به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از صنعت‌صنف: علیرضا کلاهی صمدی در این‌باره اظهار داشت: باتوجه به تحریم صنعت هوایی کشور و اینکه به ایران هواپیما نمی‌دهند، یکی از بهترین راه‌ها برای دور زدن تحریم‌ها راه‌اندازی قطار سریع‌السیر است.

راه‌اندازی سه خط سریع‌السیر ریلی با سرمایه‌گذاری چینی‌ها، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران پیشنهاد کرد که باید هرچه زودتر مقدمات سرمایه‌گذاری و احداث سه خط سریع‌السیر ریلی با سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از صنعت‌صنف: علیرضا کلاهی صمدی در این‌باره اظهار داشت: باتوجه به تحریم صنعت هوایی کشور و اینکه به ایران هواپیما نمی‌دهند، یکی از بهترین راه‌ها برای دور زدن تحریم‌ها راه‌اندازی قطار سریع‌السیر است.

کلاهی صمدی با تصریح اینکه متوسط عمر ناوگان هوایی کشور وضعیت اسفناکی دارد و طبق استانداردهای بین‌المللی هواپیماهای با عمر ۲۰ سال باید از چرخه حمل‌ونقل کنار گذاشته شود، اضافه کرد: ما همچنان با هواپیماهای دست دوم و دارای عمر بالا، ناوگان هوایی کشور را تجهیز می‌کنیم.

وی تأکید کرد: توسعه حمل‌ونقل ریلی بهترین جایگزین برای صنعت هوایی کشور است و این موضوع می‌تواند در راستای قرارداد ایران و چین مورد توجه جدی قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با بیان اینکه عموما دولت‌ها مبحث سرمایه‌گذاری، فاینانس و استقراض خارجی را باهم خلط می‌کنند، افزود: استقراض یعنی اینکه با اتکا به منابع آن کشور در داخل کشور، پروژه‌هایی را راه‌اندازی و بهره‌برداری کنیم مثل برخی از پروژه‌های پتروشیمی.

به‌گفته وی، سرمایه‌گذاری یعنی اینکه آنها بیایند و در داخل کشور کار تولیدی راه بیندازند و انتقال تکنولوژی بدهند.

وی خاطرنشان کرد که در قرارداد ایران و چین، موضوع سرمایه‌گذاری دیده شده و نگرانی من این است که این مهم نباید با استقراض خلط شود بلکه ما باید سرمایه‌گذاری چینی‌ها را در کشور در اولویت قرار داده و صنعت ریلی این آمادگی را دارد.

کلاهی صمدی یادآور شد: پیشنهادم این است باتوجه به تبحری که کشور چین در راه‌اندازی خطوط سریع‌السیر راه آهن پیدا کرده مثل همین خط آهن پکن-شانگهای که ۵ ساعته مسیر نزدیک به ۱۵۰۰ کیلومتری را می‌رود، ما هم می‌توانیم برای جبران مشکلات حمل‌ونقل هوایی، چنین خطوط سریع‌السیری را راه‌اندازی کرده و بخشی از منابع آن قرارداد به این کار اختصاص پیدا کند.

تهران-بندرعباس، تبریز-اهواز، مشهد-تبریز

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران تأکید کرد که با احداث و راه‌اندازی سه خط سریع‌السیر راه‌ آهن تهران-بندرعباس، تبریز-اهواز و مشهد-تبریز، عملا کل کشور را به هم وصل کرده‌ایم و در این صورت وقتی مسافری در تهران سوار شود، ۵ ساعت بعد بندرعباس پیاده می‌شود یا می‌تواند یک ساعته اصفهان باشد.

وی درباره مزیت‌ها و آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی احداث این سه خط ریلی گفت: ایجاد چنین زیرساختی در توسعه اقتصادی، ایجاد عدالت بین مرکز و شهرستان‌ها، سهولت دسترسی ساکنان شهرستان‎ها به تهران برای انجام امور اداری و درمانی، سهولت در برگزاری جلسات بین شرکت‌ها در شهرستان‌های مختلف، کاهش انگیزه مرکزنشینی، کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک جاده‌ای، کاهش تصادفات و کاهش هزینه‌های مرکزنشینی تأثیر زیادی خواهد داشت.

کلاهی صمدی درباره هزینه‌های انجام این سه پروژه، گفت: اگر همان قیمتی که خط سریع‌السیر پکن-شانگهای تمام شده را مبنای هزینه‌ها در نظر بگیریم، حدود ۵۰ میلیارد دلار برای این سه پروژه نیاز است و ما می‌توانیم این را از چینی‌ها بخواهیم و یک پروژه بزرگ ملی در این سطح تعریف کرده و شرط انتقال تکنولوژی را هم در این قرارداد بگنجانیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم اگر قرار است فاینانس انجام شود به جای اینکه نیروگاه فاینانس کنیم که صنایع ایرانی را زمین بزند چراکه در این صنعت ۹۵ درصد توانمندی بومی داریم، این سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی انجام شود.

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در پاسخ به این پرسش که توانمندی نیروی انسانی و تکنولوژی ایران در صنعت ریلی چگونه است، اظهار داشت: در صنعت ریلی، تکنولوژی و توانمندی بومی نداریم و می‌توانیم شرط انتقال فناوری را در قرارداد با چینی‌ها بیاوریم. با این اقدام، هم می‌توان نیروی انسانی را آموزش داد و هم مهندسان ایرانی به این فناوری مسلط می‌شوند.

به‌گفته وی همچنین می‌شود به پیمانکاران چینی الزام کرد که بخشی از تجهیزات را به شرکت‌های ایرانی پیمان بدهند ولی مسئولیت فنی و راه‌اندازی پروژه باید در دست شرکتی باشد که توانمندی این کار را داشته باشد که آن را هم چینی‌ها دارند.

نمونه‌ قطارهای سریع‌السیر چینی
نمونه‌ قطارهای سریع‌السیر چینی
  • منبع خبر : http://sanatsenf.ir/