به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز: فرشاد درگاهی| مرتضی جعفری در نشست خبری که در این اتحادیه برگزار شد، با اشاره به سبقه طولانی شغل عطاری در ایران که به زمان صفویه می رسد، خاطرنشان کرد: این اتحادیه سال ۱۳۲۲ تاسیس و تا امروز شش هیات مدیره داشته که من به عنوان دهمین رئیس هیئت مدیره اتحادیه از سوی اعضاء انتخاب شده‌ام.

تدوین تاریخ شفاهی عطاری ایران، رییس اتحادیه عطاران فروشندگان گیاهان دارویی گفت: کشور ترکیه به دنبال این است که صنف عطار را به نام خود در یونسکو ثبت کند از وزارت میراث فرهنگی کشور تقاضا داریم که حتما پیگیر این موضوع باشند که این اتفاق نیفتد چون عطار برای ایران است و خیلی از اساتید برجسته و حکمای قدیم اسم یا نام خانوادگی آن‌ها برگرفته از نام عطار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز: فرشاد درگاهی| مرتضی جعفری در نشست خبری که در این اتحادیه برگزار شد، با اشاره به سبقه طولانی شغل عطاری در ایران که به زمان صفویه می رسد، خاطرنشان کرد: این اتحادیه سال ۱۳۲۲ تاسیس و تا امروز شش هیات مدیره داشته که من به عنوان دهمین رئیس هیئت مدیره اتحادیه از سوی اعضاء انتخاب  شده‌ام.

در این ۳ ماه که این مسئولیت را به عهده داشته‌ام، حدود ۱۳۸۰ بازرسی انجام داده‌ایم که در رسته‌های مختلف بوده‌است.

در رسته عطاری در مجموع ۱۳۰۰ جواز کسب صادرشده که کسانی هستند که پروانه دارند واکنون ۱۶۱۰ تقاضای پروانه کسب داریم که در مراحل صدور، اقدام و کسب پروانه کسب هستند.

عطارنماهایی که عطاری‌ها را زیر سوال برده‌اند

رییس اتحادیه عطاران فروشندگان گیاهان دارویی در ادامه افزود: طبق برآورد میدانی ما در شهر تهران، ۱۵۰۰ عطاری بدون مجوز داریم که هیچ اقدامی برای گرفتن مجوز نکرده‌اند و بدون مجوز در حال فعالیت هستند و در شهر تهران حدود ۵ هزار واحد عطاری داریم.

این ۱۵۰۰ عطاری بدون مجوز عطارنماهایی هستند که عطاری‌های ما را زیر سوال برده اند و اقدام به فروش قرص‌های لاغری و چاقی و متادون می‌کنند که آسیب به عطارهایی می‌زنند که از قدیم در این حرفه فعالیت دارند و در این عرصه خوشنام هستند.

تلاش ما این است که این‌ها را بیاوریم در جهت کسب جواز کسب و فعالیت آنها را ساماندهی کنیم یا اینکه مغازه‌های آن‌ها را پلمب کنیم و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کنیم.

جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل دیگر در صنف عطاری‌ها وضعیت نامطلوب  قفسه‌ها و چیدمان و بسته‌بندی است که نظارتی روی آن نیست و دست اتحادیه در این خصوص باز نیست که به این موضوع ورود کند.

بیشتر مسئولیت در این خصوص با کسانی است که این محصولات را تامین می‌کنند. تامین‌کنندگان باید ارتباط مستقیم با اتحادیه داشته باشند و شرایطی را فراهم کنند که بتوانیم با آنها راحت‌ترارتباط برقرار کنیم و محصولات با کیفیت‌تری را بتوانیم  به زیرمجموعه‌های خود تحویل دهیم.

لزوم تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی برای عطاران

رییس اتحادیه عطاران فروشندگان گیاهان دارویی درادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه اکثر هیئت مدیره جدید ما جوان هستند، در هیئت مدیره دنبال این هستیم که در اتحادیه دانشگاه علمی کاربردی بزنیم و سطح دانش عطاری‌هایمان را از نظر علمی بالا ببریم که کمکی هم به فرزندان عطارها می‌کند که اگر علاوه بر کسب تجربه در واحد صنفی پدران خود در این دانشگاه ها درس بخوانند، تا مدرک این رشته را برای ورود به بازار کار کسب کنند.

برای مردم هم خیلی خوب است که با افرادی در عطاری‌ها مواجه شوند که علاوه بر تجربه، از نظر علمی هم اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند.

از وزارت علوم این تقاضا را داریم که پایه‌های این کار را باتوجه به خواسته این صنف بنویسند و مجوزهای یک دانشگاه علمی کاربردی توسط اتحادیه صادر شود که بتوانیم از نظر علمی  و دانش علمی این کار را ارتقاء دهیم.

عطاری‌ها در حوزه درمان هیچ دخالتی ندارند

این فعال صنفی با اشاره به چالشی که صنف عطاران با سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت دارد، خاطرنشان کرد: از همین جا اعلام می‌کنم، ما آمادگی داریم هر نوع بازرسی از عطاری‌های با مجوز ما که جواز کسب دارند، انجام شود.

عطاری‌هایی که بدون جواز کسب کار می کنند در این حیطه قرار نمی گیرند، چون آنها هستند که ما را بدنام می‌کنند و در واقع عطاری‌های ما همه در چهارچوب قانون فعالیت می‌کنند و در حوزه درمان هیچ دخالتی ندارند. عطاری‌ها در واقع همان داروخانه‌های مدرن امروزی هستند.

در زمان‌های قدیم هم همان حکما و طبیب‌‌ها مردم را برای تهیه دارو به عطاری‌ها می‌فرستادند. صحبت‌هایی می شود که عطاری‌ها طبابت می کنند در حالیکه ما این صحبت را قبول نداریم و همان طوری که از اسم عطاری مشخص است، فروش گیاهان دارویی یا فروختن گیاهان عطردار و ادویه‌جات مربوط به کار عطاری‌ها است.

وی در ادامه افزود: یک تقاضا و انتظار از سازمان امور مالیاتی داریم که طبق ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، باغداری و کشاورزی معاف از مالیات است و خوب است برای عطاران هم چون گیاهان دارویی می‌فروشند، یا معاف از مالیات شوند یا تخفیف‌هایی برای آنها در نظر بگیرند که دغدغه ای در این زمینه نداشته باشند.

تدوین تاریخ شفاهی عطاری ایران

رییس اتحادیه عطاران فروشندگان گیاهان دارویی در بخش دیگر از سخنانش تاکید کرد: طبق گزارشات واصله کشور ترکیه به دنبال این است که صنف عطار را به نام خود در یونسکو ثبت کند و بسیار مصمم دنبال این کار هستند.

از وزارت میراث فرهنگی کشور تقاضا داریم که حتما پیگیر این موضوع باشند که این اتفاق نیفتد.

چون عطار برای ایران است و خیلی از اساتید برجسته و حکمای قدیم اسم یا نام خانوادگی آن ها برگرفته از نام عطار بوده است.

ما به دنبال آن هستیم با تدوین تاریخ شفاهی عطاری‌ها پیشکسوتان عطاری ایران را پیدا کنیم و با آنها مصاحبه کنیم و تجربیات  سازنده آنها را در قالب کتابی جمع‌آوری کنیم که ارزش معنوی آن بسیار زیاد است. تهیه این کتاب برای  تاریخ شفاهی ایران از سوی هیئت مدیره اتحادیه عطاران در در دست اقدام است.

وی افزود: هدف هیئت مدیره جدید اتحادیه این است که جایگاه عطاری به سال‌های قبل برگردد و به همان زمانی که یک عطار به عنوان یک حکیم درمانگر بود اما اکنون ما دنبال درمان نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که بتوانیم محصولاتی که طب سنتی تجویز می‌کند را در اختیار عموم مردم قرار دهیم.

کاری که در دوران کرونا عطاری‌ها انجام دادند این است که باید حتما وزارت‌های مربوطه این را درک کنند و برای آن ارزش قائل شوند با توجه به اینکه ما در آن  دوران بیشستر دنبال گیاهان دارویی بودیم و عطاری‌های ما بیشتر پیشگیری از بیماری می کنند ولی داروها برای درمان هستند. در آن دوران عطاران ما بسیار زحمت کشیدند و عطارانی را داشتیم که تا نیمه‌های شب در عطاری‌ها می‌ماندند و به مردم خدمت می کردند.

‌ این فعال صنفی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی تلاش دارد، هویت عطاران را از آنها بگیرد، گفت: گیاهان دارویی در کشور چندین متولی متفاوت دارد، این نهاده‌ها عبارتند از دفتر گیاهان دارویی و طب سنتی ریاست جمهوری، سازمان جنگل‌ها، دفتر مجری طرح گیاهان دارویی وزارت کشاورزی که این نهادها تلاش دارند که این حوزه را به هلدینگ شخصی برای نهاد و مجموعه خود تبدیل کنند. این در حالیست که عطاران از قدیم به عنوان متولیان فروش گیاهان دارویی شناخته شده‌اند و هیچ بخش دولتی نباید به تنهایی برای فروش گیاهان دارویی تصمیم بگیرد.

جعفری ادامه داد: گیاهان دارویی به سمت خصولتی شدن می‌روند و این موضوع به این صنعت آسیب وارد کرده است اما ما توان مدیریت تولید و صادرات در این بخش را داریم.

رئیس اتحادیه عطاران بر نحوه فرآوری گیاهان دارویی انتقاد وارد کرد و گفت: گیاهان دارویی به‌صورت فله و غیراصولی برداشت می‌شوند اما ظرفیت تولید گیاهان دارویی بعد از چین در کشور ما فراهم است و از ۱۷ اقلیم تولید گیاهان دارویی، ۱۳ اقلیم آن در ایران وجود دارد از این‌رو لازم است که جدی‌تر این مهم را دنبال کنیم.