تضعیف شدید ین در برابر دلار، ژاپن گزارش داده است که تورم در دسامبر به 4 درصد رسیده است، این در حالی بوده که شاهد تضعیف شدید ین ژاپن در برابر دلار آمریکا نیز هستیم.

تضعیف شدید ین در برابر دلار،  ژاپن گزارش داده است که تورم در دسامبر به ۴ درصد رسیده است، این در حالی بوده که شاهد تضعیف شدید ین ژاپن در برابر دلار آمریکا نیز هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز: الهام صادقی: نرخ تورم مصرف کننده ژاپن در ماه دسامبر به بالاترین میزان در ۴۱ سال گذشته یعنی چهار درصد رسید، زیرا قیمت همه چیز از همبرگر گرفته تا گاز افزایش یافت.

البته باید عنوان کرد این نرخ هنوز نسبتاً پایین است، در مقایسه با برخی از کشورهای دیگر، از جمله ژاپن ایالات متحده، سومین اقتصاد بزرگ جهان، که برای دهه‌ها از کاهش تورم یا کاهش مزمن قیمت‌ها جلوگیری کرده است.

در این باره وزارت امور داخلی و ارتباطات ژاپن هم اعلام کرد: آخرین باری که قیمت‌های مصرف کننده اصلی تا این حد افزایش یافت، دسامبر ۱۹۸۱ بود.

بانک مرکزی این کشور (BOJ) تحت فشار است تا برای مقابله با افزایش قیمت کالاها و خدمات، نرخ بهره خود را افزایش دهد.

اوایل این هفته بانک مذکور اعلام کرد که سیاست مالی خود را نزدیک به صفر نگه می‌دارد، با این حال برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است به زودی به سیاست کنترل سود خود پایان دهد و اجازه دهد نرخ‌های بهره بیشتر افزایش یابد.

این در حالی بوده که فدرال رزرو و بسیاری از بانک‌های مرکزی دیگر نرخ‌های بهره را برای کاهش تورم افزایش داده‌اند، اما بانک مرکزی ژاپن نرخ پایه خود را در سطح پایین منهای ۰٫۱ درصد نگه داشته است.

تضعیف شدید ین ژاپن در برابر دلار آمریکا و سایر ارزها بر فشارها بر بانک مرکزی آمریکا افزوده است و گمانه زنی ها مبنی بر اینکه به زودی ممکن است مسیر خود را تغییر دهد و شروع به افزایش نرخ بهره کند، ایجاد شده است.

به گفته این وزارتخانه، شاخص اصلی قیمت مصرف کننده ژاپن، بدون احتساب مواد غذایی تازه، در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۲٫۳ درصد افزایش یافت که بالاترین میزان در ۳۱ سال گذشته است.

نرخ تورم هدف BOJ حدود دو درصد است. در حالی که قیمت ها بیش از حد معمول افزایش یافته است و برخی از شرکت ها مانند Fast Retailing که زنجیره پوشاک Uniqlo را اداره می کند، افزایش دستمزد را اعلام کرده اند، درآمد در ژاپن به طور کلی رکود است. مقامات بانک مرکزی می گویند که انتظار دارند با کاهش سرعت سایر اقتصادها و احتمالا وارد شدن به رکود، تورم کاهش یابد.

قیمت محصولات مختلف، از جمله اسنک بار، نودل فوری و سس سویا، اخیراً افزایش یافته است و انتظار می رود افزایش قیمت بیشتری داشته باشد.

اما جونیش ماکیو ، تحلیلگر SMBC Nikko، انتظار دارد که فشارهای تورمی در ماه های آینده کاهش یابد. او گفت که قیمت نفت و بسیاری از کالاها نسبت به افزایش شدید سال گذشته کاهش یافته است و افزایش هزینه های واردات به اوج خود رسیده است.

وی اظهار کرد: «کاهش قیمت ها زمان زیادی است، زیرا دلیل آن ین ارزان و هزینه های بالای نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی است.»