«روند آستانه»؛ مسیری که تا امروز طی شده است هفتمین دور نشست سران کشورهای ضامن آتش بس در سوریه موسوم به نشست «روند آستانه»امروز ساعت ۲۱ در تهران آغاز به کار خواهد کرد.



«روند آستانه»؛ مسیری که تا امروز طی شده است
هفتمین دور نشست سران کشورهای ضامن آتش بس در سوریه موسوم به نشست «روند آستانه»امروز ساعت ۲۱ در تهران آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وقایع نیوز به نقل از ایلنا، هفتمین دور نشست کشورهای ضامن آتش بس در سوریه یا همان روند آستانه امروز ۲۸ تیرماه در حالی در تهران آغاز خواهد شد که قدم نخست چنین ابتکاری در تاریخ ۴ بهمن ۱۳۹۵ ، شش سال پس از آغاز بحران در سوریه، در آستانه (نورسلطان) پایتخت قزاقستان و با حضور هیات‌های کارشناسی سه کشور ایران، روسیه، ترکیه، نمایندگانی از حکومت و معارضین سوری و استفان دیمیستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه برداشته شد.

نشست نخست سران؛ سوچی

اولین نشست سه‌جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه به میزبانی سوچی اول آذرماه‌ ۱۳۹۶ با هدف بررسی روند و نتایج مذاکرات آستانه و آغاز فرآیندهای سیاسی داخلی در سوریه برگزار شد.

روسای جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و ترکیه در بیانیه ای مشترک در پایان این نشست بر تداوم همکاری تا شکست نهایی گروه‌های تروریستی تاکید کردند. روسای جمهور سه کشور در این بیانیه ابراز نمودند که متعاقب سال‌ها تلاش بین‌المللی برای شکست گروه‌های تروریستی تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل در سوریه، موفقیت‌های حاصله طی یازده ماه پس از شکل‌گیری رژیم آتش بس در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۶ باعث کمک به نابودی داعش، جبهه النصره و سایر سازمان‌های تروریستی تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل شده است.

دومین نشست؛ آنکارا

دومین نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در تاریخ ۱۵ فروردین ۹۷ با هدف بررسی روند و نتایج مذاکرات پیرامون بحران سوریه در کاخ ریاست جمهوری ترکیه و به میزبانی اردوغان برگزار شد.

در بیانیه پایانی این نشست، روسای جمهور رضایت خود را از نتایج نخستین سالِ نشست‌های آستانه که از ژانویۀ ۲۰۱۷ برگزار شد را ابراز داشته، تأکید کردند که فرمت آستانه تنها ابتکار بین‌المللیِ مؤثری بوده است که به کاهش خشونت در سراسر سوریه کمک کرده و در برقراری صلح و ثبات در سوریه نقش داشته و به منظور یافتنِ راه‌حل سیاسیِ پایدار برای مناقشۀ سوریه به فرایند ژنو شتاب داده است.

تهران میزبان سومین نشست

۱۶ شهریور ۱۳۹۷ تهران میزبان نشست سه‌جانبه دیگری میان ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان بود. حسن روحانی رئیس جمهور وقت کشورمان در سخنرانی خود در این نشست با تاکید بر اینکه در هر گونه راه حلی برای آینده سوریه نقش اول و آخر از آن ملت سوریه است، گفت: همکاری ایران، روسیه و ترکیه؛ نقطه اتکای مطمئنی برای اعاده صلح در سوریه و همکاری‌های بلند مدت بین المللی است.

در بیانیه سه کشور ضامن آتش بس و روند صلح در سوریه در پایان سومین نشست روسای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه با تاکید بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد، احترام به این اصول را از سوی همگان ضروری دانستند.

روحانی، اردوغان و پوتین بار دیگر در سوچی

شهر سوچی که یکی از مهمترین شهرهای کشور روسیه در جوار دریای سیاه است باز هم در ۲۵ بهمن ۹۷ میزبان پوتین، روحانی و اردوغان بود.

حسن روحانی در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همکاری سه کشور مهم در این منطقه برای بازگشت ثبات به سوریه فوق‌العاده اهمیت دارد، افزود: شاید چند سال پیش کسی فکر نمی‌کرد امنیت به سوریه برگردد و دمشق بتواند بر حاکمیت خودش ادامه دهد و همه روزنه‌های امید به روی مردم سوریه گشوده شود.

در پایان این نشست نیز روسای جمهور بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت ملی، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تأکید کردند.

پنجمین نشست؛ آنکارا

سران کشورهای ضامن آتش بس در سوریه برای پنجمین بار در ۲۵ شهریور‌ماه ۱۳۹۸ در پایتخت ترکیه با یکدیگر دیدار کردند.

در این بیانیه ۱۴ ماده‌ای که پس از مذاکرات فشرده حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان منتشر شد؛ از شرکت عراق و لبنان به عنوان ناظران جدید فرمت آستانه استقبال شده و از جامعه بین المللی می خواهد برای بازسازی سوریه و افزایش کمکهای انساندوستانه به مردم این کشور، مسوولیت بیشتری ایفا کند.

روسای جمهوری ایران ، روسیه و ترکیه همچنین با توافق بر سر برگزاری نشست آتی سه جانبه در تهران، آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و نیز همکاری در زمینه های مختلف را بررسی نموده و بر تصمیم خود مبنی بر ارتقای همکاری مشترک اقتصادی و بازرگانی تاکید کردند.

نشست ششم؛ فوق العاده و البته مجازی

با آغاز پاندمی کرونا در سراسر جهان و وضع قوانین سخت‌گیرانه، دیگر شرایط برای برگزاری نشست‌‌های سیاسی مهیا نبود اما شرایط سوریه اقتضا می‌کرد تا سران سه کشور در گفت‌وگویی به بحث و تبادل نظر بپردازند و به همین منظور نیز ششمین نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه بصورت فوق العاده در ۱۱ تیرماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شود.

رئیس‌جمهور کشورمان در این نشست احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه را اصلی خدشه‌ناپذیر دانست و با بیان اینکه حضور نامشروع نیروهای اشغالگر رژیم آمریکا در خاک سوریه به عاملی بی‌ثبات‌کننده برای سوریه و کل منطقه تبدیل شده، تاکید کرد که ضروری است هر چه سریع‌تر نیروهای تروریست آمریکایی از کل منطقه به ویژه سوریه خارج شوند و حاکمیت دولت سوریه در تمامی سرزمین آن گسترش یابد.

در بیانیه نشست فوق العاده آستانه، روسای‌جمهور سه کشور بر تعهد قوی خود به حاکمیت ، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین به اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید کردند.

همچنین در این نشست توافق شد تا جلسه آتی نشست سه‌جانبه سران در اولین فرصت ممکن در جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.

هفتمین دور نشست سران کشورهای «روند آستانه» نیز امروز ساعت ۲۱ در تهران آغاز به کار خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عنوان نخستین مهمان شب گذشته وارد ایران شد و امروز با سیدابراهیم رئیسی، همتای ایرانی خود دیدار و در هفتمین نشست شورای عالی همکاری‌های دو کشور شرکت خواهد کرد. رئیس جمهور ترکیه همچنین ظهر امروز به دیدار مقام معظم رهبری خواهد رفت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز امروز عازم ایران خواهد شد تا پس از دیدار دوجانبه با رئیس‌جمهور کشورمان و همتای ترکیه‌ای خود، در نشست سه‌جانبه مشارکت داشته باشد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : ایلنا