به گزارش وقایع‌نیوز به نقل از اکوپرشین، علیرضا کیهان‌پور: اگر رسانه‌های تخصصی و نویسندگان گمنام این عرصه در مورد ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان‌هایی مانند لرستان بنویسند شاید کاری انجام شده و قلم و قدم اشان سرمنشاء خدمتی ناچیز محسوب شود.

لرستان بر قله آبزی پروری آب‌های داخلی ایران، برای شناخت سرزمین سلحشوران لرستان باید نجابت، رشادت، انسانیت، صمیمیت و عشق زاگرس نشینان آرامش گرفته در رودهای سیمره، کرخه، گهر رود را تفسیر دوباره کرد.

گهر رود لرستان

به گزارش وقایع‌نیوز به نقل از اکوپرشین، علیرضا کیهان‌پور: اگر رسانه‌های تخصصی و نویسندگان گمنام این عرصه در مورد ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان‌هایی مانند لرستان بنویسند شاید کاری انجام شده و قلم و قدم اشان سرمنشاء خدمتی ناچیز محسوب شود.

اصحاب رسانه به لرستان و معجزه آبزی‌پروری آن خیلی بدهکارند چرا که شاید حق مطلب آن طور که شایسته و بایسته متاسفانه ادا نشده است.

پرورش قزل‌آلا در لرستان+وقایع‌نیوز
پرورش قزل‌آلا در لرستان
قلعه فلک الافلاک از برجسته‌ترین آثار تاریخی+وقایع‌نیوز
قلعه فلک الافلاک از برجسته‌ترین آثار تاریخی

فقط یک نکته مهم این که تا سال ۱۳۵۸ که کمیته امور دام آبزیان در جهاد سازندگی پیشین تاسیس نشده بود در این استان فقط ماهی قزل‌آلای خال قرمز با مجوز سازمان محیط زیست کنونی یا موسوم به سازمان مرکزی و اداره کل شکاربانی و نظارت بر صید اسبق استان‌ها در گهررود کوچک و بزرگ و محدوده صعب العبور استان بین شهرستان‌های درود و الیگودرز برای صید تفریحی ماهیگیران و طبیعت دوستان به طور محدود وجود داشت.

این استان بر اساس مطالعات لیمنولوژیکی رودخانه‌ها بیش از ۱۰ و نزدیک ۲۰ گونه ماهی بومی را در زیست بوم خود حفاظت می کند و ماهی کور با زیستگاه غاردر استان لرستان در دنیا منحصر به فرد بوده و نظیر آن در سراسر جهان هستی که تاکنون مطالعه شده است تا این زمان واصلا وجود ندارد.

از سال‌ها قبل تا سال ۱۳۵۸ عمده آبزیان مصرفی در لرستان وامثال این استان فقط صید رودخانه ای ماهیگیری تفریحی از ماهیان خوشمزه بومی و سپس ارسالی از شمال و جنوب کشور بوده اما از سال ۱۳۶۶ نقطه عطف آبزی پروری لرستان به همت جهادگران این خطه پر آب بر پهنه اکوسیستم آبی این استان ترسیم شده و رقم خورد.

این پدیده جوان و قابل توسعه آبزی‌پروری دستاوردهایی مانند تامین بخشی از امنیت غذایی، تولید گوشت سفید سالم، اشتغالزایی، سرمایه گذاری بومی و مولد، درآمد زایی، توسعه پایدار، مح‌ومیت زدایی، ارزآوری، تولد دانش آموختگی مبارک و خجسته متخصصان و کارشناسان بومی، ایجاد رشته تحصیلی مرتبط با تکثیر و پرورش آبزیان در دانشگاه و مراکز آموزش عالی استان و… ‌چندین بار رتبه برتر دستگاه‌های اجرایی استان لرستان به پاس این همت و تلاش جهادگران در جشنواره شهید رجایی و هفته گرامیداشت دولت و بزرگداشت شهیدان والا مقام دکتر رجایی و دکتر باهنر برای اداره کل شیلات لرستان بوده است که در بخش‌های بعدی این نوشتار با استناد به آمار ومدارک موجود به آن خواهیم پرداخت.

لرستان در حالی گوی سبقت تولید ماهی و به ویژه ماهیان سرد آبی مانند قزل‌آلا و آزاد را از سایر استان‌های غیر ساحلی ربوده که علاوه بر جلوگیری از فرار سرمایه‌گذاری‌های بومی خود ، خوشبختانه سرمایه گذاران مشتاق ماهیان سرد آبی کشور فرانسه موفق به همکاری‌های فی‌مابین تکثیر، پرورش و تخم چشم‌زده قزل‌آلا در مناطق مستعد استان نموده‌اند به طوری که نام لرستان در این عرصه نیز جهانی شده است.

ادامه دارد…