سیگنال‌های ترکیه به اسرائیل و مصر، زینب گورکانلی سر مقاله نویس سیاسی ترک می گوید: عادی سازی روابط ترکیه با اسرائیل آیا پایان اسلام گرائی سیاسی ترکیه است ؟

سیگنال‌های ترکیه به اسرائیل و مصر، زینب گورکانلی سر مقاله نویس سیاسی ترک می گوید: عادی سازی روابط ترکیه با اسرائیل آیا پایان اسلام گرائی سیاسی ترکیه است ؟

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز: استراتژی غرب به خصوص ایالات آمریکا با همراهی  و همگامی قوی انگلستان موجب شد تا در زمان حضور اتحاد جماهیر شوروی و آغاز جنگ سرد آمریکا و شوروی شاهد باشیم؛ جنبش‌های اسلامی در مقابل حرکت‌های کمونیستی بلوک شرق به ویژه اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی سابق تقویت شده‌اند.

این امر شامل جنبش اسلام سیاسی در کشورهای مسلمان نشین از مصر – افغانستان، پاکستان تا شمال آفریقا و خاورمیانه می‌شود.

البته گورکانلی در این زمینه معتقد است؛ به لطف  کودتای نظامی که در ۱۹۸۰ توسط ژنرال  کنعان اورن رخ داد، ترکیه نیز در این حوزه قرار دارد.

به اعتقاد وی ایالات متحده آمریکا با حمایت از اخوان‌المسلمین بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مستقیم و غیر مستقیم در حوزه خلیج فارس – پاکستان و شمال آفریقا نفوذ خود را افزایش داده است.

در طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا، دولت‌های صدام حسین در عراق، در لیبی قذاقی در مصر حسنی‌مبارک،  بن‌علی در تونس سرنگون شدند.

همچنین سربازان آمریکا در افغانستان، عراق و سوریه مستقر شده و حضور سربازان آمریکا در لیبی به بخشی از سیاست های آمریکا تبدیل شد.

دولت برخاسته از  اخوان المسلمین که می خواست از نفوذ غرب بیرون بیاید، توسط یک ژنرال نظامی «السیسی» که مورد حمایت آمریکا بود سرنگون شد.

بزرگترین ضربه به آرمان فلسطین انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس بود که توسط ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا صورت گرفت.

ولی جهان عرب مخالفت جدی به این امر نکرد.

در این زمان دولت عدالت و توسعه به رهبری اردوغان بزرگترین واکنش و عکس العمل را نشان داد. بر این اساس روابط دیپلماتیک اسرائیل و ترکیه کاهش یافت.

اکنون اما ترکیه تلاش دارد تاروابط خود با اسرائیل را گسترش دهد.

آن هم در شرایطی که که اسرائیل در حال تثبیت جای پای خود در کشورهای عربی به ویژه امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس است.

با این وجود اگرجه در روزهای گذشته اسرائیلی‌ها عملیات ترور رهبران جهاد اسلامی را آغاز کرده اند، مصر و برخی از کشورهای عربی در سکوت فرو رفته است.

گفته می شود که ترکیه علاوه بر اسرائیل در حال عادی سازی روابط با مصر است. آن هم در حالی که مصر تا چندی  قبل اجازه حرکت روروهای تجاری ترکیه از دریای مدیترانه و بنادر خود نمی داد.

آنچه که موجب شده تا گورکانلی پرسشی را که در ابتدا به آن اشاره شد مطرح کند.

لطفا نظرات خود را به ایمیل s.jalalebrahimi@yahoo.com  ارسال فرمایید.