متناسب‌سازی تعرفه‌ها در بخش کارگو و کانتینر؛ بنادر خصوصی بنا به حجم سرمایه گذاری‌ها و امکانات موجود در بخش صادرات با کشورهای همسایه شمالی رکوردهای خوبی برجای گذاشته‌اند.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از  بندر و دریا، پس از ابلاغیه مقام معظم رهبری بر سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و توجه به خصوصی‌سازی، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی مکلف شدند که بخشی از نقش‌ها و وظایف خود را به بخش خصوصی واگذار کنند. شکل‌گیری بنادر خصوصی در کشور نیز بر اساس همین سیاست آغاز شد.

به گفته رئیس هیئت‌مدیره انجمن بنادر خصوصی کشور دولت باید به سرمایه‌گذاران حوزه بنادر با توجه به مسائل تحریمی و مشکلات موجود کمک کرده و در زمینه مقررات زدایی و ارائه تسهیلات بانکی به‌منظور توسعه و تکمیل سرمایه گذاری‌ها و تامین و به‌روزآوری تجهیزات بندری اقدامات عاجل و موثری به عمل آورد. انجمن بنادر خصوصی ایران، یک انجمن تخصصی و بین رشته‌ای است که در همه حوزه‌ها فعالیت می‌کند. این انجمن در تکمیل بسیاری از پروژه‌های بندری کشور نقشی مهم داشته و همواره به ایجاد اشتغال در شهرهای بندری کمک شایانی کرده است. به همین منظور به سراغ محمدمهدی حسن‌زاده رئیس هیئت‌مدیره انجمن بنادر خصوصی ایران رفتیم و گفت‌وگویی صمیمی انجام دادیم که در ادامه می‌آید؛

  • هدف از تاسیس انجمن بنادر خصوصی ایران چه بوده و چه سیاست‌هایی را دنبال می‌کنید؟

انجمن بنادر خصوصی ایران سال ۱۳۹۷ تاسیس شد و مثل همه انجمن‌ها به دنبال دفاع از منافع اعضا و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در بنادر کشور و پیگیر خواسته‌های قانونی و به‌حق آن‌ها است.

  • آیا انجمن بنادر خصوصی ایران به پرورش نیروی انسانی توجه دارد؟

یکی از مشکلات اصلی کشور در آینده بسیار نزدیک و چه‌بسا هم‌اکنون کمبود نیروی انسانی ماهر و توانمند در بخشه‌ای مختلف از جمله بخش بندری و دریایی خواهد بود و حتی نیروی کار ساده هم بهراحتی در دسترس نخواهد بود. به همین دلیل، یکی از برنامه‌های جدی و دارای اولویت انجمن بنادر خصوصی ایران، آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص در همه مشاغل بندری و دریایی است.

  • چه برنامه و محورهایی در انجمن بنادر خصوصی ایران در سال ۱۴۰۳ دنبال خواهید کرد؟

ان‌شاءالله در سال جدید موضوع آموزش را به‌صورت جدی دنبال خواهیم کرد و امیدواریم به فضل خدا ایجاد آکادمی آموزش بندری را به سرانجام برسانیم. برنامه دیگری که دنبال می‌کنیم، برگزاری همایشی با موضوع حمایت از بخش خصوصی برای توسعه اقتصاد دریامحور از جمله برنامه‌های انجمن بنادر خصوصی در سال جدید است که با جدیت دنبال می‌شود.

  • انجمن بنادر خصوصی ایران چه تعداد اعضا دارد؟

در حال حاضر انجمن ۲۵ عضو دارد ولی نکته قابل‌توجه حجم بالای سرمایه‌گذاری است که توسط این اعضا در بنادر کشور انجام‌گرفته است. به نسبت دیگر انجمن‌ها در حوزه بنادر و دریانوردی حجم سرمایه‌گذاری بسیار خوب است و بیش از۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

  • چه تعداد بندر خصوصی در کشور وجود دارد؟

به‌طور کلی می‌توان گفت امروزه بیشتر بنادر توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند که یا در ساخت روبناها و ترمینال‌های بندری سرمایه‌گذاری کرده و یا صرفا بهره‌بردار هستند و یا اینکه بندر تماما توسط بخش خصوصی ساخته شده و در حال بهره‌برداری است.

  • میزان تعامل انجمن بنادر خصوصی ایران با دولت چقدر است؟

ما به‌عنوان اعضای انجمن خصوصی وظیفه داریم خواسته‌ها و منافع اعضا را از بخشه‌ای دولتی و غیردولتی پیگیری کنیم. درعین‌حال تعامل خوبی با بخشه‌ای بالادستی داریم اما اینکه چقدر موفقیت‌آمیز است موضوع دیگری است. از دولت انتظار حمایت داریم زیرا توسعه بخش خصوصی واقعی منجر به توسعه کشور خواهد شد.

  • آیا قوانین و مقرراتی وجود دارند که برای انجمن بنادر خصوصی ایران مشکلاتی ایجاد کرده باشد؟

حتما قوانین و مقرراتی وجود دارند که مانع هستند و باید حذف شوند. دولت نیز به این موضوع اذعان دارد و فکر می‌کنم کمیته‌هایی در دستگاه‌های اجرایی برای حذف مقررات زائد تشکیل شده است. اما مسئله مهم‌تر عدم تصمیم‌گیری سریع در سازمان‌های دولتی است. گاهی آن‌قدر تصمیم‌گیری برای حل یک مسئله کند می‌شود که دیگر یا موضوعیت مسئله از بین می‌رود و یا تبدیل به یک بحران می‌شود.

  • آیا بعد از فرمان مقام معظم رهبری در خصوص توسعه اقتصاد دریامحور، در این حوزه شاهد پیشرفتی بوده‌اید؟

مقام معظم رهبری از گذشته همواره به توسعه سواحل و دریا تاکید داشته‌اند. از دهه‌های گذشته بارها به توسعه در سواحل کشور از جمله سواحل مکران تاکید داشتند ولی تاکنون انتظارات ایشان توسط دولت و بخش خصوصی محقق نشده است.

بعد از فرمان ۹ گانه مقام معظم رهبری در خصوص توجه به اقتصاد دریامحور انتظار می‌رود مجموعه دولت، بخش خصوصی را بخواهد و با آنان جلساتی را برگزار کند و راهکارهای واقعی و عملیاتی تهیه شود و صرفا به برگزاری چند همایش و میزگرد خلاصه نشود.

  • آیا بخش خصوصی برای نوسازی تجهیزات موجود در بنادر برنامه‌ای دارد؟

بخش خصوصی برای نوسازی تجهیزات موجود در بنادر حتما برنامه دارد. نیاز به تجهیزات جدید و به‌روزآوری تجهیزات موجود ضرورت دارد اما با کدام منابع مالی و با چه مکانیسمی؟! در این زمینه واقعا بخش خصوصی دچار چالش جدی است. بخش خصوصی از یک طرف برای تامین منابع مالی بدون یک ریال تسهیلات و از طرف دیگر در نحوه نقل‌وانتقال منابع مالی با مشکلاتی روبه‌رو است.

به عنوان مثال، شرکت‌هایی که در بخش غیرکانتینری(کارگو و فله) در بنادر کشور فعالیت دارند، اصطلاحا دخل‌وخرجشان با هم نمی‌خواند. تعرفه خدمات بندری در بخش غیرکانتینری (کارگو و فله) بسیار پایین است. این بخش در مقایسه با بخش کانتینری هم نیروی بیشتری لازم دارد و هم تجهیزات بیشتری می‌خواهد. درحالی‌که درآمد کانتینری به دلار و تقریبا به ازای هر تن ۱۰ تا ۱۵ دلار است و درآمد کارگو ریالی و به ازای هر تن ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است.

  • برای افزایش تعرفه کارگو در بنادر آیا راهکاری توسط انجمن بنادر خصوصی ایران ارائه شده است؟

درخواست و پیگیری از سمت ما زیاد بوده است و خواستار تجدیدنظر و اصلاح در تعرفه کارگو بوده و هستیم. دراین‌باره پیشنهاد دادیم که درآمد کارگو را ارزی کرده و یا متناسب‌سازی کنند. تمامی بنادر کارگو پایه مانند بنادر شمال کشور زیانده هستند و ادامه مسیر با شرایط فعلی برای شرکت‌های فعال در این بخش‌ها ممکن نخواهد بود و ممکن است به مرز تعطیلی بکشاند.

  • انتظار شما از دولت به‌عنوان بخش خصوصی چیست؟

از دولت می‌خواهیم اجازه دهد بخش خصوصی کار کند. اگر نگاه دولت به بخش خصوصی تغییر نکند هیچ مشکلی در کشور برطرف نخواهد شد. نگاه دولت به بخش خصوصی نگاه بالا به پایین است و کشور نیازمند ایجاد و توسعه بخش خصوصی است.