رئیس کمیته نفت و پتروشیمی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از راه‌های کاهش وابستگی به نفت، صیانت از مخازن نفت و گاز است.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، حسین حسین‌زاده، در آیین امضای قرارداد مرحله سوم طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، اظهار کرد: کمیسیون انرژی مجلس از نیروهایی متخصص، باتجربه‌ و جوان شکل گرفته، بنابراین شرایط بخش نفت و گاز کشور را به‌خوبی درک می‌کند و آماده است در بخش‌های مختلف در حوزه نفت و انرژی با دولت همکاری کنند.

وی افزود: ایران باتوجه به دارا بودن ذخایر عظیم انرژی یکی از کشورهای ثروتمند دنیا در این زمینه محسوب می‌شود و این موضوع کار ما را بسیار سخت می‌کند.

رئیس کمیته نفت و پتروشیمی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: وابستگی ما به نفت در بیش از ۱۰۰ سال اخیر سبب شده است که بودجه سالانه ما نیز به نفت وابسته باشد.

حسین‌زاده تاکید کرد: در سال ۹۶ به‌دلیل تحریم‌ها، صادرات نفت ایران دچار چالش شد و بیش از ۸۰ درصد صادرات در این حوزه کاهش یافت و شاهد تورم ناگهانی بودیم، بنابراین یکی از این راه‌های کاهش وابستگی به نفت صیانت از مخازن نفت و گاز است.

وی به اهمیت صیانت از مخازن نفت و گاز اشاره کرد و گفت: هرچقدر بیشتر بتوانیم میدان‌های مشترک با کشورهای همسایه را توسعه دهیم افزون بر افزایش تولید، دیپلماسی انرژی را هم تقویت می‌کنیم و قدرت چانه‌زنی‌مان در مجامع بین‌المللی بالا می‌رود.

نماینده لارستان در مجلس استفاده از ظرفیت جوانان و نخبگان در صیانت از مخازن نفت و گاز را با اهمیت دانست و اظهار کرد: طرح‌های جلوگیری از خام‌فروشی در نفت، گاز و پتروشیمی که مدنظر مقام معظم رهبری نیز هست باید به سمت تکمیل زنجیره ارزش افزوده در بخش پایین‌دست حرکت کند.