محمدباقر قالیباف، رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی هم در این هفته ترجیح داد که در کارزار انتخاباتی به خیابان خودرویی‌ها وارد شود.

محمدباقر قالیباف، رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی هم در این هفته ترجیح داد که در کارزار انتخاباتی به خیابان خودرویی‌ها وارد شود.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از اکو ایران، با دو روز تعطیلی هفته جاری نیمه تعطیل تلقی می‌شود و همانطور که پیش‌تر پیش‌بینی می‌شد، بازارها در هفته جاری در رکود ماندند، حتی قطعنامه شورای حکام هم نتوانست بازار‌ها را تکان دهد و بازار ارز و طلا از رکود خارج نشدند.

افزایش درآمدهای ارزی دولت، بهبود روابط ایران با سایر کشورها مانند کشورهای عربی و هند، مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا و قرارگیری در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری از مواردی است که معامله‌گران و تحلیلگران برای رکود در بازار ارز و عدم واکنش دلار به قطعنامه بیان می‌کنند.

اگرچه هنوز اسامی نهایی نامزدهای ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان اعلام نشده است، ولی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی فعال هستند و خبرگزاری‌ها هم پیرامون مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین رویداد کشور مانور می‌دهند.

علی لاریجانی وارد گود بورسی شد و در پرسش و پاسخ خود به سوالات مردم در فضای مجازی و صفحه انتخاباتی خود به بورس پرداخت. او راه‌حل مشکلات بورس را عبور از مداخله‌گری دولت به زمینه‌سازی عنوان کرد.

اگرچه پاسخ‌های کلی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی برای بورس موثر به نظر می‌رسید، ولی سوالات و ابهاماتی را در زمینه کسری بودجه و تورم ایجاد کرد که در فضای مجازی مطرح شد.

محمدباقر قالیباف، رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی هم در این هفته ترجیح داد که در کارزار انتخاباتی به خیابان خودرویی‌ها وارد شود. او در فضای مجازی اینگونه نوشت که بیش از نیم قرن رانت کافی است. خودروی داخلی باید بتواند با خودروی خارجی رقابت کند. قانون واردات خودروهای نو و کارکرده را در دولت بعد به طور کامل اجرا خواهیم کرد.

قانون موارد مهم و مشخصی را برای پیشرفت، توسعه و رفاه کشور وضع کرده است که مسلما اجرای آن‌ها باعث افزایش رضایت عمومی خواهد شد. ولی چه چیزی باعث شده تا دولتمردان نتوانند تمام موارد قانونی مورد انتظار از دولت را به طور کامل اجرا کنند؟

یکی از مواردی که اهمیت دارد منابع مالی و ارزی دولت است. با وجود تورم و بزرگ بودن دولت، هزینه‌های دولت هر سال رشد می‌کند و غالبا با کسری بودجه همراه است. از سوی دیگر، دولت باید رشد مخارج خود را به منظور کاهش تورم کنترل کند.

منابع ارزی کافی نیز به منظور کنترل بازار ارز باید در دسترس باشد؛ چراکه بازار ارز طی سال‌های گذشته تحت تأثیر ریسک‌های سیاسی بوده که بازارساز را مجبور به مداخله کرده است.

آنچه که مشخص است تاکنون رؤسای دولت با واردات خودرو مخالفت نکرده‌اند. در دولت دوازدهم، عبدالناصر همتی، رئیس وقت بانک مرکزی با واردات خودرو مخالف بود و حتی واردات خودرو بدون تخصیص ارز را عامل عدم شفافیت منابع ارزی می‌دانست و با آن مخالفت کرد.

در دولت سیزدهم هم علی‌ صالح‌آبادی، رئیس پیشین بانک مرکزی به عنوان بازارساز ارزی و کنترل‌گر تورم با واردات خودرو مخالفت کرد. در نهایت هم اگرچه در یک سال گذشته واردات خودرو انجام شد، ولی مقدار آن محدود و کم بود که نتوانست با خودروی داخلی رقابت کند.

اگرچه رئیس بانک مرکزی از تخصیص ارز کافی برای واردات خودرو سخن گفته استف ولی اظهارنظرها متفاوت بود و حتی در میان اظهارنظرها از عدم واردات کافی خودرو، کسی مسئولیت عدم واردات کافی خودرو را گردن نگرفت.

اگرچه واردات خودرو در سال پایانی دولت فعلی رقم خورده است، ولی آنچه پرونده ناموفق دولت‌های قبلی نشان می‌دهد، آن است که دولت برای این منظور اگر نخواهد منابع سایر بخش‌ها را محدود کند، باید در قدم اول منابع ارزی خود را افزایش دهد یا مخارج خود را اصلاح کند.

ولی آنچه مشخص است تا کنون محدودیت منابع ارزی و کنترل مخارج برای بازار ارز و کنترل تورم دلیل دولت‌های قبلی برای عدم واردات کافی خودرو و شکست اجرای کامل این قانون بود.

به همین خاطر، بررسی کارنامه دولت‌های قبل نشان می‌دهد که شرط مهم واردات خودرو رفع نگرانی‌های ارزی و تورمی است و رئیس جمهور بعدی برای واردات خودرو در گام اول باید نگرانی ارزی و تورمی را رفع کند. میزان عوارض خودروهای وارداتی و نحوه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی هم سؤالات دیگری است که این هدف انتخاباتی ایجاد می‌کند.

بازار ارز و طلا در روزهای انتخاباتی

بررسی‌ها در بازار ارز نشان می‌دهد که در هفته جاری بازار ارز و طلا رشد محدودی را ثبت کرد. حباب طلای آب‌شده منفی شد و طلای آب‌شده تنها دارایی با بازدهی منفی در بازار ارز و طلا بود.

IMG_20240607_100858_061

سکه گرمی هم با رشد ۱۰۰ هزار تومانی بیشترین درصد افزایش در بازار ارز و سکه را ثبت کرد.‌ حباب درهم در در آخرین روز هفته مثبت شد و سکه امامی با کمک اونس جهانی طلا بیشتر از دلار رشد کرد.