معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ همانند سال‌های قبل به صورت ملی خبر داد.

تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۰، به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، «حاتم شاکرمی» در جلسه شورای عالی کار افزود: با برگزاری هشت جلسه کمیته مزد در سال جاری و افزایش ۲۰ درصدی این جلسات نسبت به مدت مشابه سال قبل، مصوبه‌های نهایی این کمیته برای اعضای شورای عالی کار ارائه شد.

وی ضمن تاکید بر تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۰ به صورت ملی، گفت: اگرچه این ظرفیت در قانون وجود دارد که مزد منطقه‌ای یا بر اساس صنایع خاص تعیین شود، اما بر اساس تصمیم شورای عالی کار مقرر شد طرح پژوهشی نسبت به تبعات و بررسی دلایل عدم موفقیت تجربه مزد منطقه‌ای در گذشته و همچنین زیرساخت‌های آن انجام شود و با اعلام نتایج این پژوهش و روشن شدن تبعات برای سال‌های بعد شورای‌عالی کار به این موضوع ورود کند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، خاطرنشان‌کرد: این پژوهش زیر نظر کمیته راهبری متشکل از نمایندگان گروه‌های کارگری و کارفرمایی عضو شورای‌عالی کار و مرکز پژوهش‌های مجلس، موسسه کار و تامین اجتماعی انجام می‌شود و سایر مراکز علمی مرتبط بر اجرای این طرح پژوهشی نظارت می‌کنند.

نخستین جلسه شورای عالی کار روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار شد و جلسه بعدی این شورا به منظور ورود به موضوع تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ روز دوشنبه آینده (۱۸ اسفند ماه) تشکیل می‌شود.

سبد معیشت کارگران به عنوان نخستین گام در تعیین دستمزد مطرح است که چهارم اسفندماه کمیته دستمزد، سبد معیشت کارگران در سال ۱۴۰۰ را به میزان ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین کرد در حالی که این رقم برای سال ۹۹ معادل چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان به عنوان هزینه ماهیانه معیشت یک خانواده سه تا چهار نفره کارگری اعلام شد.

البته نکته قابل توجه این است که تعیین رقم سبد معیشت، مبنای رقم حداقل دستمزد سال آینده نیست و شورای عالی کار آن را به عنوان مبنایی برای تعیین مبلغ حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته است.