یک نماینده مجلس گفت: افزایش هزینه تراکنش بانکی، دروغ مدافعان داخلی FATF است و درخصوص این موضوع لازم است تا از متخصصین اقتصاد بین الملل سوال شود.

عدم الحاق به FATF، به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، جواد نیک بین، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره عدم پیوستن ایران به FATF، گفت: رئیس جمهور سال ۱۳۹۲ در یکی از اظهارنظرهای خود عنوان کرد که ۲۰ درصد از مشکلات کشور ارتباط مستقیم با تحریم‌های خارجی دارند. به اعتقاد بنده این حرف آقای رئیس جمهور کاملاً درست بوده است.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات کشور دلیل داخلی دارند. به عبارتی سوء مدیریت و استفاده نکردن از تمام ظرفیت‌های کشور دلیل اصلی وضع کنونی شده است. با این وجود پیوستن به FATF گره‌ای از مشکلات کشور باز نخواهد کرد. معتقد هستم اگر FATF را مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کند و ما به آن بپیوندیم نه تنها گره‌ای از کشور باز نمی‌کند بلکه گره‌های دیگری را به مشکلات تحریمی کشور اضافه می‌کند.

وی تاکید کرد: لذا خواستار این هستیم که مجمع تشخیص مصلحت نظام FATF را رد کند.

نیک بین در پاسخ به اینکه گفته می‌شود، عدم الحاق به FATF هزینه تراکنش‌های بانکی را بیش از ۳۰ درصد افزایش داده است، گفت: افزایش هزینه تراکنش بانکی، دروغ مدافعان داخلی FATF است. در خصوص این موضوع لازم است تا از متخصصین اقتصاد بین الملل سوال شود. در بدترین حالت، هزینه تراکنش‌های بانکی در صورت نپیوستن به FATF زیر ۵ درصد است.

وی در ادامه افزود: عده‌ای در داخل کشور پیرامون موضوع FATF سیاه نمایی می‌کنند و به دنبال این هستند که تمام مشکلات کشور را به نپیوستن به این کنوانسیون ربط بدهند.

نماینده مردم کاشمر در پایان تصریح کرد: FATF به دنبال شناسایی کانال‌های غیر شفاف نقل و انتقال مالی و پولی ایران است. عضویت در این کنوانسیون قطعاً تحریم‌ها را بیشتر و اثرات آن را در اقتصاد پر رنگ خواهد کرد.