نایب رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه دولت به برنامه اتاق اصناف برای حمایت از کسب‌وکارها توجهی نکرد، گفت: امسال به دلیل تعطیلی نمایشگاه‌های بهاره، جشنواره فروش فوق‌العاده در واحدها داریم.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، جلال‌الدین محمد شکریه درباره تعطیلی نمایشگاه‌های بهاره، گفت: دولت هنوز برنامه‌ای برای اصناف جهت فروش‌های ایام شب عید اعلام نکرده است، اما مقرر شده واحدهای صنفی فروش فوق‌العاده را تحت نظارت واحدهای بازرسی اصناف برگزار کنند.

وی افزود: در نمایشگاه به دلیل تجمع واحدها، پروتکل‌های بهداشتی قابل اجرا نبود؛ از این رو در این جشنواره، واحدها با همان قیمت‌های نمایشگاه اجناس را می‌فروشند

دولت هیچ حمایتی از اصناف نکرد

شکریه درباره حمایت‌های کرونایی دولت از اصناف، با بیان اینکه اصناف از نظر کسب و کار در شرایط طبیعی قرار ندارند، اظهار داشت: در حال حاضر دو مشکل عمده شامل کاهش قدرت خرید مردم و شیوع ویروس کرونا، کسب و کارهای کشور را از واحدهای تولیدی تا واحدهای توزیع تحت‌الشعاع قرار داده است.

نایب رئیس اتاق اصناف ایران افزود: تسهیلاتی که دولت برای واحدهای آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته بود، به هیچ وجه قابل توجه نبود و انگیزه‌ای ایجاد نکرد و تنها ۱۶ تا ۱۷ درصد از اصناف کشور این تسهیلات را گرفتند و نزدیک به ۸۳ درصد اصناف از دریافت این تسهیلات چشم پوشی کردند.

وی ادامه داد: بنابراین فقدان تسهیلات بانکی مناسب برای پوشش دادن زیان اصناف آسیب دیده از کرونا در این شرایط، یکی از عواملی بود که موجب شد کسب و کار اصناف با مشکل مواجه شود. این در حالی است که در سایر کشورها دولت حمایت‌های ویژه‌ای از کارگران و اصناف به عمل آورد البته ما انتظار نداریم همانند کشورهای دیگر حمایت صورت بگیرد اما می‌شد حمایت‌های بهتری کرد.

شکریه گفت: اتاق اصناف برنامه مفصلی را با محوریت مسائلی همچون مالیات، بیمه، نظام بانکی، شهرداری، عوارض و … در راستای حمایت از اصناف تولیدی، توزیعی و خدمات فنی ۳ ماه پیش به دولت ارائه کرد اما دولت هیچ توجهی به این برنامه نداشت در حالی که اگر بخش‌هایی از این برنامه نیز اجرا می‌شد، امروز شاهد این حجم از مشکل در کسب و کارها نبودیم.

وی افزود: اگر دولت به دنبال رونق تولید و افزایش امنیت روانی، اقتصادی و اجتماعی است باید از واحدهای تولیدی و توزیعی حمایت کند؛ چراکه با تعطیلی هر واحد کوچک بین ۴ تا ۶۰ شغل از بین می‌رود. ما تا یک سال و نیم و حتی شاید دو سال دیگر درگیر ویروس کرونا خواهیم بود اگر دولت برنامه دقیقی برای مدیریت این اوضاع نداشته باشد، مشکلات بیشتر می‌شود.