انتشار خبر واگذاری ۲۵ هزارمتر مربع از جنگل های هیرکانی در شهرستان نور به یک شخص این سوال را در افکار عمومی ایجاد کرده است که چگونه منابع ارزشمند طبیعی به این راحتی به اشخاص واگذار می شوند و چرا دستگاه های نظارتی پاسخگوی این مساله نیستند؟

واگذاری جنگل های هیرکانی، به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، هنوز یکسال از انتشار خبر وقف جنگل های آق مشهد ساری و برشی از کوه دماوند نگذشته بود که خبری مبنی بر واگذاری ۲۵ هزارمتر مربع از جنگل‌های هیرکانی واقع در مجاورت روستای “واز” در شهرستان نور به یک فرد در قالب طرح “اسکان دام” منتشر شد و نگرانی‌های بسیاری را در جامعه ایجاد کرد و بسیاری از شهروندان خواستار ورود دستگاه های قضایی به این موضوعات و حفظ منابع طبیعی ارزشمند کشور شدند. البته اخیرا نیز خبری مبنی بر توقف این واگذاری منتشر شده اما هنوز به طور دقیق این موضوع توسط مسئولان مربوطه تایید نشده است.

در این راستا و در پاسخ به چرایی این واگذاری سید عباس حسینی- رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نور گفت: تعهد داشتیم به یک دامدار ۴ هکتار از اراضی ملی تحویل دهیم، زیرا قبلا در داخل جنگل دامداری داشت و ما دام هایش را از کل جنگل خارج کرده بودیم و پروانه فعالیت آن باطل شده بود. بنابراین۴ هکتار از اراضی ملی به ان تحویل داده شد و منابع طبیعی شهرستان به تعهدات خود در قبال او عمل کرد.

وی ادامه داد: بعد از تحویل زمین به دامدار شاکی خصوصی پیدا شد و اعلام کرد که این اراضی واگذار شده ملی نبوده و شخصی است و با اعتراضی که زد توانست ۲.۸ هکتار از این ۴ هکتار را از ملی بودن خارج کند و حکم غیر ملی بودن برای مساحت مذکور گرفت. در نتیجه تنها ۱.۲ هکتار برای دامدار باقی ماند و این دامدار برای جبران کسری به اداره منابع طبیعی شهرستان مراجعه کرد و ما نیز پیشنهاداتی برای جبران این کسری ارائه دادیم.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نور اضافه کرد: اداره منابع طبیعی شهرستان زمینی را به این شخص پیشنهاد داد ولی این فرد زمین پیشنهاد شده را قبول نکرد و خودش زمین دیگری یعنی همین ۲۵ هزارمترمربع از اراضی جنگلی در منطقه “واز” شهرستان نور را پیشنهاد کرد که به دلیل شرایط خاص زمین و جنگلی بودن با آن مخالفت شد.

وی در ادامه گفت: این فرد در نهایت از اداره منابع طبیعی شهرستان شکایت کرد و بعد از ۱۰ سال کشمکش حکم قضایی گرفت و زمین به او واگذار شد.

حسینی با اشاره به اینکه ما با این حکم مخالف هستیم، اظهار کرد: این منطقه بکر و جنگلی است و نباید واگذار شود. زمین های دیگری وجود دارد که مشکلی برای واگذاری ندارند و دامدار نیز به حق خود خواهد رسید.