به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از خبرانرژی، متین کاکویی: وقتی هدیه تهرانی تصمیم گرفت روز سیزدهم فروردین، به بهانه روز طبیعت به “میانکاله” برود و با نشان دادن اعتراضش به پروژه احداث مجتمع پتروشیمی در این منطقه توجه عموم را به این موضوع جلب کند.

ماجرای پتروشیمی میانکاله چیست؟ شاید نحسی سیزده بود که دامن یکی از بزرگترین پروژه‌های صنعتی مازندران را گرفت

ماه‌عسلی که دچار نحسی سیزده شد!

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از خبرانرژی، متین کاکویی: وقتی هدیه تهرانی تصمیم گرفت روز سیزدهم فروردین، به بهانه روز طبیعت به “میانکاله” برود و با نشان دادن اعتراضش به پروژه احداث مجتمع پتروشیمی در این منطقه توجه عموم را به این موضوع جلب کند.

این شد که خیلی از افرادی که غروب سیزده بدر، کسل و سرخورده از اینکه باید بعد از تعطیلاتی طولانی به سر کار بر می‌گشتند درحال چک کردن اینستاگرام یا توییتر بودند، با حجم انبوهی از بازنشر عکس این سلبریتی مواجه شدند که بنری در دست گرفته بود که روی آن درشت نوشته شده بود: #نه_به_پتروشیمی_میانکاله

میانکاله کجاست؟

تالاب میانکاله از مکان‌های دیدنی استان مازندران است که در ۴۵ کیلومتری بهشهر در جنوب شرقی استان قرار گرفته است. تالاب درون شبه جزیره‌ای باریک به همین نام قرار دارد و از شمال به دریای خزر، از جنوب به خلیج گرگان، از غرب به تالاب زاغمرز و از شرق به آشوراده و از طریق کانال باریکی به طول کمتر از یک کیلومتر به بندر ترکمن می‌رسد.

این تالاب که با نام میان‌قلعه نیز شناخته می‌شود، آخرین بازمانده از منطقه نیمه‌مشجر دریای خزر و مساحت آن در حدود ۷۰هزار هکتار است.

میانکاله از برنامه‌های پیشگام حفاظتی سازمان یونسکو است.

ماجرا چیست؟

اواخر سال گذشته بود که احداث مجتمع پتروشیمی حسین آباد در پنج کیلومتری تالاب میانکاله کلید خورد. کلنگ این پروژه را وزیر کشور بر زمین زد و همزمان با آن اعلام کرد که موافقت محیط زیست برای ساخت پتروشمی در منطقه اخذ شده، اما چیزی نگذشت که رئیس سازمان محیط زیست، مجوز داشتن این پروژه را رد کرد و به انتقاد از احداث پتروشیمی در این محدوده پرداخت. مسئولان شرکت پتروشیمی هم اذعان داشتند اصلا چنین طرحی در فهرست طرح‌های این شرکت نیست.

اما وزارت صمت مدارکی ارائه کرد که نشان می‌داد اقدامات انجام‌شده با تایید اولیه سازمان محیط زیست بوده است و مجلس هم در جریان همه مراحل قرار دارد.

موافقان چه می‌گویند؟

غلامرضا شریعتی‌اندراتی؛ نماینده مردم بهشهر در مجلس:‌
این مجتمع سال ۹۹ برای احداث مجتمع پتروشمی جهت تولید پروپیلن مجوز هیات وزیران را را اخذ کرد، همچنین مجوز خوراک از وزارت نفت، مجوز برداشت آب از دریا و زمین را هم با نامه کتبی سازمان حفاظت محیط زیست دارد، چندین جلسه ارزیابی زیست محیطی برای پروژه انجام شده و برابر جلسه‌ای در مجلس با حضور استاندار مازندران نمایندگان استان و مسئولین پتروشیمی مقرر شد که زمین به سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه تحویل داده شود و برخی ابهامات جزئی هم وجود داشت که بنا بود سازمان محیط زیست آنها را برطرف و مجوز نهایی را صادر کند.

مخالفان چه می‌گویند؟

محمد درویش؛ فعال محیط زیست: تالاب میانکاله ارزشمندترین پارک ملی دریایی-خشکی کشور است و تنها منطقه در ساحل ۹۰۰ کیلومتری خزر است که تاکنون از هر نوع توسعه مصون مانده و تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. طبق قانون هر نوع تغییر کاربری و توسعه‌ای که منجر به تخریب محیط زیست شود، غیرقانونی است.

اکنون از مدعیان باید پرسید چه قانون چه قدرت فراقانونی توانسته بدون اخذ رضایت از سازمان حفاظت محیط زیست چنین اقدامی را انجام دهد؛ من فکر می‌کنم این دوستان دنبال زمین‌خواری هستند یعنی به بهانه پتروشیمی حدود ۹۰ هکتار از مرغوب‌ترین زمین‌های منطقه را گرفته‌اند.

قانون چه می‌گوید؟

مستند به بند الف ماده ۲ تصویب نامه هیأت وزیران، در خصوص استقرار واحدهای صنعتی در استان‌های گیلان‌، مازندران و گلستان در شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی روستایی، استقرار صنایع وابسته به پتروشیمی و صنایع شیمیایی که فاضلاب صنعتی دارند ممنوع است.

همچنین در چارچوب تعهدات بین‌المللی و قانون حفاظت از محیط زیست دریایی خزر و ‏بند ۲۵ سیاست های کلی نظام در بخش نفت و گاز ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، اولویت تمرکز و توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی با سواحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان است.

حساسیت افکار عمومی و دلخوری مسئولان

پس از آن‌که توجه چهره‌های شاخص به این پروژه باعث جلب توجه افکار عمومی شد، افزایش حساسیت‌ها، به توقف اجرای پروژه منجر شد که این ماجرا ناراحتی استاندار مازندران را درپی داشت که در گفت‌وگویی با کنایه به اقدام هدیه تهرانی و سایر هنرمندان گفت: “هنرمندان در مساله پتروشیمی میانکاله اصلا اطلاع ندارند.

پشت صحنه برخی اقدامات فساد، رانت و پول است.

چه کسی به او خط داده است؟”. امام جمعه بهشهر هم در تریبون نماز جمعه گفت: “…مخالفان مخفیانه و به صورت شب‌پره در فضای مجازی باب مخالفت با این پروژه را باز کردند… افرادیکه باب آلودگی را دامن می‌زنند، خائن هستند و به حرف ولایت توجه ندارند و سنگ‌اندازی می‌کنند.”

اجرای پتروشیمی میانکاله متوقف خواهد ماند

در نهایت، آخرین وضعیت این پروژه فعلا به اینجا رسیده که وزیر کشور در این باره اعلام کرد: “بر اساس دستور ریاست جمهوری اسلامی ایران تا بررسی مجدد ابهامات زیست محیطی، احداث پتروشیمی میانکاله متوقف خواهد ماند.”  

وزیر کشور پیشتر به عنوان نماینده تام‌الاختیار رییس جمهوری در سفر استانی مازندران کلنگ ساخت مجتمع پتروشیمی مازندران را به زمین زده بود.  رئیس‌جمهور روز ۲۱ فروردین دستور داد که موضوع احداث پتروشیمی میانکاله بررسی و با احصای موارد خلاف قانون و آسیب زا برای محیط زیست، سریعا از اجرای آن جلوگیری شود.

  • منبع خبر : https://khabareenergy.ir/