جزو پنج کشور اول جهان در تولید کیت غربالگری نوزادان هستیم/سند تحقیق و توسعه یکپارچه صنعت هسته‌ای رونمایی می‌شود آئین افتتاح و بهره‌برداری از طرح تولید کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان با حضور مهندس محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی و امام‌جمعه اراک، مخلص الائمه، استاندار استان مرکزی و جمعی از مدیران و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور برگزار شد.

اسلامی در آئین افتتاح مرکز تولید کیت غربالگری نوزادان در اراک:

جزو پنج کشور اول جهان در تولید کیت غربالگری نوزادان هستیم/سند تحقیق و توسعه یکپارچه صنعت هسته‌ای رونمایی می‌شود
آئین افتتاح و بهره‌برداری از طرح تولید کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان با حضور مهندس محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی و امام‌جمعه اراک، مخلص الائمه، استاندار استان مرکزی و جمعی از مدیران و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وقایع نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، معاون رئیس‌جمهور در خصوص افتتاح و بهره‌برداری از این مرکز که در حوزه فرایند مهندسی اتمی و مولکولی است، اظهار داشت: خداوند را شاکر هستیم که در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین یک کار باارزش بالای علمی و پژوهشی را با مشارکت پارک علم و فناوری استان مرکزی به نتیجه رساندیم و مرکز تولید کیت غربالگری نوزادان را افتتاح کردیم.
مهندس اسلامی با اشاره به اینکه جزو پنج کشور اول جهان در تولید کیت غربالگری نوزادان هستیم افزود: محققان ما در سازمان انرژی اتمی توانستند با تلاش فراوان کیت غربالگری نوزادان که از مشتقات آب‌سنگین است را تولید کنند. این کیت در چند کشور دنیا به‌صورت محدود تولید می‌شد که امروز دانشمندان جوانان و محققان ما توانستند با تکیه بر لطف الهی و ظرفیت داخلی کشور این کیت را تولید کنند و در اختیار مراکزی که به این تجهیزات نیاز دارند قرار بدهند.
وی درباره نقش مؤثر این کیت در تشخیص بیماری نوزادان گفت: نوزادانی که در بدو تولد دچار بیماری‌های متابولیک هستند از طریق این کیت تشخیصی، بیماری آن‌ها خیلی سریع شناسایی خواهد شد. این کیت بیش از ۵۶ بیماری را در بدو تولد نوزادان تشخیص می‌دهد و با شناسایی و ظرفیت تشخیصی که دارد، خانواده‌ها می‌توانند بیماری‌های متابولیکی که بعدها ظاهر می‌شود را با هدایت پزشکان بررسی و برطرف کنند.
اسلامی با اشاره به تولید انبوه و برنامه این سازمان در صادرات کیت غربالگری نوزادان خاطرنشان کرد: این کیت تشخیصی با مجوز از سازمان غذا و دارو قابل عرضه و استفاده در واحدها و بیمارستان‌های سراسر کشور است که میزان تولید آن نیز فراتر از میزان تقاضای موجود می‌باشد. در نظر داریم در آینده نزدیک برنامه صادرات این کیت را محقق نماییم. ارزش این کیت نزدیک به ۲۰۰۰ دلار است.