به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز: سیدرضا عظیمی افزود: نهضت فرآوری و بهره‌وری در معادن کشور در دوم مهرماه سال ۹۶ آغاز به‌کار کرد و در ۲۴ بهمن‌ماه همان سال، تفاهم‌نامه طرح احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس منعقد شد.

عظیمی: ۴۵۳ معدن کوچک احیاء و فعال‌سازی شد، مدیر اجرایی طرح احیاء و فعال‌سازی معادن کوچک ایمیدرو گفت: از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه ۴۵۳ معدن کوچک احیاء و فعال‌سازی شده که پتانسیل اشتغال مستقیم بیش از سه‌هزار و ۵۰۰ نفری و افزایش ظرفیت تولید بیش از ۲۲هزار تنی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز: سیدرضا عظیمی افزود: نهضت فرآوری و بهره‌وری در معادن کشور در دوم مهرماه سال ۹۶ آغاز به‌کار کرد و در ۲۴ بهمن‌ماه همان سال، تفاهم‌نامه طرح احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس منعقد شد.

وی بیان‌داشت:‌ مهمترین هدف این طرح، فعال‌سازی معادن کشور است که نتیجه آن افزایش تولید و اشتغال به‌ویژه در مناطق محروم با محوریت توسعه و حمایت از اکتشاف و بهره برداری از ظرفیت معادن غیرفعال و قابل توسعه در کشور با استفاده از سرمایه بخش خصوصی خواهد بود که با استراتژی‌های کلان اقتصاد مقاومتی، ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تطابق دارد.

به گفته این مقام مسوول، شناسایی فرصت‌های کوچک معدنی برای سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف کشور، استفاده از فناوری جدید برای فرآوری معان با عیار پایین‌تر، استفاده بهینه و به‌کارگیری پتانسیل، ظرفیت‌ها و توانایی‌های علمی- اجرایی موجود و تاکید بر تامین نیاز داخلی و صادرات محصول مازاد بر نیاز داخل، سایر اهداف این طرح را تشکیل می‌دهد.

وی خاطرنشان‌کرد: در مجموع از ابتدای طرح تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۰، شاهد احیا و فعال‌سازی ۸۵۲ معدن بودیم.

عظیمی ادامه‌داد: تعداد معادن احیاء و توسعه یافته در سال‌های گذشته به ترتیب شامل ۱۴۶ معدن در سال ۹۸، ۲۵۳ معدن در سال گذشته و در ۱۱ ماهه امسال با حمایت کارگروه استانی ۴۵۳ معدن بوده است.

وی تصریح‌کرد: با توجه به میزان اشتغال و تولید مندرج در پروانه بهره‌برداری پس از فعال‌سازی نهایی معادن، موجب ایجاد ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر شغل مستقیم و تولید سالیانه بیش از ۳۳ میلیون تن مواد معدنی می‌شود.

اقدامات انجام شده در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰

مدیر اجرایی طرح احیاء و فعال‌سازی معادن کوچک ایمیدرو، در ادامه به اقدامات انجام شده در این طرح در ۱۱ ماهه امسال اشاره کرد و گفت: بر اساس اطلاعات محدوده‌های معدنی اخذ شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت با تایید سازمان صمت استان‌ها حدود هفت‌هزار و ۱۰۰ محدوده بر اساس مزیت نسبی ۲۱ استان بررسی و بلوک‌بندی شد. این محدوده ها شامل پروانه اکتشاف، گواهی کشف، پروانه بهره‌برداری و همه محدوده‌های در اختیار سازمان‌های صمت استان‌ها است.

وی با اشاره به انجام اقدام کلینیکی ۵۰۳ معدن با همکاری کارگروه استانی طرح احیاء، ادامه‌داد: بر اساس گزارش‌های احصاء شده از کارگروه استانی، نیمی از این معادن با پیگیری و اخطارهای سازمان صمت در مسیر احیاء‌سازی قرار گرفته ‌‌است.

عظیمی، به سایر اقدامات کلینیکی انجام شده اشاره و خاطرنشان‌کرد: معرفی ۱۵ درصد از معادن به صندوق بیمه سرمایه‌گذاری برای اخذ تسهیلات، رفع موانع اداری ۱۰ درصد معادن از طریق مکاتبه‌های انجام شده با همکاری سازمان‌های صمت و کارگروه طرح احیاء، تامین زیرساخت راه ۹ درصد معادن، همچنین انتقال پروانه به بهره‌برداری جدید، معرفی به سرمایه‌گذار، تجهیز معدن و تامین بازار فروش، از جمله این اقدامات است.

وی اظهار داشت: از مجموعه معادن مذکور، نتیجه اقدام کلینیکی امسال و سال گذشته منتج به احیاء و توسعه ۴۵۳ معدن شدده و مطابق با اظهارات کارگروه‌های استانی سازمان‌های صمت، به چرخه تولید بازگشتند.

این مسوول تصریح‌کرد: در صورت تکمیل ظرفیت پروانه بهره‌برداری معادن احیاء و فعال شده، قابلیت ایجاد پتانسیل اشتغال مستقیم بیش از سه‌هزار و ۵۰۰ نفر و افزایش ظرفیت تولید بیش از ۲۲ هزار تن در ۱۱ ماهه سال جاری -که همه اقدامات با وجود شرایط و محدودیت‌های کرونا، انجام شده- وجود دارد.