مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان این‌که عملکرد وزارت جهاد کشاورزی سبب شده مزارع فعال از چرخه تولید خارج شوند، گفت: با حذف ارز دولتی از نهاده‌های تولید مرغ، قیمت ماهی قزل‌آلا هم کیلویی ۱۵هزار تومان افزایش یافت و به حدود کیلویی ۶۰هزار تومان رسید، اما در ادامه بعد از مدتی کاهش قیمت داشت و […]

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان این‌که عملکرد وزارت جهاد کشاورزی سبب شده مزارع فعال از چرخه تولید خارج شوند، گفت: با حذف ارز دولتی از نهاده‌های تولید مرغ، قیمت ماهی قزل‌آلا هم کیلویی ۱۵هزار تومان افزایش یافت و به حدود کیلویی ۶۰هزار تومان رسید، اما در ادامه بعد از مدتی کاهش قیمت داشت و الان هم کیلویی ۵۵هزار تومان است که نسبت به قیمت ۶۰هزار تومان سال گذشته پنج هزار تومان کم‌تر و زیر قیمت تمام‌شده است.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از اخبار سبز کشاورزی، آرش نبی‌زاده اظهار داشت: هزینه تولید هر کیلو ماهی در سال جاری کیلویی ۷۰هزار تومان است، ولی چون قدرت مردم پایین است، هر کیلو از این ماهی ۵۵ تا ۵۸هزار تومان به می‌رسد و می‌توان گفت تولیدکنندگان قزل‌آلا روی هر کیلو ماهی ۱۵هزار تومان ضرر می‌کنند.

نبی‌زاده در پاسخ به این‌که در شرایط فعلی وضعیت تولید ماهی چگونه است، تصریح کرد: وضعیت تولید به هیچ وجه مناسب نیست و عملکرد وزیر جهاد کشاورزی در حوزه آبزیان برخلاف سخنان گذشته ایشان است و عملکرد ایشان سبب شده مزارع فعال از چرخه تولید خارج شوند.

وی بیان کرد: وزیر گفت که می‌خواهد تولید آبزیان بیش از ۲/۲میلیون تن باشد که البته عملکرد ایشان این هدف را محقق نخواهد کرد.

تأثیر افت توان اقتصادی مردم روی خرید ماهی

نبی‌زاده اظهار داشت: امسال مزارع تولید ماهیان گرم‌آبی افت تولید بسیاری خواهند داشت و مزارع ماهیان سردآبی هم عملاً انگیزه‌ای برای تولید ندارند، چراکه افت توان اقتصادی مردم روی خرید ماهی تأثیر بسیار خواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با اشاره به این‌که امسال معضل خشک‌سالی را هم داریم و تولیدکنندگان بسیار دست به عصا حرکت می‌کنند، اظهار داشت: با واقعی‌شدن قیمت مرغ پس از حذف ارز دولتی وضعیت برای فروش قزل‌آلا بهتر شد، اما متأسفانه بعد از حذف ارز دولتی قیمت برخی نهاده‌ها مانند پودر ماهی از ۳۰ به ۶۰هزار تومان افزایش یافت و با گرانی نهاده‌ها و خوراک، تولیدکنندگان تمام دارایی خود را صرف خرید خوراک می‌کنند و بدین ترتیب انگیزه‌ای بر ای تولید ندارند.

نبی‌زاده ادامه داد: اکنون منتظریم که بازارها به حالت عادی برگردد و همه دنیا الان به دنبال این هستند که از صادرات نهاده جلوگیری کنند و مانیز باید با ممنوعیت صادرات خوراک از تولید داخل حمایت کنیم.

مهدی احمدی لفورکی