وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشریح جزئیات تولید واکسن کرونا در موسسه سرم سازی رازی، گفت: موسسه رازی در اوایلی که علایم بیماری گزارش شد، به بحث کرونا ورود پیدا کرد. بر اساس ادبیات واکسن سازی دنیا، موسسه رازی شاید یکی از مطمئن ترین پلتفرم های واکسن سازی را برای تولید واکسن کرونا انتخاب کرد؛ یعنی یک واکسن پروتئین نوترکیب که یکی از ایمن ترین واکسن هاست.

جزئیات ساخت واکسن کرونا، به گزارش وقایع نیوز به نقل از ایسنا، کاظم خاوازی در آیین رونمایی از کارآزمایی بالینی واکسن موسسه سرم و واکسن سازی رازی(کوپارس)، ضمن تشکر از مدافعان سلامت که یکسال با بیماری دست و پنجه نرم کردند، گفت: خدا را شاکرم که این توفیق را داد و به دلیل این پدیده علمی که امروز شاهدش هستیم که لطف خداوند است، جمع شدیم. این نبود جز با حمایت های علمانه دکتر نمکی که رهبری این اقدام را برعهده داشتند.

خاوازی گفت: هر زمان یک بیماری عفونی در جامعه شکل گرفته،  رازی دغدغه خاص خود را داشت و سعی کرده  در طول این ۹۶ سال کاری را برای جامعه انجام دهد. بر همین اساس در اسفند ۹۸ هم این اتفاق افتاد و موسسه رازی در اوایلی که علایم بیماری گزارش شد، به بحث کرونا ورود پیدا کرد. بر اساس ادبیات واکسن سازی دنیا، موسسه رازی شاید یکی از مطمئن ترین پلتفرم های واکسن سازی را برای تولید واکسن کرونا انتخاب کرد؛ یعنی یک واکسن پروتئین نوترکیب که یکی از ایمن ترین واکسن هاست‌ و بخش قابل ملاحظه ای از کمپانی های دنیا همین مسیر را انتخاب کردند.


وی افزود: ویژگی خوب این واکسن این است که یک تیم بسیار قوی نزدیک به ۱۰۰ نفر از دانشمندان، داروسازان، دام پزشکان و کلیه رشته های مرتبط با واکسن سازی در این تیم مشارکت کردند و بسیاری از دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و دارو با وسواس زیاد مطالعه و اقدام کردند.  از فاصله اسفند ماه تا  فروردین کار طراحی واکسن رازی انجام شد و از اردیبهشت ماه بحث های کارازمایی مطرح شد و  عملا از خرداد ماه تزریق به حیوانات شروع شد. به طوری که بیش از ۵۰۰ حیوان اعم از موش، خوکچه هندی، میمون و …‌  مورد ارزیابی قرار گرفتند.

ساخت واکسن کرونا در موسسه رازی


خاوازی گفت: داشتن میمون هم در ایران داستان مفصلی داشت و تعداد زیادی از کارمندان موسسه رازی به دلیل اوردن میمون های آفریقایی سبز مبتلا به بیماری شدند.  ۲۵ مورد از این میمون ها برای این اقدام استفاده شدند که این عدد معادل بهترین واکسن سازهای دنیاست. بنابراین خیال همه مردم ایران را جمع می کنیم که این کار تحت رهبری وزارت بهداشت و با کار کارشناسی و دقیق سازمان غذا و دارو پیش رفت و فکر میکنیم از همه جوانب این کار کامل است. ان شاءالله آزمون های یک و دو انسانی را پشت سر می گذاریم.  


وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از ویژگی های بسیار خوبی که در این زمینه دیدم، این بود که دکتر نمکی اجازه ندادند که هیچ گروهی تنها بماند هم کسانی که به سبک MRNA کار کردند، هم هم به کسانیکه روی ویروس ضعیف شده کار کردند و هم در رازی و پاستور، پدرانه کمک کردند.


وی گفت: امیدوارم خداوند این کار بزرگ را از ما قبول کند و روزبروز شاهد موفقیت های بیشتر باشیم و بتوانیم بیماری را در کشور کنترل کنیم.