تغییر افکار عمومی نسبت به مسائل هسته‌ای از طریق روابط عمومی‌ها اعضای هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران با مهندس محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کردند.

مهندس اسلامی:

تغییر افکار عمومی نسبت به مسائل هسته‌ای از طریق روابط عمومی‌ها
اعضای هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران با مهندس محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کردند.

به گزارش پایگاه خبری وقایع نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، معاون رییس جمهور در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به اعضای انجمن روابط عمومی ایران اظهار کرد: باید از فرصت همکاری ایجاد شده میان این سازمان و انجمن روابط عمومی ایران برای خاموش کردن هیاهوهای هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران به خوبی استفاده شود.
مهندس محمد اسلامی با بیان این مطلب در نشست صمیمانه با اعضای هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران گفت: باید هیاهوهای فراوان علیه این سازمان را پشت سر گذاشته و در همه عرصه ها پیشرفت های خود را گسترش دهیم. با توکل بر خداوند و با استفاده از تمام امکانات باید بتوانیم تاثیرات انرژی هسته ای را در زندگی مردم گسترش داده و در جلوه های اقتدار نظام نمایان کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: خوشبختانه اکنون شاهد تولید روزانه محتواهای گوناگون در مورد انرژی هسته ای هستیم و امید است در جایگاه بیرونی این سازمان نیز بتوانیم به صورت کامل به ارائه تصاویر صحیح بپردازیم. در کشورهای مختلف موضوعات متفاوتی وجود دارد که در دنیا به تصویر کشیده نمی شود اما کوچکترین موارد در جمهوری اسلامی ایران، بزرگنمایی می شود تا یأس و ناامیدی را به جامعه تزریق کنند بنابراین در این برهه زمانی باید اقدامات فراوانی انجام دهیم و رویه ها و رویکردها را اصلاح کنیم.
وی اظهار کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب در یک سال اخیر، امکان طرح نظرات کارکنان این سازمان در قالب تریبون آزاد با مجموعه مدیریتی بوده است و سعی کردیم تابو و حریم سخت ارتباط با رییس سازمان شکسته شود و در پرتو آن تفکرهای نامناسب نیز تغییر کند.
اسلامی گفت: ۳ کار بسیار مهم باید در سازمان انرژی اتمی انجام شود، نخست ضرورت دارد تا ساختار رفتاری در سازمان با هدف ایجاد انگیزه و ارتقای ضریب جذابیت برای کار در درون سازمان، تغییر کند. کارکنان باید احساس کنند در محیطی برتر کار می کنند و در کنار حقوق مناسب، از آسایش و آرامش روحی و روانی برخوردار باشند. تقریبا در تمام جلسات اقدامات تبیینی انجام داده ایم و درصدد گسترش آن هستیم که خوشبختانه تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی های صنعت هسته ای به عنوان پل ارتباطی افکار عمومی با سازمان و مدیران و کارکنان صورت می گیرد.
وی اظهار کرد: اقدام دوم این است که در عرصه ملی بتوانیم نقش و پیشبرد برنامه ها را در همه ابعاد گسترش دهیم. خوشبختانه در این مدت توانسته ایم روند اجرای امور را در مرکز ملی نظام ایمنی تغییر دهیم و در این مسیر تلاش کردیم تا انجام ارتباطات در این بخش الکترونیکی شود. یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم ، مبحث گستردگی نظارت هاست به طوری که اکنون گستره فعالیت ما بسیار وسیع شده و چند هزار مرکز با مقوله پرتو سر و کار دارند. از جمله ایستگاه های متعدد BTS، مراکز رادیولوژی، بیمارستان ها و مراکز درمانی که با رادیواکتیو فعالیت دارند. در حالی که بسیاری از این مراکز قبلا تحت نظارت قرار نداشتند و به اصطلاح رها بودند اما اکنون بر این مراکز نظارت داریم و در راستای حفظ سلامت مردم خدمات رسانی می کنیم.
وی اضافه کرد: دانش هسته ای می تواند در موارد متعددی مورد استفاده قرار گیرد. برای نمونه سالانه ۳۰ میلیون تن محصولات باغی و کشاورزی از بین می رود که با استفاده از این دانش می توان مانع ضرر و زیان تولیدکننده، مردم و اقتصاد ملی شد. اکنون در زمینه پرتودهی به محصولات کشاورزی و باغی؛ کشور را به ۱۲ منطقه تقسیم کرده ایم و حتم بدانید با بومی سازی دستگاه های پرتودهی قادر خواهیم بود ضایعات پسته و زعفران را به عنوان محصولات صادراتی استراتژیک کاهش دهیم. یا برای حل مشکل دیابتی ها که به خاطر زخم شدید پایشان باید قطع شود، کلینیک پلاسما درمانی را راه اندازی کردیم تا با استفاده از پلاسما زخم آنها را ترمیم کنیم و عضوشان قطع نشود. این کلینیک ها را گسترش می دهیم.
وی تاکید کرد: کشورهای دیگر دانش و وسایل پیشرفته را در اختیار ما قرار نمی دهند بنابراین در یک سال گذشته سعی شد تا با تکیه بر توان داخلی، بومی سازی دستگاه ها و تجهیزات را در دستور کار قرار دهیم.

پیش بینی احتمال ابتلا به ۵۶ بیماری متابولیت در نوزادان
اسلامی خاطرنشان کرد: برخلاف تبلیغات سوء فراوان نسبت به آب سنگین تولید شده در ایران، باید گفت که از این آب سنگین در تولید کیت های غربالگری نوزادان ۳ تا ۷ روزه استفاده می شود و قادریم با آنالیز خون نوزادان امکان ابتلا به ۵۶ بیمای متابولیک را در سال های آتی مشخص کنیم. هر عدد از این کیت ها در بازارهای جهانی ۱۶۰۰ دلار قیمت گذاری شده که به کشور ما نمی فروشند و با تکیه بر دانش بومی از این ظرفیت بهره مند شده ایم.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: طرح چنین مواردی موجب می شود تا مردم ذهنیت متفاوت تری نسبت به انرژی هسته ای در زندگی روزمره خود داشته باشند. یکی دیگر از موارد استفاده از انرژی هسته ای در زندگی روزانه مردم، تولید مستمر ۱۰۲۵ مگاوات برق ۵۰ هرتز در نیروگاه بوشهر است که بدون هیچ گونه نوسان به شبکه برق کشور تزریق می شود.

حرکت جهان به سمت حوزه فناوری هسته‌ای
وی خاطرنشان کرد: در اوایل شیوع بیماری کرونا، بیل گیتس اعلام کرد که جهان از مقوله IT به سمت فناوری های زیستی یا بیوتکنولوژی می رود و به تازگی گفته است دنیای آینده در مسیر حوزه فناوری هسته ای حرکت خواهد کرد. صنعت اتمی مولکولی فعال است. در آب سنگین که از اول های دنیا هستیم، در خصوص کیت ها پژوهش می کنیم. با استفاده از فناوری هسته ای به مقابله و درمان بیماری سرطان می پردازیم. در روش های سنتی و شیمی درمانی موها ریزش می کنند در حالیکه شیوه های نوین مقابله با سرطان آثار جانبی گذشته را ندارد. به سرعت به سوی استفاده بیشتر از فناوری هسته ای به منظور بهبود زندگی مردم حرکت می کنیم.
این در حالی است که اگر به پتانسیل روابط عمومی توجه شود، می توان با مقالات و گزارش های مختلف به این موارد پاسخ داد. باید توجه داشت که اکنون تولید محتوا به اهرم پرفشار علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و عرصه بسیار وسیعی را در برگرفته است بنابراین روابط عمومی باید در حوزه بین الملل بسیار فعال تر عمل کند و اقداماتی در این زمینه انجام دهد.
وی گفت: انجمن روابط عمومی ایران می تواند در زمینه تدوین، آموزش و فرهنگ سازی و استفاده از ظرفیت های رسانه ای و تخصصی و هنری و … در این زمینه اثرگذار باشد و اولویت های صنعت هسته ای کشور را تا رسیدن به نتیجه مطلوب دنبال کند.

تاکیدات ۲۰ ساله مقام معظم رهبری در زمینه توسعه دانش هسته ای
معاون رییس جمهور گفت: مقام معظم رهبری در ۲۰ سال گذشته بارها بر پیشرفت در زمینه دانش هسته ای تاکید داشته اند و لازم به ذکر است اگر این صنعت در کشور توسعه نیابد بر اساس کنوانسیون پاریس و اینکه در سال ۲۰۵۰ همه کشورها موظف هستند تولید گازهای گلخانه ای را به صفر برسانند با مشکل مواجه خواهیم شد و دوباره شاهد جنجال علیه جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دنیای امروز، دنیای زور است و اگر کسی نمی خواهد این مورد را بپذیرد حتم بدانید دنیا را نشناخته است.