همزمان با چهلمین سالگرد درگذشت بانوی دانشمند ایرانی (‌گیلانی) دکتر آذر اندامی، دانشمند برجسته ایرانی و کاشف واکسن وبای التور، مراسمی در شامگاه یک‌شنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۳ به منظور گرامیداشت یاد و خاطره این بانوی فرهیخته و تجلیل از نخبگان فارغ‌التحصیل مدرسه فروغ رشت، در آسایشگاه معلولان و سالمندان گیلان (خیریه) برگزار شد.

همزمان با چهلمین سالگرد درگذشت بانوی دانشمند ایرانی (‌گیلانی) دکتر آذر اندامی، دانشمند برجسته ایرانی و کاشف واکسن وبای التور، مراسمی در شامگاه یک‌شنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۳ به منظور گرامیداشت یاد و خاطره این بانوی فرهیخته و تجلیل از نخبگان فارغ‌التحصیل مدرسه فروغ رشت، در آسایشگاه معلولان و سالمندان گیلان (خیریه) برگزار شد.

به گزارش وقایع نیوز ، چهلمین سالگرد درگذشت پروفسور آذر اندامی، مناسبتی است که دانش‌آموختگان محل تحصیل او، یعنی مدرسه ماندگار فروغ رشت برگزار کردند تا ضمن گرامی‌داشتِ یاد او، از پیشکسوتان و فرهیختگان معاصر دانش‌آموختۀ مدرسۀ فروغ رشت نیز تجلیل شود. در این رویداد، به بهانۀ اهدای تندیس «بانو پروفسور آذر اندامی» به برگزیدگان، فرصتی فراهم شده است تا نسل جوان با الگوهای موفق علمی و فرهنگی آشنا شوند و به اهمیت علم و پژوهش پی ببرند.

ابتدای مراسم، کتایون بناساز (مسؤول برپایی مراسم و فعال فرهنگی) هدف از برگزاری این آیین را برشمردند و بیان داشتند: طی فراخوانی، از بانوان دانش‌آموخته فروغ که در رشته‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی، ادبی، هنری، ورزشی و… موفقیت‌های منطقه‌ای و ملی کسب یا جوایزی دریافت کرده­اند و هم چنین مدرسان و دبیران بازنشسته یا در حال تدریس در مدرسه فروغ و بانوانی که  در این مدرسه درس خوانده‌اند یا هم اکنون در مدرسه ۱۷ شهریور (‌نام فعلی) تحصیل می‌کنند و نیز خانواده، اقوام، دوستان و آشنایان پروفسور آذر اندامی و بازماندگان ایشان و دیگر بانوان علاقه‌مند به ایشان که مایل‌اند در این افتخار سهیم باشند؛ برای ارسال آثار یا شرکت در «یادواره پروفسور آذر اندامی» دعوت به عمل آمد تا در مراسمی که در ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ قرار است برگزار شود، شرکت نمایند. آثار ارایه شده به دبیرخانه مراسم، در کمتیه داوری مورد بررسی قرار گرفت و در چهار رتبه، شایستگی دریافت تندیس را کسب کردند.در ادامه مراسم، از پیشکسوتان و فرهیختگان معاصر مدرسه فروغ رشت، به قرار زیر، با اهدای تندیس دکتر آذر اندامی و نصب نشان افتخار فروغ، تجلیل و تقدیر به عمل آمد:

 

رتبه اول:

مریم زارع (مادر تقویم ایران)

رتبه‌های دوم تا چهارم:

ستاره شیرازی، پریچهر صیقلانی، زریچهر صیقلانی (فرهیخته پیشکسوت و سرپرست فرشتگان رشت در سال های ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹)، رزیتا بحری نژاد (نویسنده و ویراستار)، هما پاکروان (معلم نمونه کشوری)، خانم مرزبان، دبیر زیست شناسی تقدیر شده از سوی آموزش و پرورش)، نیازی، دکتر واثق رحیم پرور(دانشجوی ممتاز دکترا)، معصومه رضاپور، طراح لباس و بازآفرینی یونیفرم مدرسه فروغ در سال ۱۳۳۹، رقیه عنایت شعار(دارنده حکم قهرمانی ورزش پیلاتس در رده سنی ۴۶ سال به بالا)، گل محمدی، کارآفرین و دارای کسب و کار موفق در پرورش گل و گیاه، قهرمان ورزش تیراندازی با تفنگ و تپانچه کشور، کارگردان و برنده مدال طلای المپیاد فیلمسازی، مدیر و مؤسس تنها «مهد سالمندان» در شهر رشت، مدیر و مؤسس تنها پیش دبستان و دبستان دارای درس «مهارت های زندگی» در شهر رشت، دارنده مدال نقره مسابقات شطرنج، مهکامه رحیم زاده(نویسنده و صاحب کتاب «روزی روزگاری رشت»)

 

در پایان آیین چهلمین سالگرد درگذشت پروفسور آذر اندامی و تجلیل از فرهیختگان معاصر، مستندی کوتاه از زندگی نامه دکتر آذر اندامی به کارگردانی هنرمندی که خود دانش‌آموخته فروغ است، به نمایش در آمد.

درباره بانوی دانشمند ایرانی (گیلانی)

دکتر آذر اندامی، پزشک، دانشمند و باکتری‌شناس ایرانی که از پژوهشگران انستیتو پاستور بود، در ۱۶ آذر سال ۱۳۰۵ در محله ساغریسازان رشت دیده به جهان گشود. وی فرزند چهارم و تنها دختر خانواده بود. آذر اندامی دوران ابتدایی خود را در دبستان بانوان رشت با یک سال جهش تحصیلی به پایان رساند. پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان فروغ، به اصرار پدر به دانشسرای مقدماتی رشت رفت و در سال ۱۳۲۴ مدرک گرفت. وی در سال ۱۳۲۵ در وزارت فرهنگ استخدام شد و حرفه معلمی را انتخاب کرد. او همزمان با فعالیت مدرسی، در سال ۱۳۲۹ دیپلم طبیعی را با امتحان متفرقه از آن خود کرد و سپس در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول شد.

این بانوی فرهیخته پس از دریافت دانشنامه پزشکی در سال ۱۳۳۷، با منصور خلعتبری کارشناس پزشک قانونی ازدواج کرد و بلافاصله به گذراندن دوره تخصصی زنان و زایمان مشغول شد. پس از پایان دوره تخصصی، به وزارت بهداری آن زمان منتقل شد و در نهایت به کار در انستیتو پاستور پرداخت. وی طرح پژوهشی در زمینه ‌باکتری شناسی عفونت‌های بیمارستانی را به انجام رساند و نتیجه آن را در مجله‌های معتبر پزشکی چاپ کرد. به دنبال اتمام تحصیلات پزشکی در ایران، با استفاده از بورس تحصیلی انستیتو پاستور ایران، به فرانسه رفت تا در دانشگاه پاریس تحصیلات خود را ادامه دهد. در سال ۱۳۴۶ مدرک باکتری‌شناسی گرفت و در ۱۳۵۳ دانشنامه تخصصی علوم آزمایشگاهی بالینی را دریافت نمود.

دکتر آذر اندامی در پی شیوع بیماری «شبه وبای التور» در سال های ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۵ خورشیدی در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر جهان، (التور، بیماری حاد گوارشی و عامل آن، میکروب وباست و در آن زمان، تنها راه پیشگیری، تزریق واکسن وبا بود) و زمانی که رییس آزمایشگاه میکروب‌شناسی انستیتو پاستور (تنها مرکز تهیۀ واکسن در ایران در آن مقطع زمانی) بود، با یاری همکاران و با تلاش شبانه‌روزی موفق به ساخت واکسن وبای التور شد و نقش به سزایی در کنترل این بیماری واگیردار در ایران و منطقه ایفا کرد.

با توجه به این که در زمان حیات این بانوی دانشمند، موفق به دریافت نشان‌های علمی شده بود؛ اما بعد از درگذشت وی، اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی در سال ۱۹۹۲ میلادی، به پاس خدمات علمی و انسانی آذر اندامی، قله‌ای مرکزی در جنوب سیاره ناهید را به نام «آذر اندامی» نام‌­گذاری نمود.

در ایران هم به افتخار خدمات دکتر آذر اندامی، یکی از خیابان‌‌ها در بلوار دیلمان گلسار شهر رشت، به اسم ایشان، نام‌گذاری شد و تندیسی از او در سال ۱۳۹۸ در ابتدای بلوار نصب شده است.

بانو آذر اندامی در سال ۱۳۵۷ بازنشسته شد، ولی خانه‌نشین نشد و به بیمارستان باهر رفت و به عنوان رییس آزمایشگاه تشخیص طبی مشغول شد. بعد از مدتی در مطب همسرش منصور خلعتبری به مداوای بیماری‌های زنان و زایمان پرداخت. و در ۲۸ مرداد ۱۳۶۳ در پی ابتلا به تومور مغزی در تهران درگذشت.

 

گفتنی است، مراسم مذکور با همکاری مدیرعامل آسایشگاه معلولان و سالمندان گیلان و مدیریت مدرسه دخترانه دکتر آذر اندامی برگزار شد.