید و فروش سهام از ۲۵ بهمن ماه از منفی دو تا مثبت ٦ درصد تغییر کند.