نشست تخصصی رسانه، افکار عمومی و نشانه های اضمحلال رژیم صهیونیستی در آستانه روز جهانی قدس توسط موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران با همکاری دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ برگزار گردید. سخنرانان به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در ارتباط با تاثیر افکار عمومی بر زوال رژیم صهیونیستی پرداختند.

نشست تخصصی رسانه، افکار عمومی و نشانه های اضمحلال رژیم صهیونیستی در آستانه روز جهانی قدس توسط موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران با همکاری دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ برگزار گردید. سخنرانان به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در ارتباط با تاثیر افکار عمومی بر زوال رژیم صهیونیستی پرداختند.

به گزارش وقایع نیوز ، استاد ناصر شریف، نماینده جنبش حماس فلسطین در تهران به عنوان اولین سخنران این نشست به بررسی موضع زوال رژیم صهیونیستی از نگاه خود در چند محور پرداختند.

مشکلات داخلی اسرائیل جدی است حتی مسئولین سیاسی و امنیتی این رژیم به مسئله اعتراف کرده اند و اگر به همین منوال ادامه پیدا کند زوال و نابودی رژیم صهیونیستی حتمی است. تعداد جمعیت فلسطینی ها در مقابل یهودیان، یکی از مسائل داخلی است. تراکم جمعیتی فلسطینی ها در مقابل تعداد یهودیان برای فلسطینی ها عامل قدرت برای آنهاست.

مسئله بعدی جداسازی فلسطینی یهودی از اسرائیلی ها می باشد که منجر شد سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱ این رژیم را آپارتاید نامید، که برای ارتباط آن در سطوح خارجی شده است.

سایه نظامی رژیم صهیونیستی در قدس و کرانه باختری، موجب خیزش مردم در کرانه باختری شده است که ضرر های زیادی به رژیم صهیونیستی وارد کرده است از جمله کشته شدن ۱۸ اسرائیلی. هیچ راه حلی برای این مسئله وجود ندارد. راه حل تشکیل دو دولت غیر واقعی است و محقق نخواهد شد.

اوضاع منطقه برای اسرائیل نگران کننده است. توافق اخیر ایران و عربستان، که باعث حل مشکلات منطقه ای شود، شوک بزرگی به آن وارد کرده است. از طرفی رویکرد عربستان نیز به توافق تاثیر گذار است که در گذشته به آمریکا متکی بوده است، در حال حاضر به روسیه و چین و اروپا روی آورده است.

مسئله دیگر وضعیت محور مقاومت است که در حالت ممتاز و عالی قرار دارد. با وجود امکانات کم هماهنگی بسیار زیادی را دارد. محور مقاومت متحد موجب ترس و وحشت رژیم صهیونیستی از نبرد با آن شده است.

در نهایت ایشان بر اهمیت تلاش های جمهوری اسلامی ایران در روند پیروزی محور مقاومت تاکید کردند. نامگذاری روز قدس که یک رویکرد است که منجر به خیزش علیه رژیم صهیونیستی و غرب که به دنبال  غارت منطقه است، می باشد.

دومین سخنران دکتر حسین آجورلو مدیر گروه غرب آسیا و آفریقای موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران، با طرح این سوال که چه نشانه ها و دلایلی را برای بحث اضمحلال رژیم صهیونیستی مطرح کنیم؟ به موضوع زوال اسرائیل پرداخته و این دلایل را در پنج دسته بندی بررسی کردند.

اصولا به نظر می رسد سنت دولت ملت سازی که رژیم را تشکیل داده است در حال فروپاشی است.

این رژیم در ابتدا بر این مسئله استوار بوده است که قدرت اول منطقه باشد و پس از انقلاب اسلامی ایران و فرماندهی سردار سلیمانی که توانست بازدارندگی را ایجاد کند، رژیم صهیونیستی برتری خود را از دست داد که منجر به ضعف نظامی و امنیتی آن شد.

این رژیم در هویت های مختلفی شکل گرفته است و تا بحال نتوانسته اند یک قانون اساسی وضع کنند و هم چنین اراضی و سرزمین و ملت مشخص هم ندارند.

همواره مبتنی بر حمایت یک قدرت خارجی  یهودیان آمریکا بوده اند. اکنون با افول آن قدرت نظم ساز را هم از دست داده اند.

توازن  ملی اکثریت یهود آسیب دیده است اگرچه جامعه صهیونیستی که اکثر آن یهودی باشد، از بین برود، اسرائیل به معنای واقعی از بین خواهد رفت. از طرفی ضعف جریان چپ گرا موجب مستقل تر شدن و فلسطینی ها و ایجاد احزاب شده است. در آخر ایشان فرمودند که روند حکومت و سیاست در رژیم صهیونیستی به سیستم آن لطمه خواهد زد و زوال رژیم صهیونیستی، امری آرزویی و ایدئولوژی نیست بلکه امری محتوم است.

در ادامه سخنران سوم دکتر نوید کمالی پژوهشگر ارشد حوزه دیپلماسی عمومی، به بررسی جنبه متفاوت قدرت نرم مقاومت و مقایسه آن با شرایط رژیم صهیونیستی پرداختند. محور مقاومت به واسطه رهبران خود به خصوص سردار سلیمانی ظرفیت ها ی قدرت نرم خود را شکل داده است به نوعی که رژیم صهیونیستی نمی تواند پاسخ حزب الله را بدهد زیرا که باید افکار عمومی را اقناع کند.

با توجه به افکار سنجی موسسات گوناگون از جمله کارنگی نسل جوان آمریکایی نگاه متفاوت به حوزه سیاست خارجی دارد و معتقدند که نباید منابع آمریکا صرف مدیریت رژیم صهیونیستی شود و مسائل مهم تری مانند تغییرات اقلیمی برای آن ها حائز اهمیت است و واکنش ها به فعالیت های ضد حقوق بشری افزایش یافته است، که همین مسئله منجر خواهد حمایت آمریکا از اسرائیل کاهش پیدا کند. رژیم صهیونیستی در داخل هم با بحران افکار عمومی مواجه است و  نسل جوان آن منتقد وضع موجود هستند و دیدگاه های متفاوت از دیدگاه های سنتی دارند.

ایشان در آخر فرمودند که رژیم صهیونیستی در مدیریت افکار عمومی و همراه سازی آن دچار ضعف می باشد و چه در داخل و خارج  بازنده جنگ روایت ها خواهد بود.

در ادامه دکتر خالد قدومی با عنوان نماینده محترم جنبش حماس فلسطین در تهران برای تبیین افکار عمومی در افق تحولات به دو نکته اشاره کردند. اول اینکه نقش افکار عمومی در کشور های مختلف متفاوت است.

سیاست کمک خارجی دولت آمریکا نزد مردم آن تا زمانی که به جایی برسد و منافع آن ها را تامین کند مورد قبول است و در غیر این صورت صرف کردن بودجه برای کمک به اسرائیل کاری بیهوده است و نزد افکار عمومی مقبول نیست.

سال ۱۹۹۴ در دوران نخست وزیری نتانیاهو، رژیم صهیونیستی ۷۰ درصد بودجه خود را از کمک های آمریکا و اروپا تامین می کرد اما امروزه مردم اروپا و آمریکا معترض هستند که چرا باید هزینه کنند.

نکته دوم که ایشان به آن اشاره کردند تعریف مفاهیمی که در رسانه ها استفاده می شود، است که می توانند بر افکار عمومی تاثیر بگذارند. و باید نقش اصحاب مقاومت را در تعریف این مفاهیم چون جنبش، شهید، ترس، بازدارندگی بررسی کنیم. ایشان تاکید کردند که ایجاد رژیم صهیونیستی یک پروژه غربی بوده است که آغاز و پایان دارد.

غرب به دنبال استعمار نو بدون تانک در منطقه بوده است اما اکنون اسرائیل برای اروپا و آمریکا بار اخلاقی شده است که نمی توانند پاسخ افکار عمومی خود را بدهند. اکنون این پروژه به پایان رسیده است و تحولات نظام جهانی نوین منجر شده است، نظام تک قطبی کارایی نداشته باشد و آمریکا دیگر نمی تواند به تنهایی این نظام را مدیریت کند.

پس از ایشان مهندس سید صلاح فحص نماینده محترم جنبش امل لبنان در تهران به اقدامات رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان بیش از ۱۹۸۲ و بعد از آن پرداختند. تا قبل سال ۱۹۸۲ به دلیل عدم وجود رسانه و افکار عمومی اسرائیل در جنوب لبنان هرروز کشتار عمومی انجام می داده است و مردم معتقد بودند نمی توانند مقابل آن ها بایستند. اما بعد ۱۹۸۲ مقاومت و حماس و جهاد ایجاد شدند و افکار عمومی مردم را نسبت به اسرائیل عوض کرد.

پس از خروج رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان مقاومت افزایش یافته است. تاثیر رسانه بر این موضوع را نمی توان نادیده گرفت و از رسانه میتوان به عنوان ارتش سوم نام برد که می تواند رژیم را تغییر دهد. در اخر به مسئله ضعف ما در مورد عدم آگاهی از داخل جوامع فلسطینی ها و اسرائیل و زبان دشمن اشاره کردند که نیاز به آموزش در این زمینه داریم، تا بتوانیم افکار عمومی را هدایت کنیم.

آخرین سخنران این نشست دکتر هیثم الخزعلی کارشناس ارشد مسائل استراتژیک در موسسه مطالعاتی هدف از کشور عراق به صورت تماس ویدیویی به اظهار بیانات خود پرداختند. ایشان فرمودند که رسانه‌ها همواره نقش مهمی در بازنمایی مسائل جهان اسلام و به ویژه قضیه فلسطین ایفا کرده‌اند. رسانه‌های مسلط جهانی نقشی منفی رو در قبال مظلومیت ملت فلسطین داشتند و به نوعی نقش حامی، توجیه‌کننده و یا حتی پوششی را در قبال جنایات بزرگ رژیم غاصب صهیونیستی ایفا کرده‌اند‌.

این رسانه‌ها بسیاری از اصطلاحات و مفردات را که حافظه جهان اسلام و امت عربی به کلی رد می‌کند، سعی کردند دوباره رواج دهند؛ اصطلاحی مثل عرب‌های اسرائیل و یا سیاستی تحت عنوان راه‌حل دو دولتی. در مقابل این عادی‌سازی‌های فرهنگی و اجتماعی، رسانه‌های مقاومت باید تلاش‌های خود را هم‌سو و توانایی‌هایشان را افزایش دهند تا تاثیرات منفی این رسانه‌ها از بین برود.