وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سال گذشته حوادث ناشی از کار ۱۵ درصد کاهش یافت.

کاهش حوادث ناشی از کار، به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، «محمد شریعتمداری» در همایش ملی خانه‌های بهداشت کارگری برتر و رونمایی از ۶۰ عنوان کتاب در این زمینه اظهار داشت: ۳۵۰۰ خانه بهداشت کارگری در واحدهای تولیدی ۵۰ تا ۵۰۰ نفری تشکیل شده است.  
وی افزود: بالا بردن آگاهی بهداشتی، پایش وضعیت بهداشتی جسمی و روحی کارگران توسط این خانه‌های بهداشت انجام می‌دهند و در حوزه فنی و ایمنی نیز بازرسانی توسط وزارت تعاون در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا محوری جهت ایمنی کارگران ایجاد شود.
وزیر تعاون گفت: میزان حوادث ناشی از کار در سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافت و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر کمتر از ۵ نفر فوتی ثبت شده است و میزان جراحت‌ها نیز به ازای هر صدهزار نفر کمتر از ۶۳ نفر بود.  
۹۰ هزار بیمار کرونایی در مراکز تامین اجتماعی بستری شدند 
وی درباره آمار بیماران کرونایی مراجعه کننده به مراکز تامین اجتماعی گفت: ۹۰ هزار بیمار کرونایی در مراکز تامین اجتماعی بستری شدند و ۹۰ درصد با سلامت کامل ترخیص شدند.
شریعتمداری در خصوص آمار بیکاران ناشی از بیماری کرونا گفت: تا راه‌اندازی سامانه بیمه بیکاری در اسفند ماه سال گذشته ۸۵۰ هزار نفر بیکاری اجباری داشتند، در مجموع تا پایان خردادماه یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشمول قانون بیمه بیکاری کرونا شدند و مقرری بیمه بیکاری دریافت کردند و ۶۷ هزار نفر باقی ماند که مستمری آنها نیز پرداخت می‌شود.
وی افزود: ۶۷ درصد از بیکاران ناشی از شیوع کرونا به کار و فعالیت خود بازگشتند.
 در پایان این مراسم به صورت نمادین از چهار کارفرمای نمونه تجلیل شد.

نمایندگان از اظهار نظرهای نادرست بپرهیزند

رئیس کانون عالی شوراهای کار سراسر کشور خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم در خصوص تعیین دستمزد کمک کنند شورای عالی کار مزد منصفانه‌ای را تعیین کند و از اظهارنظرهای نادرست بپرهیزند.

«اولیا علی بیگی»  در همایش ملی خانه‌های بهداشت کارگری برتر و رونمایی از ۶۰ عنوان کتاب در این زمینه گفت: مجلس محل قانونگذاری است و نمایندگان الگوی جامعه هستند اما متاسفانه اظهارنظرهایی را ارائه می‌کنند که یا در جریان روند جامعه نیستند یا نسبت به قوانین و مقررات کم‌توجه هستند.

وی با اشاره به اظهارنظر برخی نمایندگان در خصوص تعیین مزد منطقه‌ای افزود: در قانون، مزد منطقه‌ای پیش بینی شده است اما سوال من از نمایندگان این است که مجلس در قانون خدمات کشوری مصوب کرده حقوق کارمندان متناسب با تورم باشد اما آیا این روند اجرا می‌شود؟

رییس کانون شورای عالی کار با بیان اینکه مجلس هر سال شورای عالی کار را خلع سلاح می‌کند،   ادامه داد: امروزه دلیل اصلی مشکلات بازنشستگان این است که در دوران فعالیت حقوق متناسب دریافت نکرده‌اند و در نتیجه امروز شاهد هستیم که معیشت این افراد دچار اختلال شده است.

وی اظهارداشت: در قانون کار در خصوص مزد منطقه‌ای آمده است چنانچه کارگر و کارفرما بر مبلغ معین دستمزد توافق کردند دولت نمی‌تواند دخالت کند و تامین اجتماعی موظف است طبق آن مبلغ حق بیمه را تعیین کند.

علی بیگی گفت: چنانچه زیرساختهای لازم برای اجرای مزد منطقه‌ای فراهم باشد شورای عالی کار آمادگی دارد این مزد را تعیین کند اما در شرایط موجود اظهارنظرهای غیر کارشناسی نه تنها کمکی به کارگران نمی‌کند بلکه شرایط را برای آنها دشوار می‌کند.