به گزارش  پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از ذوب ۲۴: ذوب‌آهن اصفهان در سال‌های گذشته بیش از ۳۶ پروژه زیست‌محیطی در بخش‌های هوا، آب، پساب، پسماند و انرژی برنامه ریزی و اجرا کرده است.

شیشه‌فروش، سهم گاز صنایع فولادی در اصفهان را جدا حساب کنید، مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان از شرکت ملی گاز خواست که سهم گاز صنایع بزرگ فولادی مثل ذوب‌آهن و فولاد مبارکه جدا محاسبه شود.

به گزارش  پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از ذوب ۲۴: ذوب‌آهن اصفهان در سال‌های گذشته بیش از ۳۶ پروژه زیست‌محیطی در بخش‌های هوا، آب، پساب، پسماند و انرژی برنامه ریزی و اجرا کرده است.

اجرای ۳۶ پروژه زیست محیطی

بازسازی و بهینه سازی سیستم‌های تصفیه غبار کنورتورهای فولادسازی در چندین مرحله، احداث سیستم تصفیه غبار ناحیه آسپیراسیون کوره بلند یک، احداث سیستم تصفیه غبار ناحیه میکسر فولادسازی احداث سیستم‌های تصفیه غبار ناحیه مواد رسانی کنورتورها (۴۲ متری اهک)، بهینه سازی سیستم تصفیه غبار LFهای ناحیه فولادسازی، پروژه پنج‌گانه زیست محیطی آگلومراسیون، پروژه سه گانه زیست محیطی آگلومراسیون، نصب ایستگاه سنجش کیفیت هوا و نصب سیستم‌های پایشگر آنلاین روی دودکش‌های بخش‌های مختلف شرکت ازجمله مهم‌ترین این پروژه‌ها در سال‌های گذشته بوده است.

ارتقا شاخص‌های زیست‌محیطی با برنامه‌های بخش هوا

ذوب‌آهن اصفهان گرچه با اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های یادشده موفق به ارتقای چشمگیر در شاخص‌های زیست محیطی شرکت شد، اما برای ارتقای حداکثری راندمان سیستم‌های تصفیه غبار این شرکت از ابتدای سال ۹۷ در راستای حصول خروجی‌های زیست محیطی کمتر با استفاده از همت مضاعف‌ نسبت به تعریف و برنامه‌ریزی برای اجرای حدود ۱۵ پروژه زیست‌محیطی در بخش هوا نیز اقدام کرده که تاکنون شاهد به ثمر نشستن تعدادی از این پروژه‌ها شده است.

نیاز ذوب آهن محاسبه جدای گاز است

اکنون که شرکت ذوب‌آهن برای کاهش میزان آلایندگی خود برنامه‌هایی را تا حصول نتیجه، دنبال کرده است نیازمند حمایت ویژه‌ای است تا با تعیین سهم گاز مشخص، برنامه‌های کاهش آلایندگی ادامه پیدا کند.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در نشست خبری شرکت گاز استان با اصحاب رسانه بر همین موضوع تأکید کرد و اظهار داشت: هر ساله محدودیت مصرف گاز در استان‌ها اعمال می‌شود که از شرکت ملی گاز خواستیم دو شرکت فولادی استان شامل ذوب‌آهن و فولاد مبارکه را مشمول محدودیت مصرف نکند.

وی با اشاره به پیش‌رو بودن فصل زمستان و افزایش مصرف گاز، افزود: با ورود به فصل سرما شاهد اعمال محدودیت مصرف و افت فشار در صنایع خواهیم شد که باید شرکت ملی گاز صنایع فولادی را مستثنی قرار دهد، زیرا میزان مصرف گاز در صنایع جدا از خانوارها است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه صنایع نباید از سوخت مازوت در شش ماه دوم سال استفاده کنند، گفت: وارونگی هوا و تبدیل ۱۰۰هزار اراضی به کانون گرد و غبار در اصفهان و تشدید آلودگی هوا، استفاده از سوخت مازوت را در صنایع ممنوع کرد.

ذوب آهن اصفهان گام‌های موثری در کاهش آلایندگی برداشته است که می‌توان تعدادی دیگری از آن‌ها را به این شرح برشمرد: بهینه سازی سیستم تصفیه غبار کنورتور شماره ۲ فولادسازی، بهینه سازی سیستم تصفیه غبار LF۱ فولادسازی، بهینه سازی الکتروفیلتر شماره ۲۱۰ آگلومراسیون، بهینه سازی الکتروفیلتر شماره ۴۱۰ آگلومراسیون، تنظیم رژیم حرارتی و هیدرولیکی باتری ۳ و پروژه نصب درب‌های فلکسیبل باتری ۳ ، طراحی و نصب درب‌های فلکسیبل باتری‌های شماره ۳ کک سازی شامل ۷۴ عدد درب سمت کک باتری ۳ و ۷۴ عدد درب سمت ماشین تخلیه و ۱۰ عدد درب رزرو.