رئیس بخش ایران شورای آتلانتیک آمریکا معتقد است که اقدامات شعارگونه و نمادین دولت جدید ایالات متحده موجب شده تا وعده های «جو بایدن» در قبال ایران محقق نشوند.

تصمیمات بایدن نمادین است، به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، عبدالحمید بیاتی: بیش از دو ماه از آغاز به کار دولت جدید آمریکا گذشته و به رغم آنکه «جو بایدن» در زمان رقابت‌های انتخاباتی وعده‌های زیادی در خصوص تغییر رویه دولت خود و دوری جستن از سیاست‌های ترامپ را داده بود، اما در دو ماه گذشته چنین تغییری از سوی کاخ سفید مشاهده نشده است.

یکی از وعده‌های داده شده از سوی بایدن در خصوص بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های ایران بوده، اما تا کنون این امر محقق نشده و دولت آمریکا همانند همیشه با بهانه جویی اعلام می‌کند که در ابتدا ایران باید به تعهدات خود در برجام عمل کند.

نکته‌ای که دولت جدید آمریکا به هیچ وجه به آن اشاره نمی‌کند این است که در ابتدا این واشنگتن بود که با بدعهدی از عمل به تعهدات خود سرباز زده و با مشکل آفرینی مانع تحقق اهداف برجام شده است.

در همین رابطه در آخرین مورد از فرافکنی‌های مقامات آمریکایی، «رابرت مالی» نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران طی سخنانی بار دیگر بر ادعای مقام‌های آمریکایی در خصوص تلاش‌های دولت بایدن برای بازگشت به برجام و توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد و گفت: برجام نشان داده که یک توافق شکننده و ضعیف است و ما معتقدیم که (این توافق) می‌تواند با یک توافق تکمیلی (بعدی) تقویت شود.

این در حالیست که مالی در بخش دیگری از سخنان خود بدون توجه به عدم قبول پیش شرط برای مذاکرات از سوی تهران، بار دیگر بر لزوم بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود به عنوان پیش شرط واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرده و گفت: آمریکا در صورت بازگشت ایران (به تعهدات برجامی) آمادگی دارد که فوراً به این توافق بازگردد.

وی همچنین در خصوص نظر دولت آمریکا در خصوص شرایط توافق جدید با ایران گفت: ما خواهان توافقی هستیم که به نفع هر دو طرف و همچنین کشورهای منطقه باشد و چنین توافقی پایدارتر خواهد بود.

در همین رابطه برای تحلیل بهتر رفتار دولت جو بایدن، با «باربارا اسلاوین» رئیس بخش ایران شورای آتلانتیک آمریکا، به گفتگو نشستیم.

اسلاوین در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود آنکه دولت بایدن اعلام کرده قصد احیای برجام را دارد اما تا کنون اقدامی عملی در این رابطه انجام نداده، گفت: برای آغاز مذاکرات، ایران خواستار لغو تحریم‌های خود است اما خودداری آمریکا از این کار موجب شده تا تهران با خواسته اتحادیه اروپا برای برگزاری نشستی جهت بررسی راه‌های ممکن برای برداشتن گام‌های متقابل جهت احیای برجام موافقت نکند.

به گفته اسلاوین، دولت بایدن در خصوص احیای برجام، فقط اقدامات سمبلیک انجام داده و همین امر موجب شده تا اتفاق مثبتی در این رابطه رخ ندهد.

رئیس بخش ایران شورای آتلانتیک آمریکا، در خصوص اینکه چرا دولت بایدن رفع تحریم‌های ایران را به تأخیر می‌اندازد نیز گفت: دولت بایدن نمی‌خواهد کنگره بویژه سنا را که هم اکنون کاملاً دو قطبی شده از خود دور کند و این در حالی است که وی افرادی را که دارای سابقه کار در دولت اوباما و در خصوص برجام هستند، تائید می‌کند.

این کارشناس آمریکایی در ادامه افزود: ما خواهان آن هستیم که دولت بایدن اقدامات بیشتری را در خصوص لغو تحریم‌های ایران انجام دهد.