به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از اکوپرشین، الهام صادقی: اگر چه گفته می‌شود طبق سخنان برخی از نمایندگان مجلس ارائه ارز دولتی به دارو در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه خواهد داشت، اما زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید دارد که با توجه به اینکه تامین دارو نباید با اختلال مواجه شود، یارانه مذکور تا پایان سال حذف نمی‌‌شود، اما به نحوی برنامه ریزی خواهد شد تا با لحاظ شدن تدابیر اتخاذ شده به تدریج به سمت جبران حذف ارز دارو برویم و یارانه دارو از طریق شرکت‌‌های بیمه به مردم پرداخت شود.

برزخی به نام حذف ارز دولتی دارو، اگرچه برخی از مسئولان خبر از تداوم ارائه ارز دولتی به دارو می‌دهند، اما به نظر می‌رسد، اظهارنظرهای متفاوت در این زمینه همچنین تاکید بر تغییر شیوه و دستورالعمل ارائه ارز ترجیحی به دارو موجب شده تا این روزها بسیاری از خانواده‌های بیماران دچار برزخی به نام حذف شدن یا نشدن ارز ترجیحی دارو، همچنین دلنگرانی درباره گرانی احتمالی و ناتوانی خود در تهیه داروهای مورد نیاز عزیزانشان باشند. آنچه که ضرورت شفاف سازی این موضوع را بیش از پیش به متولیان امر گوشزد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از اکوپرشین، الهام صادقی: اگر چه گفته می‌شود طبق سخنان برخی از نمایندگان مجلس ارائه ارز دولتی به دارو در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه خواهد داشت، اما زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید دارد که با توجه به اینکه تامین دارو نباید با اختلال مواجه شود، یارانه مذکور تا پایان سال حذف نمی‌‌شود، اما به نحوی برنامه ریزی خواهد شد تا با لحاظ شدن تدابیر اتخاذ شده به تدریج به سمت جبران حذف ارز دارو برویم و یارانه دارو از طریق شرکت‌‌های بیمه به مردم پرداخت شود.

آیا ارز ماده اولیه دارو حذف می‌شود؟

از سوی دیگر محمدرضا واعظ مهدوی، رئیس انجمن اقتصاد سلامت به این موضوع اشاره دارد که داروی تولید شده در کشور بسیار ارزان قیمت است.

به این ترتیب بسیاری از بیماران می‌توانند بدون دغدغه آن را تهیه کنند، این در حالی است که اکنون صحبت از حذف ارز ماده اولیه دارو به میان آمده و این امر، بدون شک بسترساز گرانی دارو در کشور خواهد شد.

این درحالی بوده که چند روز قبل محمد مخبر، معاون اول رئیس‌ جمهور در زمینه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به بخش دارو تاکید کرده است که آزادسازی ارز ترجیحی برای بخش دارو نه در کوتاه مدت و نه در بلندمدت به هیچ وجه در دولت مطرح نیست و براین اساس انتظار می‌رود تا صنایع داروسازی با قیمت‌گذاری مناسب اقدام بر رفع نیازمندی‌های دارویی کشور کنند.

این اظهار نظر در شرایطی بیان شده است که یک روز قبل از سخنان مخبر، همایون سامه‌ یح، عضو کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرده بود که در سال آینده به طور کلی دارو با ارز  دولتی وارد نخواهد شد و واردات همه داروها با ارز آزاد صورت خواهد گرفت.

وی این را هم بیان کرده بود که دولت معتقد است؛ واردات دارو با ارز نیمایی بسیاری از مشکلات کشور را رفع می‌کند همچنین مشکلات موجود در زمینه رانت در این زمینه برطرف خواهد شد.

تغییر در شیوه پرداخت ارز دولتی به دارو

این سخنان و پیش بینی‌ها اما موجب شده تا این روزها مردم به ویژه خانواده‌های بیماران در برزخی به نام مبادای گرانی دارو گرفتار شوند که به سلامت بیمارانشان و شاید هم ادامه حیات آنها گره خورده است.

زیرا اگر چه سعی شده به افراد این اطمینان خاطر داده شود که نیاز نیست تا از این جهت نگرانی داشته باشند، اما شاید بیان همین نکته که شیوه عمل در زمینه مذکور تغییر می‌کند، خود نیز به نوعی در این زمینه اما و اگرهایی را ایجاد کند.

آنچه که در اظهارت ایرج دریالعل، رئیس امور تلفیق سازمان برنامه و بودجه نیز آن را شاهد هستیم زیرا که وی با بیان اینکه یارانه دارو و گندم حذف نشده است و نباید مردم نگران باشند گفته است که البته شیوه عمل و دستورالعمل‌ها در این بخش تفاوت پیدا خواهد کرد.

البته چنین موضوعی را نیز حمید پورمحمدی، معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه نیز بیان کرده است، اینکه یارانه دارو در سال آینده حذف نمی‌شود، بلکه شیوه پرداخت آن در صورت تصویب مجلس تغییر خواهد کرد.

آن هم در شرایطی که این روزها نیز بسیاری از خانواده‌های بیماران از بهای بالای داروها گلایه دارند، آنچه که شاید بتوان دلیلش را در سخنان شیخی یافت.

زیرا که وی بیان کرده است در بودجه سال جاری برای ۹ ماهه اول سال، ارز ترجیحی مربوط به دارو پیش‌ بینی شد و قرار براین بود که دارو با ارز آزاد تامین شود و ما به‌ التفاوت آن از طریق بیمه‌ها به دست مصرف کننده برسد.

البته در بودجه برای سه ماهه پایانی سال ارز ترجیحی دیده نشده بود که در جلساتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که تا پایان سال ارز دولتی دارو حذف نشود.

اثرپذیری بالای بازار به تناقضات در اظهارنظرها

با این وجود ولی شرایط و قیمت‌ها در بازار دارو حکایت از اثرپذیری بالا به چنین اظهاراتی دارد، حتی در مواردی شاهد افزایش بهای برخی از داروها در بازتاب به ماجرای ارز دولتی بوده ایم و بعضی‌ها بیان کرده اند که بخشی از دارو‌های وارداتی چند ماهی است که ارز دولتی دریافت نمی‌کنند و به همین دلیل با افزایش قیمت حدود چهار برابری بخشی از اقلام دارویی روبرو شدیم.

موضوعی که یکی از سایت‌های خبری به نقل از رضا سالم، داروساز و دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان موسس داروخانه‌های استان تهران آورده است، ضمن اینکه به نقل از وی آورده است؛ این افزایش قیمت حتی از دارو‌ها هم فراتر رفته و به کرم‌های پوستی هم رسیده است.

ضمن اینکه در بازه‌های زمانی کوتاه شاهد افزایش قیمت محصولات دارویی و بهداشتی هستیم.

البته برخی دارو‌های تولید داخل هنوز افزایش قیمت نداشته‌اند زیرا که  تولید کننده هنوز از مواد اولیه ای استفاده می‌کند که از قبل خریداری کرده و براین اساس وقتی مواد اولیه اش به اتمام برسد باید آن را  بدون ارز دولتی تامین کند که پیامد این امر افزایش بهای دارو خواهد بود.

براین اساس به نظر می‌رسد با توجه به اهمیتی که دارو و توان مالی خانواده‌ها برای تهیه آن دارد، بهتر است در این زمینه متولیان امر بیانی دقیق و شفاف داشته باشند، تا هم بیماران و اطرافیانشان را از نگرانی درآورند و هم مانع سوء استفاده‌های احتمالی در این خصوص شوند.

  • منبع خبر : https://ecopersian.ir/