مرادحسینی با اشاره به سندهای بالادستی و رعایت قوانین موجود در کشور رسانه‌هایی که از این نهاد (ساترا) مجوز دریافت کرده‌اند به دنبال اخذ مجوز محتوای می‌روند، گفت: انتظار می‌رود ساترا فرآیند صدور مجوز تولید و انتشار را که مستقیماً به اقتصاد تولیدکننده‌ها و سکوها مرتبط می‌شود، تسهیل کند.

مرادحسینی با اشاره به سندهای بالادستی و رعایت قوانین موجود در کشور رسانه‌هایی که از این نهاد (ساترا) مجوز دریافت کرده‌اند به دنبال اخذ مجوز محتوای می‌روند، گفت: انتظار می‌رود ساترا فرآیند صدور مجوز تولید و انتشار را که مستقیماً به اقتصاد تولیدکننده‌ها و سکوها مرتبط می‌شود، تسهیل کند.

به گزارش وقایع نیوز: سامان مرادحسینی، مدیر رسانه و رئیس مجمع رصتا در گفتگو با شبستان درباره ضوابط نظارت بر شبکه‌های نمایش خانگی بیان کرد: نقش تنظیم‌گری در رسانه صوت‌و تصویر در دنیا بسیار با اهمیت و در تمام دنیا نهاد‌های مشابه وجود دارد. مثلا این عنوان در کشور ترکیه «شورای عالی رادیو و تلویزیونRTÜK»،در عربستان سعودی «سازمان عمومی تنظیم مقررات رسانه‌ای GAMR”، امارات متحده عربی «کمیسیون عمومی رسانه‌های سمعی و بصری GCAM »، قطر«سازمان تنظیم مقررات ارتباطیCRA»، پاکستان «سازمان تنظیم رسانه‌های الکترونیکی پاکستان»، مالزی«کمیسیون ارتباطات وچندرسانه‌ای مالزی MCMC »، تنظیم‌کننده وی. او. دی‌ها در افغانستان «سازمان تنظیم مقررات مخابرات افغانستان ATRA»، وظیفه تنظیم‌گری وی. او. دی‌ها در مصر بر عهده «سازمان تنظیم مقررات ملی مخابرات NTRA»، کانادا «کمیسیون رادیو، تلویزیون و ارتباطات از راه دور کانادا CRTC»، سازمان تنظیم‌کننده خدمات وی. او. دی‌ها در هند «شورای تنظیم مقررات محتوای رسانه‌های دیجیتال (DMCRC)»، سیاست تنظیم مقررات و رقابت در کره جنوبی، توسط «کمیسیون خدمات مالی(FSC)»، بریتانیا مرجع نظارتی و رقابتی برای صنایع پخش، مخابرات و پست بریتانیا آفکام(Ofcom)، مقررات وی. او. ‌دی‌ها در کشور فرانسه توسط «سازمان تنظیم مقررات سمعی و بصری و دیجیتال (ARCOM) » تنظیم می‌شود و در ایران این وظیفه بر عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر ایران «ساترا» است.

 

ساترا اصلی ترین نهاد تصمیم گیر برای تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر

این مدیر رسانه و رئیس مجمع رصتا توضیح داد: وظیفه نظارت بر شبکه نمایش خانگی و رسانه‌های صوت و تصویر بین ساترا و ارشاد تقسیم شده است؛ همه ما درجریان تغییرات بستر رسانه‌ها و حرکت مخاطب به فضای مجازی هستیم و این یک واقعیت هست. چند سوال مهم مطرح می‌شود! ما به چه اندازه مسائل مخاطبین را در فضای مجازی مهم دانستیم؟ چقدر برای دسترسی صحیح و درست افراد در فضای مجازی برنامه ریزی کردیم؟ آیا به برنامه‌های عملیاتی برای افزایش کسب و کارهای فضای مجازی که امروزه یکی از بزرگترین بازارهای اقتصادی کشور ما هست، فکری کرده ایم؟ ما معتقدیم یکی از اصلی ترین نهادهای تصمیم گیر مثبت در این حوزه سازمانی برای تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر است که اشاره کردم در دنیا هم نهادهای مشابه ای وجود دارد.

 

نظارت بر شبکه نمایش خانگی بر عهده صدا و سیماست

مرادحسینی در ادامه اظهار کرد: وقتی پلتفرم‌ها فراگیر شدند، باید تقسیم وظایفی صورت می‌گرفت. بر همین اساس ماده واحده‌ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که مسئولیت سیاستگذاری‌های کلان رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر را برعهده دارد، رییس مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید کرد که نظارت بر شبکه نمایش خانگی همچنان بر عهده صدا و سیماست و قاعدتا ساترا از طرف این سازمان عهده دار مسئولیت خواهد بود.

این مدیر رسانه و رئیس مجمع رصتا با اشاره به مصوبه «الزامات سامان‌دهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» گفت: این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۳۰ خرداد سال ۱۴۰۲ تصویب شد؛ بر اساس این مصوبه مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر، شامل رسانه‌های«کاربرمحور»و«ناشرمحور»(VOD) و نیز شبکه نمایش خانگی به ویژه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و امثال آن، به عهده سازمان صداوسیما است و نظارت صدورمجوز و نظارت بر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، کتاب، تبلیغات، بازی‌های رایانه‌ای و امثال آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده و این تقسیم بندی صورت گرفته است.

 

ساترا تسهیل گر فرآیند صدور مجوز تولید و انتشار

مرادحسینی تصریح کرد:با توجه به سند‌های بالادستی و حفظ رعایت قوانین موجود در کشور رسانه‌هایی که از این نهاد (ساترا) مجوز دریافت کرده اند به دنبال اخذ مجوز محتوی خواهند رفت، اما انتظار می‌رود ساترا فرآیند صدور مجوز تولید و انتشار را که مستقیما به اقتصاد تولید کننده‌ها و سکوها مرتبط می‌شود تسهیل نماید.

 

مجمع «رصتا» تجربه ای برای مشارکت بخش خصوصی در امر تنظیم‌گری

وی درباره تشکیل مجمع رصتا توضیح داد: تشکیل مجمع «رصتا» تجربه ای است تا شاهد مشارکت بخش خصوصی در امر تنظیم‌گری باشیم و بسیاری از مسائل به صورت خود تنظیم‌گری در بخش خصوصی حل شوند. در واقع این مجمع رابطی بین ساترا و سکوهای دارای مجوز است. مسائل و مشکلات بخش خصوصی در کمیسیون‌ها و شوراهای مختلف مجمع «رصتا» مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه آن به ساترا اعلام می‌شود.

مرادحسینی ادامه داد: مجمع رصتا ابتکار عملی در نمایشگاه اول رصتا بود که با کمک ساترا طی فرآیند انتخابات با حضور رسانه‌ها شکل گرفت و امروز بعنوان بازوی مشورتی برای تصمیم سازی در کنار ساترا و رسانه‌ها قرار دارد و با معرفی نمایندگان خود در شوراهای ساترا در تصمیم گیری‌ها مشارکت می‌کند.

 

مجمع رصتا به عنوان بازوی مشورتی ساترا نقش مهمی در صدور مجوزهای تولید و انتشار دارد

این مدیر رسانه و رئیس مجمع رصتا اظهار کرد: امسال در دومین سال آغاز فعالیت شورای راهبری مجمع رصتا قرار داریم، اعضایی از همین بدنه، یعنی افرادی که کسب و کارشان با فضای مجازی دخیل است و همینطور با کمک گرفتن از هنرمندان از جمله تهیه کنندگان فیلم و سریال، کارگردانان و حتی بازیگران، برنامه‌هایی را دنبال خواهیم کرد با این هدف که علاوه بر تسهیل امورات رسانه‌های مجازی، به نگاه مخاطبین این حوزه اعم از کودک و بزرگسال احترام قائل شویم و برای آنها تلاش کنیم تا محتوا سالم در رسانه‌ها تولید و منتشر شود.

وی با اشاره به مهمترین برنامه‌های مجمع رصتا گفت: برگزاری جلسات منظم با نهادهای مرتبط با فضای مجازی از جمله کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشوردر مجلس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی فضای مجازی وشورای عالی انقلاب فرهنگی با نظارت و حمایت ساترا از مهمترین برنامه‌های مجمع رصتا خواهد بود.

مرادحسینی تاکید کرد: مجمع رصتا به عنوان بازوی مشورتی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (ساترا) در خصوص صدور مجوزهای تولید و انتشار نقش موثر و مهمی بازی می‌کند و با وجود شورای راهبری مجمع رصتا می‌توان در تصمیم گیری‌ها و اصلاح برخی آیین نامه‌های مصوب در شوراهای تصمیم‌گیری ساترا اثرگذار باشیم.

 

نمایش خانگی ابزاری برای صادرات فرهنگ و هنر ایرانی به دنیا

این مدیر رسانه و رئیس مجمع رصتا با بیان اینکه نمایش خانگی می‌تواند ابزاری برای صادرات مناسب فرهنگ و هنر ایرانی به دنیا باشد نه صرفا برای سرگرمی گفت: من چند سال گذشته در خصوص آینده تلویزیون‌های اینترنتی و میزان استقبال مردم از آن در خبرگزاری‌ها به یک جمله اشاره کردم، اینکه در آینده نزدیک شاهد انقلاب Vod‌ها هستیم و امروزه می‌بینیم که این استقبال از سوی مردم برای انتخاب محتوای دلخواه، دیده می‌شود و به این تحول ساختاری مخاطبان نزدیک شدیم و انتظار می‌رود نهاد‌های تصمیم گیر همراهی بیشتری دراین خصوص داشته باشند چرا که این موضوع در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، می‌تواند به عنوان یک استراتژی درست طراحی واجرا شود و همچنین این انتظار هم از سکوها و تولیدکنندگان محتوی باید داشته باشیم که نمایش خانگی را ابزاری برای صادرات مناسب فرهنگ و هنر ایرانی به دنیا بدانند نه صرفا سرگرم کننده برای مخاطبان.

وی با اشاره به این نکته که محتوی در فضای مجازی فقط فیلم و سریال نیست، اظهار کرد: در حال حاضر سکوهای موفق تخصصی انتشار محتوی تصویری و صوتی داریم که در بخش‌های آموزشی، دوبله، اطلاع رسانی و … در حال فعالیت هستند و گاها موفقیت‌هایی هم داشتند که این مهم نشانه بلوغ هم مخاطبان و هم ذینعان این حوزه است.

 

اعلام آمادگی مجمع رصتا برای همکاری با مالکان و مدیران سکوهای صوت و تصویر فراگیر در نمایشگاه

مرادحسینی درباره برپایی سومین نمایشگاه ملی رصتا از اعلام آمادگی مجمع رصتا برای همکاری با مالکان و مدیران سکوهای صوت وتصویر فراگیر و همچنین تولیدکنندگان محتوی  خبر داد و گفت: مجمع رصتا برای تسهیل گری در فرآیند سکوها، تولید محتوی و … در کنار آنها هستیم؛ در همین راستا اعضای شورای راهبری مجمع رصتا در ۴ روز نمایشگاه از تاریخ ۲۶ تا ۲۹ شهریور میزبان مالکان ومدیران رسانه‌ها، تولیدکنندگان و عوامل سازنده و صنایع وابسته خواهد بود.