توزیع شیر و لبنیات با کالابرگ لبنی، انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران طرحی با عنوان کالابرگ لبنیات به دولت ارائه داده تا به وسیله آن سرانه مصرف لبنیات در کشور افزایش پیدا کند.

توزیع شیر و لبنیات با کالابرگ لبنی، انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران طرحی با عنوان کالابرگ لبنیات به دولت ارائه داده تا به وسیله آن سرانه مصرف لبنیات در کشور افزایش پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از صنعت‌صنف، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با بیان این مطلب در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی شیر برگزار شد، اظهار داشت: با افزایش قیمت لبنیات پس از مردمی‌سازی یارانه کالاهای اساسی، مصرف این محصولات در کشور ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

میراسلام تیموری افزود: در این زمینه می‌توان با فرهنگ‌سازی، لبنیات را جایگزین مواد غذایی دارای ارزش غذایی کمتر کرد.

میراسلام تیموری،‌رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران
میراسلام تیموری،‌رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران 

تیموری با اشاره به اینکه اگر یارانه‌های تخصیص داده شده به دهک‌های مختلف به شکل کالابرگ و مستقیم به مصرف‌کننده برسد قدرت خرید خانواده در لبنیات ۱۸ تا ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت، گفت: امیدواریم بتوانیم با فرهنگ‌سازی سرانه مصرف را به ۹۰ کیلو برسانیم.

وی درباره افزایش قیمت شیرخام و دیگر مولفه‌های این صنعت و درنهایت افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی اضافه کرد: گاز مصرفی صنایع لبنی در آذرماه پارسال ۷ برابر شده و قیمت شکر هم به یکباره افزایش یافت در این شرایط نمی‌توان از صنایع لبنی انتظار داشت محصولات خود را افزایش ندهند.

به‌گفته وی پس از حذف ارز ترجیحی با افزایش هزینه‌های تولید لبنیات حداکثر ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

مردم بازنده اصلی گرانی لبنیات هستند

در ادامه نشست، حسین چمنی، مشاور انجمن صنایع لبنی اظهار داشت: سرانه تولید شیر در کشور ۱۱۰ کیلوگرم است اما سرانه مصرف آن کمتر از ۷۰ کیلوگرم است در حالیکه در کشورهای صنعتی سرانه مصرف ۲۶۰ کیلوگرم است.

چمنی افزود: مصرف شیر در دهک‌های ۸ تا ۱۰ جامعه ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم در سال است و دهک‌های پایینتر کمتر از ۷۰ کیلوگرم در سال شیر مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم در پی افت ارزش پول ملی، تصریح کرد: کاهش قدرت خرید مردم مصرف لبنیات را کاهش داده است که این کاهش در مرحله اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها در دولت نهم حدود ۴۰ درصد بود و اکنون هم با مردمی‌سازی یارانه‌ها، قابل پیش‌بینی بود که مصرف این فرآورده‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

حسین چمنی، مشاور انجمن صنایع لبنی
حسین چمنی، مشاور انجمن صنایع لبنی

او بر این باور است که با کاهش مصرف شیر در کشور سه گروه ضرر می‌کنند؛ دولت با از دست رفتن فرصت‌های شغلی، افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان و کاهش تولید ناخالص ملی، گروه دوم صنایع لبنی که ‌درآمد آنها به شدت کاهش خواهد یافت و گروه سوم مردم هستند که، با مشکلات تغذیه‌ای و بیماری روبه‌رو می‌شوند.

چمنی با تاکید بر اینکه دولت باید برنامه‌هایی برای افزایش سرانه مصرف شیر و افزایش سلامت مردم باتوجه به شرایط نامساعد اقتصادی داشته باشد، خاطرنشان کرد: یکی از تاثیرگذارترین این برنامه‌ها می‌تواند آغاز دوباره طرح توزیع شیر مدارس باشد.

وی یادآور شد: در دوره‌ای ایران بزرگترین مجری طرح شیر مدارس در جهان با هدف ارتقاء سلامت دانش‌آموزان بود اما این طرح چند سالی است بدون توجه به نتایج منفی آن برای سلامت آینده‌سازان کشور متوقف شده است.

چمنی ازجمله دلایل دولت‌ها در توقف این طرح را کمبود اعتبار، نداشتن پیوست فرهنگی و نیز مجهز نبودن بسیاری از مدارس به یخچال‌های سردکن برشمرد.

او با اشاره به آسیب‌شناسی اجرای شیر مدارس در سال‌های گذشته، گفت: اصرار بر مناقصه شیر مدارس منجر به کاهش کیفیت شیر مدارس شد به نحوی که گاهی سال تحصیلی رو به پایان بود اما نوز وعده‌های شیر مدارس توزیع نشده بود.

مشاور انجمن صنایع لبنی با خطاب قرار دادن مسئولان وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: اگر می‌خواهید اشتباهات گذشته را تکرار کنید، بهتر است به سراغ شیر مدرسه نروید چون اجرای نادرست این طرح منجر به تثبیت شیرگریزی در نسل آتی خواهد شد.

دومین تولیدکننده شیرخام جهان هستیم

سپس رئیس کانون انجمن‌‌های صنفی کارفرمایی گاوداران ایران در این نشست با اشاره به مخالف دامداران با ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: دامداران از همان زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی اختصاص یافت مخالف این امر بودند و اکنون نیز حامی اصلاح یارانه کالاهای اساسی هستیم.

سیداحمد مقدسی درباره وضعیت تخصیص نهاده‌های دامی پس از اصلاح قیمت آن به تسنیم گفت: در حال حاضر نهاده‌های مورد نیاز دامداران براساس ارز نیمایی در بازارگاه وجود دارد اما دامداران برای خرید این محصولات با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند.

مقدسی افزود: مطالبات نهاده دامداران با ارز ۴۲۰۰ تومانی هنوز به طور کامل پرداخت نشده است.

سیداحمد مقدسی، رئیس کانون انجمن‌‌های صنفی کارفرمایی گاوداران ایران
سیداحمد مقدسی، رئیس کانون انجمن‌‌های صنفی کارفرمایی گاوداران ایران

وی اضافه کرد: بانک‌ها ۵۰ درصد نقدینگی مورد نیاز دامداران را با ارز جدید تامین کرده‌اند اما باتوجه به اینکه باید بهره بانکی پرداخت کنند این امر هزینه‌های تولید را افزایش داده است.

مقدسی درباره تولید شیرخام در کشور گفت: برخلاف برخی انتقادات، تولید شیرخام در کشور بالا است به طوری که بعد از آمریکا در کنار کانادا در رتبه دوم جهان قرار داریم و رکورد ایران از اتحادیه اروپا هم بالاتر است.

وی افزود: میانگین تولید شیرخام در کشور ۳۴ کیلوگرم و ۶۰ درصد آن به روش صنعتی است.

  • منبع خبر : https://ecopersian.ir/