به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از ایسنا، یک گفته معروف در صنعت نفت این است که تنها علاج قیمتهای بالای نفت، قیمتهای بالای نفت است.

قیمت نفت ۱۰۰ دلاری ماندنی شد؟، شماری عوامل وجود دارد که قیمتهای نفت را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برده است اما این روند صعودی ممکن است ناپایدار باشد.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از ایسنا، یک گفته معروف در صنعت نفت این است که تنها علاج قیمتهای بالای نفت، قیمتهای بالای نفت است.

با جنگ در اروپا، عرضه جهانی محدودی که محدودتر می شود، قرنطینه های کرونایی در چین و ابهامات اقتصادی، قیمتهای نفت ممکن است سرانجام در سطح بالا پایدار نمانند.

اگرچه قیمتهای نفت روز سه شنبه بهبود یافت، اما نفت برنت ابتدای هفته تحت تاثیر نگرانیها نسبت به تقاضا برای سوخت در چین، برای نخستین بار در چند هفته گذشته، به پایین ۱۰۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده بود.

به گفته اندی لیپو از شرکت “لیپو اند آسوشیتس”، اگر شیوع ویروس کرونا ادامه پیدا کند، اوضاع ممکن است وخیم‌تر شود.

وی به شبکه سی ان بی سی گفت: شیوع ویروس کرونا در چین منفی‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار نفت است. اگر شیوع بیماری در چین به افزایش موارد قرنطینه منجر شود، تاثیر آن بر بازارهای نفت قابل توجه خواهد بود.

با این حال کووید تنها عامل منفی نیست.

به گفته جان کمپ، تحلیلگر رویترز، کندی اقتصادی در اروپا و آمریکای شمالی هم در روند اخیر قیمتهای نفت تاثیر گذاشته است.

همچنین ابهامات و نوسان زیادی در بازار وجود دارد که باعث شده است خریداران بزرگ نفت مانند صندوقهای پوشش ریسک رویکرد محتاطانه‌تری برای خرید در پیش بگیرند.

اعلام برداشت هماهنگ شده ۲۴۰ میلیون نفت از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا و اعضای آژانس بین‌المللی انرژی هم در پایین بردن قیمتها تاثیر گذاشته است اما تاثیر این اقدام بر مبنای شواهد تاریخی احتمالا موقتی خواهد بود؛ به خصوص که مجموع آزادسازی روزانه نفت، کمتر از برآورد آژانس بین‌المللی انرژی از میزان کاهش عرضه نفت روسیه در سه ماهه جاری خواهد بود.

با وجود کاهش قیمتها، نگرانی درباره رکود اقتصاد جهانی به قوت خود باقی مانده است زیرا حتی با وجود کاهش قیمت نفت، قیمت سوخت پایین نرفته است.

آن طور که وال استریت ژورنال اوایل ماه میلادی جاری گزارش کرد، ترکیبی از عواملی نظیر قیمتهای بالای نفت، کمبود نیروی کار و تقاضای قوی برای کالاها، باعث مشکلات زیادی برای صنعت حمل و نقل بار شده است. این مشکلات به مشتریان منتقل خواهد شد و قدرت خرید آنها را ضعیف می کند.

با این حال کارشناسان می گویند هنوز زود است درباره خطر یک رکود صحبت شود و قیمتهای نفت باید برای مدت طولانی در سطح بالاتری بماند تا این خطر بدیهی شود.

اندی لیپو در این باره می گوید نفت برنت باید در حدود ۱۲۰ دلار در هر بشکه بالا بماند تا ریسک رکود به حدی جدی شود تا نگرانی درباره آن در آمریکا ایجاد شود.

به گفته استوارت گیکمان از موسسه CFRA Research، قیمت پایه باید بالای ۱۲۵ دلار در هر بشکه باشد تا باعث رکود در آمریکا شود.

با این حال در اروپا به دلیل قیمتهای بالاتر گاز طبیعی، رکود احتمالا عمیق‌تر می شود. در حال حاضر قیمتهای گاز طبیعی در اروپا معادل ۲۴۰ دلار هر بشکه نفت است که باعث تضعیف رقابت پذیری صنایع اروپایی شده و  هزینه‌های زیادی را به مصرف کنندگان تحمیل کرده است.

با وجود همه این تحولات، نفت هنوز به سمت افزایش قیمت کشش دارد. اوپک هفته جاری برای اروپا روشن کرد اگر این بلوک بخواهد نفت روسیه را تحریم کند، برای جبران بشکه‌های نفت روسیه که از راهیابی به بازار بازمانده‌اند، اقدام نخواهد کرد.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در مذاکرات با اتحادیه اروپا گفت: ممکن است شاهد از دست رفتن بیش از هفت میلیون بشکه در روز صادرات نفت و مایعات انرژی دیگر روسیه به دلیل تحریمهای جاری و آینده یا اقدامات داوطلبانه دیگر باشیم. با در نظر گرفتن دورنمای تقاضای فعلی، جبران از دست رفتن این حجم از عرضه غیرممکن خواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، از دست رفتن این حجم نفت بعید است زیرا اتحادیه اروپا تمایلی ندارد چنین ضربه شدیدی به خود وارد کند. با این حال چشم انداز از دست رفتن این حجم از عرضه همچنان عامل حمایت کننده از قیمتها خواهد بود.