به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز: محمدجواد کرمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی صنعت‌صنف با اشاره به افزایش قیمت آرد صنعتی از شنبه دهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ اظهار داشت: از ۱۰ اردیبهشت و بدون اطلاع قبلی ما، آرد صنعتی گران شد و شرکت بازرگانی دولتی ایران سامانه خرید آرد را به روی خریداران آن بست و اعلام کرد که از این تاریخ آرد با قیمت جدید توزیع خواهد شد.

قیمت آرد ما را شوک‌زده کرد، رییس اتحادیه صنف نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران به صنعت‌صنف گفت که از تصمیم یکباره وزارت جهاد کشاورزی شوکه‌زده شدیم و تا روز اجرا از چنین افزایش قیمتی خبر نداشتیم.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز: محمدجواد کرمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی صنعت‌صنف با اشاره به افزایش قیمت آرد صنعتی از شنبه دهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ اظهار داشت: از ۱۰ اردیبهشت و بدون اطلاع قبلی ما، آرد صنعتی گران شد و شرکت بازرگانی دولتی ایران سامانه خرید آرد را به روی خریداران آن بست و اعلام کرد که از این تاریخ آرد با قیمت جدید توزیع خواهد شد.

رییس اتحادیه صنف نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران به صنعت‌صنف گفت که از تصمیم یکباره وزارت جهاد کشاورزی شوکه‌زده شدیم و تا روز اجرا از چنین افزایش قیمتی خبر نداشتیم
رییس اتحادیه صنف نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران به صنعت‌صنف گفت که از تصمیم یکباره وزارت جهاد کشاورزی شوکه‌زده شدیم و تا روز اجرا از چنین افزایش قیمتی خبر نداشتیم

کرمی در پاسخ به اینکه، آیا صنف شما درخواست افزایش قیمت محصولات خود و به‌دنبال آن آرد را به وزارت جهاد کشاورزی داده بود، گفت: چنین درخواست ندادیم و شرکت بازرگانی هم در جواب پیگیری اتحادیه، اعلام کرد که براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار این افزایش نرخ انجام شده و ما هم در پاسخ به اعضای صنف اعلام کردیم که از چنین موضوعی بی‌خبر بودیم.

از افزایش نرخ خوشحال نیستیم

کرمی تصریح کرد که از افزایش نرخ نان خوشحال نیستیم
کرمی تصریح کرد که از افزایش نرخ نان خوشحال نیستیم

رییس اتحادیه صنف نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران تصریح کرد که از افزایش نرخ نان خوشحال نیستیم چون در یک فضای رقابتی با نان‌های سنتی، قیمت محصولات ما افزایش پیدا کرده و آنها ثابت مانده است.

بنابراین به دولت پیشنهاد کردیم اگر طرح حمایتی مبنی بر پرداخت یارانه آرد و نان به مردم دارد همزمان با افزایش قیمت آرد صنعتی و گران شدن نان فانتزی آن را اجرا کند ولی چنین نکردند و این افزایش قیمت از صنف ما شروع شد و مشکلات آن هم دامن تولیدکنندگان این بخش را خواهد گرفت.

کرمی اضافه کرد که تعداد ۴ هزار واحد تولیدی نان صنعتی و نیمه‌صنعتی در کشور فعال هستند که همگی از این تصمیم شوکه‌زده شده‌اند چراکه تا پیش از این ۱۰۰کیسه آرد را به قیمت ۷۰۰ هزار تومان می‌خریدند و اکنون باید آن را به قیمت ۶۴ میلیون تومان بخرند. بر این اساس هر کیسه آرد ۷۰هزار تومانی به ۶۴۰هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

در حال حاضر با افزایش قیمت آرد صنف و صنعت، نرخ آرد ۱۸ درصد سبوس‌گیری شده به‌ازای هر کیلو ۱۵هزار و ۷۰۰تومان (آرد خبازی)، آرد ۲۱ درصد سبوس‌گیری شده ۱۶ هزار تومان (آرد خبازی) و آرد ۲۷ درصد سبوس‌گیری شده ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان(آرد ماکارونی) تعیین شده است.

وی با اشاره به تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی نان فانتزی به‌دلیل نداشتن آرد، درباره کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان این نوع نان‌ها نیز یادآور شد که به‌طور قطع با کاهش فروش روبه‌رو خواهیم شد چون به یکباره یارانه آرد نان‌های حجیم و صنعتی برداشته شده است.

قاچاق کاهش پیدا می‌کند اگر!

وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش قیمت آرد می‌تواند روی کاهش قاچاق و هدرروی آرد سهمیه‌ای که در اختیار تولیدکنندگان نان‌های فانتزی قرار می‌گرفت تاثیری داشته باشد؟ گفت: اگر آزادسازی قیمت آرد و نان در همه بخش‌های صنعتی و سنتی اتفاق بیفتد می‌توان امیدوار بود که جلوی قاچاق آرد و فروش خارج از شبکه آن گرفته می‌شود اما اکنون این‌گونه نخواهد بود.

به باور کرمی این آزادسازی قیمت آرد درمجموع اتفاق خوبی خواهد بود درصورتیکه آزادسازی شامل همه بخش‌ها شود چراکه میزان نیاز سالانه آرد واحدهای تولیدی نان صنعتی و نیمه‌صنعتی بالغ‌بر ۵۰۰ هزار تن در سطح کشور است که این عدد تاثیری در قاچاق آن ندارد. علاوه‌بر این سهم این نوع نان در سبد خانوار در کل کشور بالغ‌بر ۹ درصد و در تهران حدود ۱۹درصد است. 

نان‌ها سه برابر گران شد

رییس اتحادیه صنف نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران با اشاره به افزایش سه برابری قیمت انواع نان‌های فانتزی، خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی در حال حاضر با عدم تامین سرمایه در گردش روبه‌رو هستند و خیلی از واحدها نمی‌توانند سفارشات اغذیه‌فروشی‌ها را تولید کنند.

به‌گفته او، افزایش قیمت برای اغذیه‌فروشی‌ها هم روی می‌دهد و ساندویچ‌ها گران می‌شود.

وی یادآور شد که تا پیش از این آرد نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم، خبازی بود ولی از ۱۰ اردیبهشت به آرد خبازی نوع ۶ تغییر کرده و با قیمت صنعتی محاسبه می‌شود.

وی گفت تولیدکنندگان نان‌های فانتزی، پاسوز تولیدکنندگان ماکارونی شدند چراکه آنها آرد صنعتی دریافت می‌کنند و دولت بخش ما را نیز با بخش ماکارونی تجمیع کرد.

کرمی با اشاره به وعده دولت مبنی بر اینکه «در جراحی‌های اقتصادی مردم را غافلگیر نمی‌کنیم»، ابراز داشت: چه قبل و چه بعد از افزایش قیمت آرد هیچگونه گفت‌وگو، نظرخواهی و جلسه‌ای با اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم و اتاق اصناف برگزار نشد و وزارت جهاد کشاورزی با این تصمیم ما را شوکه کرد و به هیچ یک از درخواست‌های ما مبنی بر برگزاری جلسه و نشست نیز پاسخ نداد. 

جدول نرخ جدید انواع نان فانتزی

نرخنامه جدید اتحادیه صنف نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران
نرخنامه جدید اتحادیه صنف نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران

  • منبع خبر : http://sanatsenf.ir/