به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از اویل پرایس: آیرنا اسلاو/ مترجم : امیر دشتی: بحران انرژی فعلی شدیدتر از بحران نفتی دهه ۷۰ میلادی است؟ در سال ۱۹۷۳ میلادی پس از جنگ یوم کیپور، میان رژیم صهیونیستی و ائتلافی از کشورهای عربی، تولیدکنندگان نفت در منطقه خاورمیانه، صادرات نفت خام خود را به دلیل حمایت ایالات متحده آمریکا از رژیم اشغالگر قدس تحریم کردند.

بحران انرژی فعلی شدیدتر از بحران نفتی دهه ۷۰ میلادی است؟ در پی این رخداد، جهان با چالش و بحرانی جدی در حوزه انرژی و به همراه آن ابعادی حماسی روبه رو شد. حال دنیل یرگین، نویسنده کتاب تاریخ جهانی نفت، اقتصاددان مطرح آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر جهان معتقد است که بحران انرژی کنونی، می‌تواند بسیار شدیدتر از بحران نفتی دهه ۷۰ میلادی باشد.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از اویل پرایس: آیرنا اسلاو/ مترجم : امیر دشتی: بحران انرژی فعلی شدیدتر از بحران نفتی دهه ۷۰ میلادی است؟ در سال ۱۹۷۳ میلادی پس از جنگ یوم کیپور، میان رژیم صهیونیستی و ائتلافی از کشورهای عربی، تولیدکنندگان نفت در منطقه خاورمیانه، صادرات نفت خام خود را به دلیل حمایت ایالات متحده آمریکا از رژیم اشغالگر قدس تحریم کردند.

در پی این رخداد، جهان با چالش و بحرانی جدی در حوزه انرژی و به همراه آن ابعادی حماسی روبه رو شد.

حال دنیل یرگین، نویسنده کتاب تاریخ جهانی نفت، اقتصاددان مطرح آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر جهان معتقد است که بحران انرژی کنونی، می‌تواند بسیار شدیدتر از بحران نفتی دهه ۷۰ میلادی باشد.

در بحران نفتی این دهه، در پی تحریم صادرات نفت کشورهای عربی به ایالات متحده آمریکا، قیمت جهانی نفت خام طی سه ماه، چهار برابر شد. در آن زمان واشنگتن بر این باور بود که از دست رفتن سهم بازار به کشورهای عربی، تولیدکننده نفت، آسیب مالی می‌رساند؛ اما در عوض، تولیدکنندگان با قیمت‌های بسیار بالاتر، کاهش سهم بازار خود را جبران کردند.

با این حال، مصرف کنندگان در ایالات متحده آمریکا ضربه شدیدی را به شکل کمبود سوخت و اقدام‌های فوری صرفه جویی در انرژی متحمل شدند؛ زیرا مصرف نفت این کشور برای چند دهه به لطف نفت خام ارزان خاورمیانه، در حال افزایش بی‌وقفه بوده است.

اگرچه تحریم‌های دوران بحران نفتی دهه ۷۰ میلادی، اروپایی‌ها را شامل نمی شد؛ اما قاره سبز به دلیل افزایش قیمت‌ها در پی تحریم صادرات نفت به آمریکا ازسوی کشورهای عربی تولیدکننده نفت خام آسیب بیشتری دید، به طوری که کشورهای اروپایی مجبور به انجام اقدام‌هایی از قبیل سهمیه بندی سوخت و وضع محدودیت سرعت عبور و مرور خودروها در جاده‌ها و بزرگراه‌ها با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت شدند.

این اقدام درباره محدودیت‌های سرعت، ممکن است برای افرادی که از توصیه‌های آژانس بین‌المللی انرژی به منظور کاستن از مصرف نفت و انرژی پیروی می‌کنند، آشنا به نظر برسد.

این راهکار، یکی از ۱۰ گام ضروری است که آژانس بین‌المللی انرژی به منظور کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به سوخت‌های فسیلی روسیه در فهرست خود آورده است.

یرگین، در گفت وگو با خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد: کمبود امروز، همه سوخت‌های فسیلی را شامل می‌شود و تنها به نفت خام اختصاص ندارد، بنابراین  می‌توان گفت بحران کنونی انرژی می‌تواند بدتر از بحران دهه ۷۰ میلادی باشد.

وی گفته است: من فکر می‌کنم شرایط کنونی که جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، به طور بالقوه بدتر از بحران نفتی دهه ۷۰ میلادی است؛ زیرا انواع انرژی از جمله نفت خام، گاز طبیعی و زغال سنگ و در عین حال دو کشور را که هر دو از ابرقدرت‌های هسته ای جهان هستند، شامل می‌شود.

صرف نظر از ناراحتی قابل درکی که بخش دوم گفته‌های یرگین برای شهروندان اروپا و آمریکای شمالی به همراه خواهد داشت، بخش نخست سخنان وی بیانگر واقعیت‌هاست.

اروپا تقریبا به نیمی از نیاز خود به زغال سنگ و گاز طبیعی و حدود یک چهارم نفت خام خود متکی به واردات از روسیه است و اتحادیه اروپا بتازگی تصمیم گرفته است برای اعمال تحریم و محدودیت‌ها علیه روسیه و بستن راه‌های درآمدی این کشور به دلیل درگیری‌ها بین مسکو و کی یف، واردات زغال سنگ از روسیه را ممنوع کند.

این موردی است که پس از اعلام ممنوعیت اتفاق می‌افتد که البته هنوز تأیید نشده است.

اندونزی، قیمت زغال سنگ خود را تا ۴۲ درصد افزایش داد. معدنچیان زغال سنگ در استرالیا گزارش دادند که توانایی محدودی برای جایگزینی زغال سنگ روسیه دارند و قیمت زغال سنگ آسیا در میان گزارش‌ها مبنی بر اینکه خریداران اروپایی به دنبال زغال سنگ جایگزین هستند، افزایش یافت.

آنچه در بازار زغال سنگ اتفاق می‌افتد، تا حدودی مشابه همان شرایطی است که در بازارهای جهانی نفت خام و گاز طبیعی رخ خواهد داد.

همانطور که یرگین در گفت وگو با بلومبرگ به آن اشاره کرد، بازار جهانی گاز طبیعی اکنون با محدودیت شدید عرضه روبه روست و در صورت توقف جریان گاز روسیه، جایگزینی آماده برای گاز روسیه وجود ندارد، این در حالی است که تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) در ایالات متحده آمریکا برای افزایش صادرات در تلاش هستند.

دیوید بلکمون، یک کارشناس دیگر حوزه انرژی بتازگی در پادکستی با عنوان انتقال انرژی یک گام فراتر رفت و گفت ایالات متحده آمریکا، ابزار فیزیکی لازم برای تحقق وعده جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به اتحادیه اروپا مبنی بر تأمین ۱۵ میلیارد مترمکعب گاز اضافی را در اختیار ندارد.

بلکمون همچنین به زمان لازم برای افزایش تولید گاز و توسعه ظرفیت مایع سازی و در عین حال، ناوگان محدود شناورهای ویژه حمل ال ان جی و تعهدهای صادراتی این سوخت به دیگر خریداران موجود اشاره کرد.

در شرایط عرضه محدود سوخت فسیلی و اوضاعی که به نظر می‌رسد تقاضا به طور قابل توجهی از عرضه فراتر رفته است، اکنون شرایط حتی بدون هیچ گونه تحریم نفت یا گاز، بحرانی است. با این حال یک مقام ارشد اتحادیه اروپا اشاره کرده است که احتمال دارد در مقطعی، این اقدام ضرورت پیدا کند.

هزینه زندگی در سراسر قاره سبز در حال افزایش است و دولت‌ها در تلاش برای مهار این بحران هستند. اگر اتحادیه اروپا مسیر تحریم را طی کند، نتایج می‌تواند فاجعه آمیز باشد، همانطور که تا حدودی همه تحلیلگران در این باره هشدار داده اند.