به‌گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوزبه نقل از روستانیوز: خمیرهای شیرین جهت زمستان‌گذرانی زنبورهای عسل از موارد آزادشده‌ای است که خبر آن در روزهای اخیر روی خروجی برخی درگاه‌های خبری قرار گرفت.

تهدید خمیرشیرین‌های تاریخ گذشته برای صنعت زنبورداری و سلامت مردم، هرچند خبر رفع توقیف اموال بلوکه شده در انبار سازمان امور تملیکی در شرایط کنونی می‌تواند گرهی از برخی مشکلات خرد اقتصادی باز کند، اما اگر این رفع توقیف مبتنی بر معیارها و ضوابط کارشناسی نباشد، در پاره‌ای از موارد ممکن است به بروز مشکلات خسارت‌باری منجر شود.

به‌گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوزبه نقل از روستانیوز: خمیرهای شیرین جهت زمستان‌گذرانی زنبورهای عسل از موارد آزادشده‌ای است که خبر آن در روزهای اخیر روی خروجی برخی درگاه‌های خبری قرار گرفت.

حالا کارشناسان می‌گویند اگر تاریخ مصرف این خمیرها منقضی شده باشد و در دسترس کندوداران برای زمستان‌گذرانی زنبورها قرار گیرد، ممکن است سبب مرگ‌ومیر دسته‌جمعی زنبورها شود.

محمد دومیرایی، دبیر سابق کارگروه عسل اتحادیه سراسری زنبورداران+اکوپرشین
محمد دومیرایی، دبیر سابق کارگروه عسل اتحادیه سراسری زنبورداران

براین اساس انتظار می‌رود اقدامات قابل تحسین مسئولان ذی‌ربط برای آزادسازی اموال تملیکی مبتنی بر نظر کارشناسان هر حوزه باشد و کارشناسان امر به مسئولان تصمیم‌گیر آدرس غلط ندهند.

دبیر سابق کارگروه عسل اتحادیه سراسری زنبورداران در این باره گفت:  اخیراً یک محموله خمیر شیرین غیرقابل استفاده که از سال ۱۳۹۶ در انبارهای سازمان اموال تملیکی توقیف بوده، ترخیص شده است.

محمد دومیرایی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: سال ۱۳۹۵ مقرر شد یک‌هزار تن خمیر شیرین به صورت آزمایشی وارد کشور و پس از راستی‌آزمایی بین زنبورداران توزیع شود، اما در عمل شش‌هزار تن از این محصول از کشور اسپانیا وارد شد.

وی افزود: پس از انجام آزمایش روی خمیر شیرین وارداتی مشخص شد که میزان ماده HMF آن حدوداً سه برابر بیش‌تر از استاندارد سلامت این ماده برای انسان و زنبورعسل است و می‌تواند مخاطراتی برای سلامت جامعه به دنبال داشته باشد.

دبیر سابق کارگروه عسل اتحادیه سراسری زنبورداران در ادامه گفت: در سال ۱۳۹۶ به دنبال شکایت دامپزشکی و ارائه جواب آزمایشات مبنی بر وجود مواد سمی، این محصول بلافاصله توقیف شد، اما اخیراً و پس از صدور دستوری مبنی بر تعیین تکلیف کلیه کالاهای انبارهای تملیکی، سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد مجوز توزیع این محصول را ۵ سال بعد از ورود آن به کشور صادر کرده‌اند.

دومیرایی  با اشاره به تولید محصول خمیر شیرین در داخل کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای محصول خمیر شیرین که توسط کارخانه‌های ایرانی تولید می‌شود، تاریخ انقضای مصرف چهار تا شش ماه تعریف شده است، حال سوال این است که چطور برای محصول وارداتی که هیچ تاریخ تولید و انقضایی هم روی آن درج نشده است، تاریخ مصرف پنج ساله تعیین کرده‌اند.

وی افزود: در شرایط فعلی امکان استفاده از محصول خمیر شیرین وارداتی در کارخانه‌های تولید الکل وجود دارد، آن هم در شرایطی که پس از همه‌گیری ویروس کرونا نیاز به تولید الکل در کشور افزایش یافته است.

سازمان غذا و دارو ورود کند

این فعال صنعت زنبورداری با بیان این‌که تلفات زنبورعسل در سال جاری به ۴۰درصد رسیده است، گفت: با توزیع خمیر شیرین تاریخ مصرف گذشته بین زنبورداران، تلفات زنبور عسل افزایش پیدا می‌کند.

دبیر سابق کارگروه عسل اتحادیه سراسری زنبورداران با تاکید بر ضرورت مشورت با مرکز تحقیقات زنبور عسل ایران برای بررسی سلامت خمیر شیرین وارداتی، خواستار ورود سازمان غذا و دارو به این موضوع و جلوگیری از توزیع محصول تاریخ مصرف گذشته شد.

  • منبع خبر : https://www.rustanews.ir/