به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از اقتصاد خودرو: نارضایتی مردم از قیمت و کیفیت خودرو تا بدان‌جا رسیده است که حتی رهبری نیز در دیدار رسمی با فعالان اقتصادی درباره عملکرد خودورسازان و گلایه‌های مردم سخن گفته و بر سوء استفاده خودروسازان و البته تولید کنندگان لوازم خانگی از حمایت‌های دولتی گلایه کردند.

دنده افزایش قیمت، تنها بخش اصلاح پذیر مورد نظر خودروسازان، نارضایتی مردم از قیمت و کیفیت خودرو تا بدان‌جا رسیده است که حتی رهبری نیز در دیدار رسمی با فعالان اقتصادی درباره عملکرد خودورسازان و گلایه‌های مردم سخن گفته و بر سوء استفاده خودروسازان و البته تولید کنندگان لوازم خانگی از حمایت‌های دولتی گلایه کردند.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از اقتصاد خودرو: نارضایتی مردم از قیمت و کیفیت خودرو تا بدان‌جا رسیده است که حتی رهبری نیز در دیدار رسمی با فعالان اقتصادی درباره عملکرد خودورسازان و گلایه‌های مردم سخن گفته و بر سوء استفاده خودروسازان و البته تولید کنندگان لوازم خانگی از حمایت‌های دولتی گلایه کردند.

پس از این سخنان نهادهای متولی صنعت خودرو از مدیران عامل خودروسازان گرفته تا وزارت صمت و سازمان استاندارد و نیروی انتظامی از اقدامات گسترده برای تحقق مطالبات مردم و رهبری سخن گفتند.

اکنون چند روزی از آن زمان می گذرد در حالی که عملکرد عملی خودروسازان رویه‌ای دیگر را نشان می‌دهد که جهت مخالف خواست مردم و رهبری است.

در همین چارچوب تسنیم در گزارشی آورده است که لیست جدید قیمت محصولات شرکت ایران خودرو در بهمن ماه امسال منتشر شد.

در این لیست قیمت انواع خودروها از یک میلیون و ۹۰۰ تا ۹ میلیون افزایش پیدا کرده است.

به عنوان نمونه در محصول پژو پارس دوگانه سوز با افزایش ۳میلیون و ۸۰۰ هزارتومانی با قیمت ۱۷۵ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان در بهمن ماه فروخته می شود.

درمحصول پژو پارس بنزینی نیز افزایش ۴ میلیون و ۳۲۵ هزار تومانی اعمال و قیمت این خودرو در بهمن ماه ۱۶۹ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده است.

علاوه براین در بخش سمند نیز رشد قیمتها بیش از ۴ میلیون بوده است به نحوی که سمند ال ایکس با رشد ۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتومانی در بهمن ماه با قیمت ۱۵۹ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۲۰۰ تومان توسط ایران خودرو به فروش می رسد.

علاوه براین خودرو هایما اس ۷ پلاس توربو شارژ اتوماتیک شاهد رشد ۶ میلیون تومانی قیمت بوده است به نحوی که قیمت این خودرو در بهمن ماه ۶۸۰ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۲۰۰ تومان و دنا پلاس توربو شارژ با رشد ۹ میلیون تومانی با قیمت ۳۴۵ میلیون و ۶۸ هزار و ۹۰۰ تومان در بهمن ماه به مشتریان فروخته می شود.

نکته قابل توجه در این ارقام آن است که طی این چند روز قطعا تغییری در کیفیت محصولات خودروسازان ایجاد نشده است چرا که آنها بارها مدعی شده‌اند که برای ارتقای کیفیت نیازمند دوره‌ای چند ماهه و حتی چند ساله هستند.

 بر این اساس هیچ تغییری در کیفیت خودروها صورت نگرفته و با همان سبک بی کیفیت گذشته خودروها تولید شده‌اند حتی اگر این امر را نیز به دیده اقماض بنگریم که این خودروها همان خودروهای چندین ماه پارک شده در پارکینگ خوردسازان با هدف احتکار درونی برای ایجاد تقاضای کاذب در بازار نبوده‌اند که با نام خودروهای ناقص نگهداری می‌شوند باز هم تغییری در کیفیت خودوری تولیدی ایجاد نشده است.

بر این اساس افزایش قیمت چند میلیونی توسط کارخانه‌ها هیچ ارتباطی به مطالبه مردم و رهبری برای بهبود کیفیت خودرو ندارد.

روندی که نشان می‌دهد خودروسازان صرفا یک اصل را می شناسند و آن افزایش قیمت است و نه کیفیت برای آنها مهم است و نه رضایت مشتری. رویه‌ای که البته نتیجه رانت انحصارگرایانه‌ای است که خودروسازان در بازار خودرو کشور با ادعای اشتغال زایی و خودکفایی چند دهه است که ایجاد کرده‌اند و مانع از آزاد سازی واردات خودروهای ارزان به کشور می‌شوند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد حتی اگر خودرو با دلار ۳۰ هزار تومانی نیز وارد کشور شود ارزان‌تر و با کیفیت بهتر از خودورهای تولید خودروسازان داخل است حال آنکه خودروسازن با توجیهات ساختگی مانع از اجرای این امر می‌شوند.

رفتار اخیر خودروسازان در افزایش قیمت‌ نشانگر اصلاح ناپذیری مدیران این صنعت است که تنها راه پایان دادن به این وضعیت را اتمام انحصارگرایی خودروسازان با واردات، و حتی تغییر کاربری زمین‌های خودروسازان به زمین های زراعی برای تامین خوراک کشور می‌توان نام برد.