بحران مسکن در کلان شهرهای ترکیه، رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه با اشاره به افزایش قیمت و بروز بحران مسکن در کلان شهرهای ترکیه گفت: در این کشور شاهد افزایش بیش از۱۶۰ درصدی بهای مسکن بوده‌ایم.

بحران مسکن در کلان شهرهای ترکیه، رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه با اشاره به افزایش قیمت و بروز بحران مسکن در کلان شهرهای ترکیه  گفت: در این کشور شاهد افزایش بیش از۱۶۰ درصدی بهای مسکن بوده‌ایم.

سید جلال ابراهیمی در گفت و گو با وقایع‌نیوز با بیان این مطلب که در ترکیه افزایش بی رویه و خارج از اصول اجاره بها و مسکن مشکلات اساسی برای خانواده‌های کلان شهرها به وجود آورده است، اظهار کرد: اجاره بها در بعضی مناطق دو برابر و در برخی از شهرها تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه
سید جلال ابراهیمی، رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه

وی  در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش هزینه‌های مربوط به ساخت و ساز عامل این روند بوده است؟ بیان کرد: درباره هزینه ساخت مسکن قیمت‌های مصالح ساختمانی در هر نوع و کیفیت  از عصر تا صبح متفاوت است، در حالی که میانگین قیمت ساخت در حوزه انبوه‌ساز در سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ رقمی برابر با دو هزار پانصد لیر بود، اما در حال حاضر بالاتر از ۱۰ هزار و پانصد لیر به عبارتی رقمی در حدود سیصد میلیون ریال برای هر متر مربع است.

البته این قیمت‌ها مربوط به مسکن‌های پروژه‌ای و انبوه‌سازی بوده که با در نظر گرفتن واگذاری زمین و پشتیبانی دولت و بانک‌ها چنین رقمی است.

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه خاطر نشان کرد: در خرداد ماه امسال قیمت مسکن نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته بیش از ۱۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

این در حالی بوده که بانک مرکزی ترکیه افزایش قیمت مسکن را ۹ درصد اعلام می‌کند و به صورت رسمی ۱۶۰ درصد و به شکل میانگین با در نظر گرفتن مناطق، نواحی شهری، ساختمان‌های نوساز و کهنه (نه قدیمی) به عبارتی واقعی قیمت مسکن رشد  ۴۷ درصدی را تجربه کرده است.

ابراهیمی با تاکید براینکه به طور کلی در ترکیه شاهد افزایش ۶/۱۶۰ درصدی بهای مسکن بوده ایم، اظهار کرد: این رقم برای ساختمان های نو ۶/۱۶۴ درصدر در واحدهای مسکونی قدیمی ۷/۱۶۰ درصد بوده است.

وی توضیح داد: افزایش قیمت مسکن در استانبول که باید آن را مادر شهر ترکیه دانست، به ۹/۱۸۴ درصد رسیده، این عدد درباره بناهای جدید  به ۲۰۸ درصد بوده که حدود سه  برابر قیمت واقعی است.

در آنکارا نیز به طور نرمال ساختمان‌های مسکونی  ۱۶۵ درصد در بناهای تازه سا به  ۱۷۶ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد. در ازمیر هم افزایش بهای واحدهای مسکونی در ساختمان‌های جدید ۱۶۰ درصد شده است.

به گفته رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه افزایش قیمت واحدهای مسکونی و اجاری همچنین به دنبال آن فشار برای تخلیه منازل باعث شده تا بسیاری از ساکنان شهرهای بزرگ  به حومه شهرها، حتی روستاهای اطراف نقل مکان کنند. این امر معضل اجتماعی خاصی را در ترکیه رقم زده است.

ابراهیمی گفت: البته وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه اعلام کرده است که برای کاهش قیمت مسکن مصمم هستیم  و در راستای پائین آمدن سریع  قیمت مسکن ۵۰ هزار واحد تجاری را با تغییر کاربری به اقامتگاه و خانه مسکونی تبدیل خواهیم کرد.

این امر به ویژه شامل دفاتر تجاری  می شود که قابل اجاره یا فروش نیستند.

با این اقدام به سرعت ۱۰ هزار واحد مسکونی جدید در استانبول و ۴۰ هزار واحد مسکونی در کشور ایجاد خواهد شد که ۸۰ درصد از واحد تجاری به واحد مسکونی و خانه تبدیل می‌شوند.

لطفا نظرات خود را به ایمیل s.jalalebrahimi@yahoo.com  ارسال فرمایید.