راه‌اندازی سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی در هرمزگان سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی برای حذف آفات کشاورزی در بندر شهید رجایی هرمزگان راه اندازی می شود.

معاون سازمان انرژی اتمی اعلام کرد؛

راه‌اندازی سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی در هرمزگان
سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی برای حذف آفات کشاورزی در بندر شهید رجایی هرمزگان راه اندازی می شود.

به گزارش پایگاه خبری وقایع نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، سید پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها گفت: با توجه به موقعیت راهبردی و استراتژیک هرمزگان و همچنین وجود مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در استان پیشنهاد شد سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی در این استان راه اندازی شود.
شیر مردی افزود: این سامانه به دلیل راهبردی بودن بندر شهید رجایی و همچنین جابجایی بیش از ۳۰۰ هزار تن محصولات و کالاهای اساسی در این بندر راه اندازی می شود.
به گفته شیرمردی محصولات غذایی و کشاورزی اگر بخواهد در فضای معمول بماند احتمال ورود آفات و همچنین رشد میکروب ها در داخل محصول وجود دارد اما با پرتودهی به محصولات کشاورزی این آفات کاهش پیدا می کند و یا از بین می رود و مدت زمان انبار مانی افزایش می یابد.
معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها خاطرنشان کرد: با راه اندازی این سامانه تلفات محصولات کشاورزی کمتر شده، به رشد اقتصادی کمک می کند و همچنین برای سلامت مردم مفید است.
دکتر شیرمردی با بیان اینکه توسعه سامانه پرتودهی براساس سند احداث سامانه های پرتودهی در کشور دنبال می شود گفت: در حال حاضر این سامانه در ۴ استان تهران، آذربایجان شرقی، یزد و چهارمحال و بختیاری راه اندازی شده است و در استان قزودین نیز در حال ساخت است.
وی افزود: هزینه راه اندازی این سامانه بر اساس نوع سامانه متفاوت است و با کمک بخش خصوصی راه اندازی می شود.