مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز گفت: یکی از مشکلات اساسی که با آن در بحث ساماندهی اتباع مواجه هستیم صدور روادید سیاحتی بدون دریافت هزینه می باشد زیرا این رویداد بسترهایی را برای حضور خانواده های آنان نیز فراهم می کند و 99 درصد اتباع به قصد کار می آیند و حتی هزینه سفر خود را ندارند.

روادید سیاحتی بدون هیچ هزینه ای برای اتباع افغانستانی صادر می شود / مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز گفت: یکی از مشکلات اساسی که با آن در بحث ساماندهی اتباع مواجه هستیم صدور روادید سیاحتی بدون دریافت هزینه می باشد زیرا این رویداد بسترهایی را برای حضور خانواده های آنان نیز فراهم می کند و ۹۹ درصد اتباع به قصد کار می آیند و حتی هزینه سفر خود را ندارند.

به گزارش پایگاه خبری وقایع نیوز به نقل از ندای البرز به نقل از فاطمه صادقی، سیروس دهقان شیری در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: سالانه ۳۰ هزار تبعه خارجی وارد استان البرز می شوند و هم اکنون ۱۸۰ هزار نفر اتباع مجاز دارای کارت هوشمند، گذرنامه خانواری و کارت سرشماری در این استان حضور دارند.

وی در ادامه عنوان کرد: اتباع خارجی باید خود را بیمه کرده و در طرح جذب مدیریت منابع مالی خرد نیز باید ۱۰۰ میلیون تومان وثیقه در بانک ملی سپرده گذاری کنند که در استان البرز ۹ هزار نفر واریزی و همچنین ۱۴ هزار نفر در طرح یاد شده ثبت نام داشته اند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز بیان کرد: در حال حاضر در قالب طرح های گشت و نظارت مشترک با اصناف، نیروی انتظامی و دستگاه قضا اقدامات ویژه نظارتی در سطح استان البرز به اجرا درآمده است و یک هزار و ۶۵۳ گشت مشترک با اداره کار، اصناف، پلیس امنیت و اداره اتباع انجام شد که به موجب آن ۱۵۱ کارفرمای متخلف به دستگاه قضا معرفی  و ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از اتباع در مشاغل ممنوعه طرد شدند. کارفرمایی که اتباع غیرمجاز را به کار گرفته در مرحله اول روزانه ۵ برابر دستمزد یک کارگر ایرانی جریمه می شوند و در مرحله بعد از ۹۱ تا ۱۸۰ روز مجازات حبس اعمال می شود.

دهقان شیری به بازگشت ۲۵ هزار و ۴۰۰ نفر اتباع غیر مجاز از استان البرز به کشورشان اشاره کرد و گفت: در سال جاری با طرح ربیع که از طرف وزیر محترم کشور ابلاغ شد، ۴ هزار و ۸۰۰ نفر از اتباع شرور را که برای مردم استان مزاحمت ایجاد می کردند و شامل ۱۷ خانوار رمال و دعانویس، ۴۱۹ نفر معتاد متجاهر و ۶۷۴ متکدی و خانواده های حرفه ای در تکدی گری که ماهانه درآمدی بیش از ۶۰ میلیون تومان داشتند، شناسایی و از کشور اخراج شدند.

ایشان در ادامه عنوان کردند: افتتاح مدرسه، توسعه امکانات بهداشتی و خدماتی را برای اتباع با حمایت های کمیساریای عالی پناهندگی داشتیم و به اتباع بی بضاعت و معلول نیز خدماتی داده شده است و در بحث موضوعات زیرساختی با حمایت استاندار البرز و شهرداری برای اولین بار اردوگاه مراقبتی با استانداردهای مورد قبول ایجاد شد.

وی بیان کرد: بنگاه های املاک برای اجاره مسکن به اتباع خارجی باید مجاز یاغیرمجاز بودن آنها را از اداره اتباع استعلام کنند و در غیر این صورت با بنگاه و املاک متخلف برخورد قانونی می شود.