برگزاری دهمین نشست کمیته هماهنگی حمل و نقل و ترانزیت سازمان همکاری‌های اقتصادی(اکو)،دهمین نشست کمیته هماهنگی حمل‌ونقل و ترانزیت سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در قالب دورسخنی به میزبانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد.

برگزاری دهمین نشست کمیته هماهنگی حمل و نقل و ترانزیت سازمان همکاری‌های اقتصادی(اکو)،دهمین نشست کمیته هماهنگی حمل‌ونقل و ترانزیت سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در قالب دورسخنی به میزبانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وقایع نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی این سازمان که ریاست دوره ای این اجلاس را بر عهده داشت، اعلام کرد :به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی این سازمان که ریاست دوره ای این اجلاس را بر عهده داشت، اعلام کرد :

در این نشست دستورکارهای متعددی از جمله سوابق فعالیت مرزها و برقراری تجارت کشورهای عضو در دوره همه‌گیری کرونا و تجارب حاصله، معافیتها و تخفیفات گمرکی و حمل‌ونقلی وسایل نقلیه متردد در قلمرو یکدیگر، صدور مجوزهای تردد و محدودیتها یا ملاحظات ناظر بر آن، مقتضیات فنی راهها و خودروهای کشورهای عضو، شناسایی متقابل اسناد حمل و مسائل درخواست و صدور روادید، در نشستی پنج ساعته مورد تبادل نظر و بحث کارشناسی قرار گرفت.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی همچنین اذعان داشت، بررسی فرایندهای اجرایی موافقتنامه چارچوب حمل‌ونقل و ترانزیت اکو TTFA که حدود دو دهه پیش به امضای غالب اعضا رسید، چارچوب سلسله نشستهای حاضر را معین نموده و ملاک فعالیت برای کشورهای عضو در حمل‌ونقل بین‌المللی قرار گرفته است.
هدایتی افزود، در این اجلاس طرفها موارد احتمالی عدم انطباق یا نقض مفاد موافقتنامه فوق یا دیگر تفاهمات دو یا چندجانبه اعضا را مورد بررسی قرار داده، همچنین انسداد طولانی مدت مرزها در دوره کرونا و چگونگی تداوم آن مورد بررسی و راه‌حل یابی قرارگرفت.
وی همچنین اضافه نمود در این نشست، کارگاههای آموزشی و نیز اقدامات حمایت متقابل برای تبیین کنوانسیونهای لازم به عضویت حمل‌ونقلی و گمرکی اعضا، طرح موضوع و برنامه‌ریزی گردید و نیز تمهیداتی برای فعالیت تشکلهای صنفی حمل‌ونقلی اعضا و چگونگی بهره‌برداری از تامین مالی بخش خصوصی برای تجهیز و توسعه مرزها مورد تبادل نظر قرار گرفت.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل اشاره نمود، در این نشست، همچنین بر سوابق عملیاتی‌سازی راهگذرهای مهم ITI و KTAI نیز با اشاره به آخرین دور میزبانی ج.ا.ایران و نقش محوری آن در احیا و فعالسازی این راهگذرهای متعاقب برنامه‌های حمل آزمایشی اخیر و گزارشهای تفصیلی ارائه‌شده، تبادل نظر گردید.
وی خاطرنشان نمود، مقرر گردید تصمیمات متخذه متعاقباً به مراجع بالادستی از جمله شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی اکو، منعکس تا تصمیمات لازم در این راستا اتخاذ شود.
شایان ذکر است، جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل دسترسی مناسبتر به اعضا، مضافاً دسترسی به آب‌های آزاد و نیز به دلیل استقرار دبیرخانه دائمی اکو در تهران از موقعیت محوری بهتری در این سازمان نسبت به سایر اعضا برخوردار است.

  • منبع خبر : روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای