مجید مجیدی :معتقدم ما اشتباه کردیم و بیشتر از همه مبلغ فیلم عنکبوت مقدس شدیم. مجید مجیدی با تاکید بر اینکه ساخت فیلم دینی و مذهبی بسیار سخت شده است، گفت: اینکه سینمای ما در این حوزه در یک نقطه مانده دست متولیان فرهنگی است که اگرچه آدم‌های خوبی هستند اما با شعار و بیانیه کار را پیش می‌برند و به جای تولید اثر بیشتر در حال محکوم کردن هستند.

مجید مجیدی :معتقدم ما اشتباه کردیم و بیشتر از همه مبلغ فیلم عنکبوت مقدس شدیم.
مجید مجیدی با تاکید بر اینکه ساخت فیلم دینی و مذهبی بسیار سخت شده است، گفت: اینکه سینمای ما در این حوزه در یک نقطه مانده دست متولیان فرهنگی است که اگرچه آدم‌های خوبی هستند اما با شعار و بیانیه کار را پیش می‌برند و به جای تولید اثر بیشتر در حال محکوم کردن هستند.

به گزارش پایگاه خبری وقایع نیوز به نقل از ایسنا کارگردان فیلم «محمد (ص)» در حاشیه رونمایی از پوستر جشنواره فیلم تصویر دهم با موضوع فیلم‌های عاشورایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود مدیریت چنین جشنواره‌ای چرا خودش در حوزه فیلم‌های دینی و مذهبی فیلم نمی‌سازد؟ گفت: همه آثار ما در حوزه انسان و معارف و اخلاق که هستند در بخش دین تعریف می‌شوند و لازم نیست مستقیم سراغ دین رفت. فکر می‌کنم پرداختن به موضوعات اخلاقی و مسائل اجتماعی‌ای که منتهی به اخلاق و امید می‌شود، جلوه‌هایی از نگاه دینی هستند اما کار کردن به شکل آنچه برای فیلم محمد انجام شد سخت است و اساساً پرداختن به موضوعات مذهبی سخت است و دست و بال ما بسته شده است، هم به جهت تصویر و هم متن و هم اجرا؛ یعنی از همه جهت فیلم تاریخی ساختن کار دشواری است. .

وی در ادامه این بحث درباره اینکه او فردی مورد اعتماد و وثوق سیستم شناخته می‌شود و آیا باز هم مشکلی برای ساخت پیدا می‌کند؟ ابتدا با خنده گفت که مرا دولتی کردید و بعد گفت: سختی‌هایی که می‌گویم فقط از جهت ممیزی نیست، بلکه به جهت نوع پرداخت آثار نیز هست. به نظرم شرایط سینمای ما اکنون این ظرفیت را ندارد و برای پیامبر (ص) هم که فیلم ساختیم بیشترین تلاش فردی بود؛ وگرنه شاید آن فیلم هم در همان ابتدای راه اتفاق نمی‌افتاد. در این مسیر هیچکس در امان نیست و حتی خود علما هم در امان نیستند، چون گاهی مسائلی پیش می آید که گروه‌های مختلف نظرات مختلفی دارند و این‌طور نیست که چون کسی را می‌شناسند بدون مشکل کار کند.

مجیدی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا درباره فیلم عنکبوت مقدس برنامه‌ای دارد، آن‌هم وقتی در مقابل کاریکاتوریست دانمارکی فیلم پیامبر (ص) را ساخت؟ بیان کرد: فیلم پیامبر (ص) اجل از این حرف‌هاست و من آن را به خاطر قرائتی که از اسلام در دنیا می‌شد ساختم‌ و نباید سطح آن را پایین آورد. معتقد بودم قرائتی که از اسلام در دنیا می‌شود غلط و بخش عمده آن سیاسی است. به عنوان هنرمند بر اساس باورها و اعتقاداتم حساس کردم باید تلاش کرد تا مقابل آن جریان یک نگاه دیگر را ارایه کنیم نه اینکه فقط شعار بدهیم و محکوم کنیم. درباره عنکبوت مقدس هم به نظرم خیلی بی‌سلیقگی کردیم. البته من‌ فیلم را ندیدم و از نظر هنری قضاوتی ندارم اما براساس نظر دوستانی که دیده‌اند مطمئن هستم اثری سخیف است. معتقدم ما اشتباه کردیم و بیشتر از همه مبلغ آن فیلم شدیم. ما فقط منتظر محکوم کردن هستیم و به نظرم باید یک وزارتخانه برای محکوم کردن درست کنیم؛ مثلا وزارت ارشاد در این زمینه بیشتر فعال است تا اینکه بخواهد اثر و نگاهی را تبیین کند.

  • منبع خبر : ایسنا