خبر خوش برای صادرکنندگان، رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید شرایط در بازگشت ارز به زودی به نفع صادرکنندگان تغییر خواهد کرد و این اقدام با راه‌اندازی سامانه‌ای تازه در دل سامانه نیما نهایی خواهد شد.

خبر خوش برای صادرکنندگان، رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید شرایط در بازگشت ارز به زودی به نفع صادرکنندگان تغییر خواهد کرد و این اقدام با راه‌اندازی سامانه‌ای تازه در دل سامانه نیما نهایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا پیمان‌پاک در یک برنامه تلوزیونی اظهار کرد: از ۲۰ سال پیش با همت دولت‌ها حرکت به سمت فروش و کالای فرآوری شده آغاز شد اما ما از خام فروش رسیدیم به فروشنده کالاهای نیمه خام و در همین مقطع توقف کردیم.

برنامه دولت سیزدهم عبور از این وضعیت و توسعه صادرات محصولات صنعتی، دانش بنیان و با ارزش افزوده است.

علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت
علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت

پیمان پاک با اشاره به توان کشور در تولید محصولات با فناوری بالا مانند داروهای‌های تک و تجهیزات پزشکی پیشرفته گفت: مشکل بزرگ این است که باید به کشورهای دیگر که ایران را به زعفران، پسته و فرش می‌شناسند، فناوری پیشرفته خود را معرفی کنیم تا بازار این اجناس ایجاد شود.

وی افزود: در این مسیر اعزام و پذیرش هدفمند هیأت‌های تجاری و انتخاب هدفمند نمایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

دقت کنید که پیش از این صدور مجوز نمایشگاه به اینصورت بود که مجری طرحی ارائه می‌داد و سازمان توسعه تجارت نیز مجوز را صادر می‌کرد اما امروز همکاران‌مان در سازمان توسعه تجارت نمایشگاه‌های تخصصی را شناسایی و آورده‌های حضور در این نمایشگاه‌ها را بررسی کنند و سپس در فراخوانی برای جذب مجری اقدام می‌کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین تاکید کرد: همین موضوع سبب شد تا این نمایشگاه‌ها به دستاورد و صادرات بی‌انجامد مانند آنچه در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات اصلی دولت مانع زدایی و رفع مقررات دست و پاگیر بوده است، گفت: بارها گفته‌ام که موانع بر سر راه صادر کننده ۲۰ درصد به تحریم‌ها مرتبط و ۸۰ درصد داخلی است.

پیمان پاک در این خصوص اینگونه توضیح داد: به جهت حل این مشکل دولت عزم خود را نشان داده و هر هفته جلساتی با حضور معاون اول برای صادرات تشکیل می‌شود تا چنین مشکلاتی ایجاد نشود. از دیگر سو تمرکز خود را بر صادر نشدن بخشنامه‌های متناقض گذاشته‌ایم، البته این موضوع به صفر نرسیده است.

وی ادامه داد: با تشکیل دوباره شورای‌ عالی صادرات با اختیارات اصل ۱۳۸ قانون اساسی، همه مصوبات از مسیر این شورا می‌گذرد و دیگر شاهد چنین مصوبات متناقضی نخواهیم بود. تشکیل این شورا نیز مراحل نهایی خود را طی می‌کند و تا ۳ ماه آینده تشکیل می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین درباره حل مشکلات بازگشت ارز نیز یادآور شد: تسهیل بازگشت ارز، تشکیل کارگروه اقدام ارزی، واردات در برابر صادرات و … از جمله اقدامات دولت در جهت مانع زدایی است.

او همچنین با اعلام خبر خوش برای صادرکنندگان گفت: بزودی تدبیری اندیشیده می‌شود که در بازگشت ارز به نفع صادر کننده باشد.

پیمان پاک در ادامه به موضوع پیوستن به توافقات و پیمان‌های تجاری اشاره کرد و افزود: در این مواقع باید به مزیت‌های ایجاد شده در بازارها با پیوستن به توافقنامه‌ها توجه کرد.

وی افزود: برای مثال همین توافقنامه تجارت با اوراسیا که ان شاالله تا پایان سال ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود، یک بازار ۸۰۰ میلیون دلاری در مقابل صادرکنندگان ما قرار می‌دهد که نکته مهمی این است زیرا این کشورها دارای اقتصاد مکمل ما هستند.